1. Aktualności
  2. Polska
Polska

4 kg masła w dyskontach, 2 kg masła w innych sklepach

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© yougov

– O popularności masła świadczy fakt, że 92,3% gospodarstw domowych w Polsce w 2024 r. zakupiło masło przynajmniej raz lub więcej – powiedział Forum Mleczarskiemu Oskar Wangart Consultant w YouGov. – W okresie od początku 2022 do końca 2024 roku ten wskaźnik wzrósł o 2,8 p.p. Należy jednak zwrócić uwagę, że pomimo jego popularności w tym samym okresie częstotliwość zakupów masła zmniejszyła się z 18,9 do 16,8 dla gospodarstwa domowego w skali roku. A zatem coraz więcej Polaków sięga po masło, jednak zaczynamy to robić coraz rzadziej.

– Wytłumaczeniem takiej sytuacji może być to, że w ostatnim czasie doszło do znacznego wzrostu cen masła. Porównując średnie ceny z pierwszego półrocza 2024 i 2025 r. widać wzrost o 35% dla masła w totalu, jednak najgłębsza zmiana dotyczy marek własnych, których średnie ceny wzrosły o 40%.

– Sytuacja cenowa jest bardzo zbliżona do tej z pierwszej połowy 2022 r., kiedy miała miejsce inwazja Rosji na Ukrainę czego konsekwencją był kryzys uchodźczy i niestabilność gospodarcza. W porównaniu z pierwszą połową 2024 r. w pierwszej połowie 2025 r. doszło do zauważalnego zwiększenia się średnich wydatków na nabywcę w dyskontach – najpewniej jest to wynikiem popularnych promocji na kostki masła jak 3+3 lub promocje cenowe na kilka sztuk z aplikacją/kartą stałego klienta. Dominację tego kanału w zakupach masła pokazują również jego udziały wolumenowe w zakupach: Polacy niezaprzeczalnie najwięcej masła nabywają w dyskontach, wolumen na nabywcę w tym kanale w pierwszej połowie 2025 r. przekroczył 4 kg, podczas gdy w pozostałych kanałach nie przekracza 2 kg. Nie zniechęcił nas wzrost cen marek własnych, po które najczęściej sięgamy w dyskontach właśnie. Potwierdza to ranking TOP 5 produktów, który otwiera Mleczna Dolina Biedronki, a na trzecim miejscu znajduje się marka Lidla – Pilos.

TOP 5 marek/marek własnych masła

  • 1. Biedronka Mleczna Dolina
  • 2. Mlekovita Polskie
  • 3. Lidl Pilos
  • 4. Mlekpol Łaciate
  • 5. Mlekovita Z Polskiej Mleczarni

 Ranking stworzony w oparciu o wolumen zakupów w okresie H1 2025

– Powyższe 5 produktów odpowiadało w sumie za 76% wolumenu zakupów w pierwszej połowie 2025 r. Podsumowując, nasze portfele odczuwają wzrost cen i pokazują to zachowania zakupowe Polaków. Odchodzimy od kanałów zakupów, które nie oferują atrakcyjnych promocji – jest to szczególnie widoczne w porównaniu pierwszego półrocza 2024 r. z pierwszym półroczem 2025. Staramy się kupować więcej masła na raz niż kupować je w miarę potrzeb. Masło da się zamrozić, jest produktem, który można z łatwością przechować w domowej spiżarni – dodał nasz rozmówca.

– Przyszłość rynku masła w Polsce będzie prawdopodobnie kształtowana przez dalsze zmiany cen surowców oraz preferencje konsumentów, którzy coraz częściej poszukują kompromisu między jakością a ceną. Tradycyjne masło, mimo rosnących kosztów, pozostaje niezastąpionym elementem polskiego stołu. Wzrost popularności promocji i zakupów w dyskontach pokazuje, że konsumenci są elastyczni i potrafią znaleźć sposoby na utrzymanie masła w swoich koszykach zakupowych, nawet w obliczu znaczących wzrostów cen – podsumował Oskar Wangart Consultant w YouGov.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania