Ban-Food: Kucharze wybierają jakość

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2019 (96)
© ban-food





Wywiad z Renatą Krupą,
Kierownikiem Działu Zaopatrzenia w Ban-Food


Janusz Górski: Pani Renato, chciałbym zapytać o odbiorców w kanale HoReCa i ich potrzeby w zakresie nabiału. Jakie są potrzeby restauratorów w zakresie serów twardych? Czy różnią się one w zależności od wielkości miasta i dzielnicy (inne prawdopodobnie są potrzeby restauracji na Starówce w Gdańsku, inne na Krowodrzach w Krakowie, jeszcze inne na Bielanach w Warszawie)? Jak to wygląda?

Renata Krupa: Nasza Firma działa na rynku od 1990 r. Obsługujemy w szczególności restauracje i hotele, niewielkim odsetkiem są pizzerie i catering. Nasza działalność obejmuje teren Małopolski, a od października zaczynamy pracę w nowym, kolejnym oddziale w Zabrzu, co pozwoli nam na zwiększenie ilości obsługiwanych przez nas klientów.

Najbardziej zróżnicowanym miejscem pod względem rodzajów kupowanych produktów jest oczywiście Kraków. Znajduje się tu mnóstwo restauracji, barów, jadłodajni – część restauracji, które obsługujemy to miejsca bardzo prestiżowe, synonimy dobrego gustu i smaku. W 2018 r. stolicę Małopolski odwiedziło aż 13,5 mln osób, postępująca globalizacja powoduje, że przybywają tu ludzie z różnych zakątków świata. Mogą podziwiać piękno naszego miasta, ale też mogą skosztować polskich dań jak również lokalnych, małopolskich smakołyków. Dania serwowane w tutejszych lokalach są bardzo zróżnicowane, zróżnicowane są również profile restauracji: włoska, indyjska, chińska, gruzińska, tajwańska, izraelska itd. Powoduje to potrzebę zakupu przez kucharzy bardzo różnych produktów, które nasza firma posiada w swojej ofercie. W zakresie nabiału odbiorcy kupują podstawowe artykuły takie jak jajka, masło, w czołówce znajduje się mleko, olbrzymią popularnością cieszą się sery twarde gouda, mamy w swojej ofercie również kilkanaście rodzajów mozzarelli, sery kozie, inne sery włoskie. Nasza firma współpracuje z kilkunastoma firmami nabiałowymi i stanowią one znaczną część naszych obrotów.

Jaka jest rola serów importowanych z wyższej półki? Które z nich Szefowie Kuchni zamawiają najczęściej?

Sprzedaż poszczególnych produktów nabiałowych jest uzależniona od specjalizacji punktu gastronomicznego – jeśli jest to restauracja włoska możemy zapewnić oryginalne produkty włoskie, które importujemy od kilkudziesięciu lat. Wśród nich najbardziej popularne są: mascarpone, ricotta czy gorgonzola, na szczególną uwagę zasługuje certyfikowany ser grana padano bardzo doceniany przez naszych Klientów. Wśród całej gamy asortymentu włoskiego można znaleźć również pomidory, makarony czy wędliny. Nasz asortyment to kilka tysięcy pozycji, nasi Klienci mogą zaopatrzyć się u nas w produkty potrzebne zarówno w ukierunkowanych profilach jak i w tradycyjnej kuchni polskiej.

Jaka jest rola polskich serów twardych w handlu z restauracjami? Jakie gatunki wybierają Szefowie Kuchni? Sery jakich mleczarni wybierane są najczęściej?

Polskie produkty nabiałowe cieszą się ogromnym powodzeniem, wiążemy się z dostawcami uznanymi na rynku, liderami w swojej kategorii, mającymi w swojej ofercie najbardziej doceniane pozycje. Jednym z tych dostawców jest Grupa Mlekovita. Z firmą tą współpracujemy od lat, dopasowaliśmy listę asortymentową pod potrzeby naszych klientów i ciągle obserwujemy wzrosty sprzedaży poszczególnych produktów. Mając na względzie ciągle zmieniający się rynek doceniamy współpracę z tak dynamicznym dostawcą. Pozwala nam to równie dynamicznie reagować na pojawiające się trendy czy potrzeby naszych Klientów. Posiadamy w ofercie cały wachlarz serów twardych gouda i te są najczęściej wybierane przez kucharzy, występują w postaci bloków, plastrów, wiórków firmy Mlekovita ale nie tylko. Współpracujemy również z Pasłękiem, Polmlekiem, firmami Eurial, Lactalis i wieloma innymi.

Coraz więcej mówi się o polskich serach rzemieślniczych. Jakie restauracje sięgają po produkty wytworzone lokalnie?

Zapytania o sery rzemieślnicze pojawiają się bardziej jako zapotrzebowanie w postaci nieprzetworzonego produktu na tzw. deskę serów. Sery rzemieślnicze pochodzą zazwyczaj z niewielkich gospodarstw hodowlanych, które nie do końca mogą zapewnić dostępność produktu przy zwiększonym zapotrzebowaniu. Zamawiamy takie produkty na życzenie Klienta.

Które produkty nabiałowe cieszą się największym potencjałem wzrostu?

Największy potencjał wzrostu, który zaobserwowaliśmy od zeszłego roku, dotyczy serów kozich. Są one coraz bardziej doceniane przez kucharzy. Zmienił się również profil nabywanych jogurtów, dołączyły do naszej oferty jogurty bez laktozy, ponieważ zaobserwowaliśmy zapotrzebowanie na tego rodzaju produkt.

Co jest ważne w doborze składników przez hotelarzy i restauratorów?

Dla kucharza najważniejsza jest jakość produktu, jest ona powiązana oczywiście z marką, ale docelowy klient, który zamawia obiad nie zawsze jest świadkiem stosowanego produktu. W konsekwencji ocenia tylko czy zjedzony obiad był pyszny czy nie. Wszystkim zależy na tym, aby ostateczny odbiorca, klient restauracji lub hotelu był zadowolony, więc cieszy nas, że kupowane w naszej firmie produkty trafiają do setek odbiorców.

Dziękuję za rozmowę.
Janusz Górski

Zobacz także