Twarożki do smarowania: Smarowanie ze zdrowiem
Twarożki do smarowania są cenionymi produktami do przygotowania śniadania, kanapek oraz dań wymagających podkręcenia smaku. Produkty te postrzegane są jako niezwykle atrakcyjne sensorycznie. Cechuje je interesujący smak oraz brak dodatków konserwujących. Serki do smarowania znajdują się w portfolio ponad 10 podmiotów działających na rynku polskim. Mimo, że produkty te znajdują się od dłuższego czasu na rynku polskim, to producenci wciąż zaskakują nas nowymi smakami.
Definicja produktu
Serek do smarowania to naturalny twarożek zmieszany z różnymi dodatkami smakowymi – zarówno słodkimi, jak i wytrawnymi. Czasami skład serków do smarowania może być wzbogacony jogurtem naturalnym lub odtłuszczonym mlekiem w proszku. Produkowane są głównie z mleka krowiego lub koziego. Ich jakość zależy od użytego mleka, wybranego dodatku smakowego oraz opanowania procesu produkcyjnego. Serki te różnią się od siebie strukturą. W ofercie sklepowej znajdziemy serki puszyste lub kremowe.
Subkategorie „light” i „bez laktozy”
W ramach portfolio wyróżniają się produkty typu light i o obniżonej ilości tłuszczu. Produkty te skierowane są do osób, które nie chcą rezygnować z atrakcyjnego smaku serków do smarowania, ale oczekują propozycji o niższej kaloryczności. Tego typu produkty znajdują się w ofercie mleczarni Bieluch (SM) oraz Wieluń (SDM).
Kolejnym różnicującym wyznacznikiem kategorii jest produkcja serków do smarowania „bez laktozy”. Produkty te przeznaczone są dla klientów cierpiących na nietolerancję laktozy. W tej kategorii aktywne są firmy: Hochland Polska i marka Almette, Bieluch (SM) oraz Arla Foods.
Jacek Wyrzykiewicz
PR & Marketing Services Manager Hochland Polska
W Hochland o konsumenta walczymy cały czas! Dlatego stawiamy na naturalne składniki, wysoką jakość mleka, ale także na aspekty ekologiczne związane z opakowaniami produktów. Wszyscy pewnie znają puszyste serki Almette, dostępne w wielu ciekawych smakach, ale może nie wszyscy wiedzą, że jednocześnie rozwijamy nowe kategorie takie jak Almette bez laktozy czy Almette kozie (w odpowiedzi na potrzeby naszych konsumentów z obniżoną tolerancją laktozy oraz konsumentów, którzy w ogóle nie mogą spożywać standardowych produktów mlecznych). Zdefiniowaliśmy na nowo kategorię serków wiejskich, wprowadzając z sukcesem na rynek trzy warianty Almette serka wiejskiego: ricotta, z twarożkiem kremowym i naturalnym skyrem. Widzimy ogromny potencjał w marce Almette i skutecznie rozwijamy ten brand. Polska jest najbardziej „cottage’owym” krajem na świecie – jemy rocznie prawie 65 tysięcy ton serków wiejskich, w dodatku co roku coraz więcej. Produkty te stały się podstawą codziennej diety Polaków, którzy doceniają naturalność, lekkość i prozdrowotne aspekty naszych serków, do tego łatwo i szybko można się nimi najeść. Widzimy wiele okazji (zarówno w domu, jak i poza nim), aby sięgnąć po serek wiejski – właściwie robimy to przez cały dzień. Polacy jedzą takie serki zarówno na śniadanie, jak i drugie śniadanie, lunch, kolację czy przekąskę między głównymi posiłkami.
Konsystencja kontra opakowanie
Serki do smarowania różnią się konsystencją oraz sposobem pakowania. Ze względu na konsystencję dzielone są na puszyste i gładkie – kremowe. Serki puszyste są spulchniane azotem i dzięki procesowi spulchniania stają się delikatne i puszyste, przez co mogą być łatwo rozprowadzane na pieczywie. Sery te pakowane są w charakterystyczne kubki typu skopek o gramaturze 150 g (Hochland Polska/Almette, Mlekpol SM/Łaciaty, Piątnica OSM lub w kubki z wieczkami Grupa Polmlek).
Gładkie serki do smarowania to serki o kremowo-twarożkowej konsystencji. Produkty te są delikatne w smaku, lekkie w strukturze, smarowne i w swojej konsystencji zbliżone do masła. Pakuje się je w płaskie pudełka z nakrywkami, zazwyczaj opakowania mają gramatury od 100 do 135 g. Mogą one mieć kształt okrągły (np. Bieluch SM, Hochland Polska, Lactalis Polska, Włoszczowa OSM), prostokątne (Grupa Mlekovita, Piątnica OSM, Wieluń SDM) oraz owalne lub nerki (Mlekpol SM, Piątnica OSM). Serki kremowe są też pakowane w małe, jednorazowe opakowania o gramaturze 30 g (Hochland Polska).
Smak czyni różnicę
Cechą charakterystyczną kategorii serków do smarowania jest ich smak. To bardzo różnorodna kategoria – dostosowana do szerokich upodobań Polaków. Serki do smarowania dzielą się na wytrawne i słodkie. Najbardziej podstawowym smakiem jest naturalny lub śmietankowy. W zależności od producenta w wersji wytrawnej znajdziemy takie smaki jak: z rzodkiewkami, ziołowy, z cebulką i szczypiorkiem, pomidorami, bazylią i czosnkiem lub z pieprzem, chrzanem i łososiem. W wersji słodkiej najczęściej jest to smak waniliowy oraz czekoladowy (Bieluch SM, Hochland Polska). Do najbardziej oryginalnych smaków należą m.in. pomarańczowy, figa z makiem, miodem i czarnuszką, z kurkami, grillowanym bakłażanem (Wieluń SDM), jabłkowy z rodzynkami i orzechowy (Grupa Polmlek) oraz ze szpinakiem (Hochland Polska).
Kulinarne wykorzystanie serków do smarowania
Serki do smarowania to jedna z ciekawie rozwijających się kategorii. Producenci kuszą nas nie tylko wygodą ich użycia, ale także szerokim wachlarzem oryginalnych smaków, „apetycznymi” opakowaniami oraz ciekawymi pomysłami na zastosowanie. Podstawową zaletą serków do smarowania jest ich łatwa aplikacja. Z analizy koncepcji kulinarnych wynika, że serki do smarowania pozwalają na urozmaicenie codziennych śniadań, przekąsek oraz kolacji. Serki te doskonale pasują do pieczywa, tostów i krakersów. Świetnie smakują samodzielnie lub z dowolnymi dodatkami – pomidorem, ogórkiem lub szczypiorkiem. Są świetną konkurencją dla wędlin, sera czy humusu. Dodawane są też do sosów, dipów i zup. Polecane się je również jako składnik wytrawnych kremów czy farszów do mięsa i ryb. Są doskonałe dla szerokiej gamy odbiorców – od dzieci aż do seniorów.
Cena wpływa na wybór
Ceny serków do smarowania różnią się w zależności od producenta oraz rodzaju produktu. Cena serków puszystych kształtuje się na poziomie od 4,70 zł do 5,99 zł za 150 g kubeczek. Warto zaznaczyć, że serki puszyste od polskich producentów są minimalnie tańsze do zagranicznej konkurencji. Z kolei ceny serków kremowych w płaskich opakowaniach kształtują się na poziomie od 2,99 zł za 135 g do 5,5 zł za 150 g. Korelacja między pochodzeniem producenta a ceną jest podobna jak w serkach puszystych i wypada na korzyść polskich spółdzielni. Najdroższe są małe opakowania jednostkowe: za 4-porcjowy pakiet 120 g musimy zapłacić od 5,98 zł do 6,79 zł.
Producenci serków
W Polsce istnieje ponad 10 firm, które w swoim portfolio posiadają serki do smarowania. Walczą o koszyk klienta głównie atrakcyjnym smakiem oraz wysoką jakością. Największymi producentami są polskie spółdzielnie Mlekpol (SM), Piątnica (OSM), Grupa Mlekovita, Włoszczowa (OSM), Wieluń (SDM), Koło (OSM). Serki do smarowania posiada także Grupa Polmlek oraz Hochland Polska i Lactalis Polska.
Najbardziej znanymi markami są Almette firmy Hochland Polska, Łaciaty firmy Mlekpol (SM), Twój Smak z mleczarni Piątnica (OSM), Président firmy Lactalis Polska, Polmlek, Włoszczowa oraz Bieluch.