1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Niezbędne jest budowanie silnej marki polskiej gospodarki

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© mlekpol (sm)

Zapytaliśmy Tadeusza Mroczkowskiego, prezesa zarządu Mlekpol (SM) o niższą konkurencyjność polskiego eksportu w ostatnich latach.

– Przyczyn spowolnienia w eksporcie należy upatrywać w rosnących cenach energii, pasz oraz pracy, co zwiększa koszty wytwarzania produktów mlecznych. Ponadto kraje, takie jak Nowa Zelandia czy Stany Zjednoczone zwiększają swoją obecność na rynkach, na których dotychczas dominowała Unia Europejska, w tym Polska. Przykładem mogą być tu Chiny, z których dochodzą nas wieści także o systematycznie rosnącej produkcji własnej. Aby wzmocnić polski potencjał, niezbędne są zatem kolejne inwestycje w nowoczesne technologie i poszerzanie asortymentu produktowego, tak aby jeszcze lepiej odpowiadał on na potrzeby konsumentów na całym świecie.

– Niezbędne jest także zbudowanie silnej marki polskiej gospodarki, która będzie kojarzyła się z wysoką jakością i dobrą reputacją. Widzimy tu duże pole do współpracy z organami państwowymi, które powinny wesprzeć producentów w ramach spójnej strategii promocyjno-handlowej.

Jakie działania realizowane w Mlekpolu (optymalizacyjne, inwestycyjne i modernizacyjne) są kluczowe dla przyszłości firmy i stanowią przepustkę do przyszłości? 

– Ostatnie lata przyniosły nam dużą liczbę inwestycji związanych z nowoczesnymi technologiami, w tym robotyzacją i cyfryzacją, które mają na celu zwiększenie efektywności produkcji. Ostatni rok upłynął nam też pod znakiem wprowadzania na rynek nowych produktów – w sumie było ich ponad 20. Poszerzanie portfolio to odpowiedź na stale zmieniające się potrzeby konsumentów, w tym te dotyczące produktów funkcjonalnych. Sukces linii wysokobiałkowej Łaciate Protein+ pokazał, że istnieje duże zapotrzebowanie na wyroby proteinowe, po które sięgają już nie tylko sportowcy i osoby aktywne fizycznie. Trzecim kluczowym filarem rozwoju Spółdzielni, o którym warto wspomnieć, są kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Mamy za sobą ważną inwestycję, jaką była budowa biogazowni przy zakładowej oczyszczalni ścieków w Grajewie. Przed nami szereg kolejnych tego typu działań, które zmierzają do redukcji śladu węglowego i szerzej patrząc – wpływu produkcji mleka na środowisko naturalne. Co ważne, dotyczy to nie tylko przetwórstwa, ale także rolnictwa. W 2024 roku powołaliśmy w firmie Dział Zrównoważonego Rozwoju, który kompleksowo zajmie się kwestiami ESG, w tym niefinansowym raportowaniem, do którego jesteśmy zobligowani od 2026 roku. To właśnie synergia tych działań jest kluczowa dla przyszłości firmy i stanowi przepustkę do dalszego rozwoju.

Więcej w Forum Mleczarskie Handel 1/25.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania