1. Aktualności
  2. Polska
Polska

GfK: Dynamiczny wzrost jogurtów pitnych w Polsce. Dominują Danone, Biedronka i Lactalis

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© forum mleczarskie
© gfk polonia

– W 2021 r. kategoria jogurtów pitnych zyskała niemal 383 tys. nowych nabywców (rozumianych jako polskie gospodarstwa domowe) i była kupowana w ponad 65% gospodarstwach domowych w Polsce (+2,8 pp w stosunku do 2020 r.) – powiedział Grzegorz Mech, Business Development Manager, Consumer Panels & Services GfK Polonia. – Przeciętne gospodarstwo domowe dokonało zakupu produktów z tej kategorii ponad 10 razy w ciągu roku i wydało na nią średnio prawie 66 złotych. Wartość zakupów w kategorii jogurtów pitnych dokonanych przez gospodarstwa domowe wyniosła prawie 600 mln zł, a ich wolumen osiągnął ponad 72 mln litrów. Porównując wyniki z 2021 r. z wynikami z 2020 r., obserwujemy dynamiczny wzrost kategorii (na poziomie +20%), zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym. 

– Najważniejszym kanałem dystrybucji w zakupach kategorii jogurtów pitnych dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe są dyskonty, zarówno w ujęciu wartościowym, jak i wolumenowym. Na drugim miejscu z udziałem na poziomie 20% plasują się hipermarkety, a zaraz po nich supermarkety ze zbliżonymi udziałami rynkowymi. Sklepy wielkopowierzchniowe stanowią niemal 90% rynku jogurtów pitnych. Istotnym kanałem dystrybucji pozostają sklepy małoformatowe, które odpowiadają za ponad 13% wartości zakupów i 12% ich wolumenu – wyjaśnia analityk Gfk Polonia.

– W kategorii jogurtów pitnych mamy produkty dedykowane dzieciom (oznaczone przez producentów jako „dla dzieci”). Ich udział w zakupach całej kategorii nie jest duży – wartościowo jest to ok. 7%, wolumenowo na poziomie 4% – dodaje nasz rozmówca. Podsumowując, zmiany zaobserwowane w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. w udziałach tego segmentu nie są znaczące. Prawie 20% (wartościowo) produktów w kategorii jogurtów pitnych ma oznaczenia „dietetyczne” (bez GMO, bez laktozy, bez cukru itp.). Spośród produktów z oznaczeniem dietetycznym największe udziały w wartości zakupów mają jogurty bez GMO (ok. 50%), a w następnej kolejności jogurty niezawierające cukru (ponad 28%). Istotną cechą w kategorii jogurtów pitnych jest smak, najczęściej owocowy (jednorodny lub mieszanka owoców) – wskazuje Grzegorz Mech. 

– Najpopularniejszym dodatkiem są truskawki (smak truskawkowy) oraz mieszanki wieloowocowe. Warto zwrócić uwagę, że jedynie ok. 4,5% wolumenu wszystkich zakupów stanowią jogurty naturalne. Najpopularniejszym typem opakowania w kategorii jest butelka plastikowa. Tak pakowane produkty stanowią ok. 95% wolumenu zakupów kategorii. Patrząc na liczbę nabywców (penetrację, czyli odsetek gospodarstw domowych, które kupiły produkt), można stwierdzić, że najpopularniejszymi producentami/właścicielami marek (TOP 3) są Danone, Biedronka i Lactalis. Patrząc z perspektywy marek, widzimy, że TOP 5 w kategorii jogurtów pitnych wg liczby nabywców stanowią marki: Jovi, Fruvita, Actimel, Activia i Pilos – wylicza Grzegorz Mech, Business Development Manager, Consumer Panels & Services GfK Polonia.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania