Kefiry i maślanki: Odkurzone skarby

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2017 (81)
maślanka bez dodatku mleka w proszku, lacpol

Ciekawy produkt

Karton maślanki, bez dodatku mleka w proszku, to coś co warto mieć na półce. Podejrzliwi konsumenci niechętnie widzą dodatek czegokolwiek, nawet mleka w proszku. Dlatego ten produkt powinien przypaść im do gustu. Opakowanie łatwo wpada w oko dzieciom dzięki zabawnej grafice, a kontrola rodzicielska powinna wypaść pozytywnie, dzięki komunikatom na opakowaniu.

Producent: Mlecz (ZPM) w Wolsztynie (Grupa Lacpol).

maślanka hula krasula

Smak raczej naturalny…

Kefiry i maślanki są produkowane w przeważającej ilości w wersjach naturalnych, które stanowią bazę dla rozwoju kategorii. W przypadku kefirów w rodzinie produktów naturalnych przeważają te o zawartości 2% tłuszczu oraz produkty odtłuszczone. Zarówno kefiry jak i maślanki produkowane są również w wersji smakowej. W kategorii kefirów pojawiają się produkty o smakach owocowych (truskawka, żurawina, owoce leśne, śliwka suszona), z dodatkami warzywnymi (ogórek z koperkiem, papryka i pomidor, chrzan z czosnkiem oraz ogórek z czosnkiem) oraz inne, tj. waniliowy lub stracciatella. W przypadku maślanek kategoria smakowa ma znacznie bardziej rozwinięte portfolio. W ofercie producentów można znaleźć m.in. smaki truskawkowy, brzoskwiniowy, jagodowy, pieczone jabłko, cytrynowy lub absolutny smakowy hit – mango z kardamonem.

W niedalekiej przyszłości na pewno należy się spodziewać rozwoju produktów o nowych ciekawych i oryginalnych smakach lub oryginalnych dodatkach smakowych i funkcjonalnych. Być może należałoby pomyśleć o rozwoju kategorii z użyciem techniki produktów sezonowych lub o seriach limitowanych (ekskluzywne dodatki).

Opakowanie tradycyjne kontra wygodne

maślanka mlekovita

Kefiry i maślanki pakowane są w butelki, kubeczki oraz kartony. Sporadycznie zdarzają się woreczki foliowe. Niewątpliwie kategoria kefirów jest szersza jeżeli chodzi o opakowania. Kefiry pakowane są w różnego typu kubeczki o bardzo zróżnicowanych gramaturach. Na rynku można spotkać kubeczki o gramaturach od 180 g do 400 g. W przypadku butelek kefiry można kupić zarówno w małych poręcznych butelkach (od 200 do 350 g), średnich (375 do 400 g) oraz dużych rodzinnych opakowaniach (od 500 do 1000 g). Kefiry w kartony pakowane są wyłącznie w opakowania 1 l. Sytuacja na rynku maślanek pod względem opakowań jest mniej dynamiczna gramaturowo. Tutaj również spotykamy butelki, kartony i kubki. Jednak maślanki głównie sprzedawane są w butelkach (w zakresie 400-500 ml oraz 750-850 ml). Spośród kartonów zdecydowanie najpopularniejszy jest karton 1 l. W przypadku sporadycznie występujących kubków pojawiają się gramatury od 300 do 400 g.

Wyraźnie widać, że rynek będzie się rozwijał w kierunku opakowań wygodnych i bardziej nowoczesnych. Obecnie konsument oczekuje produktów łatwych i bezpiecznych do transportu (butelki) w myśl trendu „grab and go” oraz dopasowanych do szybkiej jednorazowej konsumpcji lub z możliwości wielokrotnego zamknięcia (zakrętki). Producenci dopasowują swoje produkty do ewoluujących wymagań konsumentów, a kefiry i maślanki mają duży potencjał, ze względu na wartość odżywczą, ale także jakość, typ opakowania i coraz bardziej nowoczesny design.

Walczymy designem…

maślanka

W procesie zakupowym liczą się nie tylko produkt, ale także typ opakowania, jego wygoda, funkcjonalność użytkowania. Przez wiele lat kategoria kefirów i maślanek była niezmiernie zaniedbywana. Uważano że jest to produkt starego typu. Od kilku lat wyraźnie widać systematyczne inwestycje w opakowania w tych dwóch kategoriach. W przypadku kefirów oczywiście króluje niepodzielnie kubek z platynką, gdzie popisy designerskie są raczej skromne. Od wielu lat dominuje zielona lub zielono-biała kolorystyka z niebieskimi elementami ozdobnymi. W przypadku maślanek częściej króluje kolor niebieski oraz biały. Wersje smakowe są urozmaicane kodami kolorystycznymi związanymi z kolorem lub wizerunkiem konkretnego dodatku. Tutaj też coraz większą uwagę przykłada się do wyglądu zarówno butelki (kształt, materiał) jak i designu. Co roku na rynku pojawia się kefir w nowym typie opakowania (butelka) ujęty w bardziej nowoczesny i przydatny marketingowo materiał, jakim jest opakowanie typu stretch pozwalające na ciekawsze i bardziej skomplikowane nadruki. Również kartony dają pole do popisu, ułatwiają komunikację z klientem, ale oszałamiających zmian nie widać. Najciekawsze designersko opakowania prezentują Grupa Mlekovita (linia maślanek), Mlekpol SM (linia marki Milko), Łowicz OSM (maślanki) oraz mleczarnia Jana (ŚSM). Bardzo dobrze prezentuje się też linia kefirów oferowanych pod marką Mleczna Dolina/Biedronka.

Warto też zwrócić uwagę na produkty spoza głównego nurtu. Kefir jak Dawniej z mleczarni Piaski (OSM) to jeden z sztandarowych produktów spółdzielni. Produkt zawiera wiele składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Zawarte w nim szczepy bakterii wspomagają trawienie, pozytywnie wpływają na pracę jelit, jednocześnie chroniąc organizm przed infekcjami. Regularne picie kefiru sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki oraz pomaga zachować rześkość organizmu. Dostępny jest w wygodnej, poręcznej zamykanej butelce 400 g.

Rozwój kategorii…

Analizując trendy światowe należy w najbliższym czasie spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania produktami fermentowanymi. Wydaje się, że konsumenci mają dość kolorowych wysokokalorycznych jogurtów wyróżniających się dodatkiem cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. Konsumenci coraz sprawniej analizują skład tych produktów i wybierają te, które zbliżone są do produktów naturalnych, jak najmniej przetworzonych. Wydaje się, że czynione próby reaktywacji kategorii idą w dobrym kierunku. Zmiany opakowań na bardziej wygodne i nowoczesne to dobry krok w procesie popularyzacji tych napojów. Coraz więcej też pojawia się informacji o ich potencjale odżywczym oraz zastosowaniu w różnych aspektach naszego życia. Na pewno kategoria ta nie objęła jeszcze produktów celowo skierowanych wizerunkowo do dzieci i młodzieży, które mogłyby stać się z czasem ich konsumentami. Oczywiście potrzeba czasu, by dzieci przyzwyczaiły się do nowego, bardziej naturalnego smaku. W tej dziedzinie potrzebne są kampanie promocyjne, degustacje oraz edukacja żywieniowa. ●

Strona 6 z 6