1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Mleczarnia Włoszczowa (OSM) inwestuje racjonalnie

Źródło: Forum Mleczarskie Handel
Autor: Janusz Górski
© włoszczowa osm

– Inwestycje są podstawą działania, gdyż napędzają cały biznes – mówi Forum Mleczarskiemu Handel Ryszard Pizior, Prezes Zarządu Forum Mleczarskiego Handel. – Ale inwestycje są zasadne wtedy, gdy mamy zapotrzebowanie na nowe urządzenia i planujemy sprzedawać większy wolumen produktów gotowych. Trzeba mieć też środki finansowe. Powstają jednak dylematy, gdyż inwestycja nie dość, że kosztuje, to wymaga zapewnienia surowca. Aby uzyskać najlepszy efekt, trzeba jeszcze kupić bardzo dobre, sprawdzone urządzenia. Przeprowadziliśmy wiele analiz, aby uzyskać maksymalny efekt – podkreśla nasz rozmówca.

– Mleczarnia we Włoszczowie jest na fali wznoszącej. Nieustannie potrzebujemy coraz więcej surowca. W ostatnich 3 latach zwiększyliśmy moce produkcyjne i obecnie możemy przetworzyć jeszcze 20% więcej mleka. W 2021 r. zużyliśmy 11% mniej energii elektrycznej przy przerobie surowca większym o ponad 6% w porównaniu do 2020 r. Takie działania pozwalają nam zaproponować lepszą cenę za surowiec i przyciągać nowych dostawców. Opłaca się zatem kupić urządzenia bardziej wydajne, bardziej oszczędne, które zastępują niekiedy 2-3 starsze maszyny zużywające więcej energii. Przykład nowej aparatowni: zamiast trzech zestawów wirówek mamy jeden. Zużywa mniej energii, uzyskujemy powtarzalność i wyższą jakość produktów. Inwestycje dają zatem wymierne efekty. Idźmy dalej: w styczniu 2022 r zużyliśmy mniej energii niż w styczniu 2021 r., a przerobiliśmy 8% więcej mleka – charakteryzuje zmiany w zużyciu energii nasz rozmówca.

– Rok 2021 r. był dla nas okresem przemyślanych oszczędności w obszarze technicznym, gdyż nie oszczędzamy ani na surowcu ani na wynagrodzeniach. Choć w 2021 r. wydaliśmy mniej na inwestycje, bo ok. 10 mln zł (w 2020 r. było to 26 mln zł), to spadek miał związek z niepewnością na rynku i pandemią. Mimo to, we Włoszczowie uruchomiliśmy nową stację odbioru mleka i stację mycia do cystern. Ten wydatek w granicach 1,5 mln zł dał również wymierne oszczędności. Na każdym myciu zaoszczędziliśmy 10 minut, a mycie jest teraz lepsze przy mniejszym zużyciu środków czyszczących. Zainstalowaliśmy 2-krotnie szybsze pompy, więc odbiór mleka jest o 7-8 minut szybszy. Jak policzyliśmy te oszczędności, to okazało się, że są to setki godzin pracy kierowców – wskazuje Ryszard Pizior.

– Za kolejne 1,5 mln zł kupiliśmy dwie, nowe autocysterny z przyczepami do zwózki mleka. Kupujemy pojazdy tej samej marki Scania, które przewożą więcej surowca: cały zestaw to 27,5 tys. litrów mleka. Koszt zwózki mleka staje się więc niższy. Już teraz zamówiliśmy kolejne 4 zestawy. Nowe cysterny są dodatkowo oklejone, aby reklamowały naszą mleczarnię. A pojazdy te jeżdżą na obszarze 20- 25% terytorium kraju. 

– Wspomniana wcześniej aparatownia zyskała zapasową, nową wirówkę Alfa Laval. Weszliśmy w bliższą kooperację z firmą w kwestii nowych rozwiązań technologicznych i mieliśmy możliwość preferencyjnego zakupu. Najpierw testowaliśmy nową wirówkę, potem zdecydowaliśmy się na zakup na preferencyjnych warunkach. Idźmy dalej: zakończyliśmy budowę trigeneracji. Można powiedzieć, że to nasza nowa elektrociepłownia. Inwestycja została dofinansowana z NFOŚ jako źródło energii i chłodu. Kosztowała 4,5 mln zł, ale zapewni około 50% naszego zapotrzebowania na energię. To, co jest ważne, to mamy dywersyfikację źródeł energii, co przy niestabilnej pogodzie, wichurach, ma znaczenie. Zyskujemy prąd o dobrych parametrach, co zabezpiecza nasze wrażliwe linie produkcyjne. Dzięki inwestycji emisja dwutlenku węgla zostanie zredukowana o około 7 250 ton – wskazuje Prezes mleczarni.

– W zakładzie w Pawłowicach rozbudowujemy zaś moce produkcyjne, które osiągną 100 tys. litrów przy 30 zatrudnionych osobach. Nasze możliwości wzrosną i będziemy gotowi z twarogami przed okresem Wielkanocy. A warto podkreślić, że już jesteśmy liderem sprzedaży twarogów w małych sklepach wg CMR. Dodajmy też, że nasz twaróg w wiaderku 1 kg nie zawiera żadnych dodatków i jest bogaty w białko, którego poziom został zwiększony do 10%. W ten sposób wpisujemy się w potrzeby naszych konsumentów. Planów mamy więcej i są one rozpisane na następne 3-4 lata. Już w tym roku przyjęliśmy nowych dostawców, a chcemy przyjmować kolejnych – deklaruje Ryszard Pizior, Prezes Zarządu Forum Mleczarskiego Handel.

Więcej w Forum Mleczarskie Handel 2/22.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania