Sery pleśniowe: Szlachetna pleśń

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2017 (80)
la Polle camembert, mlekovita

Ciekawy produkt

La Polle to młoda marka serów z porostem pleśni pochodzących ze znanego z wysokiej jakości produkcji zakładu w Baranowie. Swojsko brzmiąca (choć obca) nazwa, ozdobne liternictwo i delikatna kolorystyka są dowodem, że największy polski producent artykułów mleczarskich umiejętnie wchodzi w niewielki, ale rosnący segment serów pleśniowych. Delikatne w smaku, szlachetne polskie sery pleśniowe marki La Polle to dobra propozycja dla osób sięgających po sery z porostem pleśni. To bardzo dobre dopełnienie komplementarnego asortymentu polskiego lidera.

Producent: Grupa Mlekovita.

Konsumenci serów pleśniowych

president snack, lactalis

Mimo że sery pleśniowe od dobrych kilku lat goszczą na naszych półkach to są nimi najczęściej zainteresowane osoby bardziej zamożne (około 25% klientów), o wyższym wykształceniu, szerszych aspiracjach i lepszych możliwościach. W grupę tę wpisują się zarówno life-stylowi koneserzy smaku, jak również miłośnicy produktów z wyższej półki dopiero aspirujący do wyższej grupy społecznej.

Niemniej jednak, ze względu na różne możliwości zakupowe konsumentów wielu producentów przyjęło strategie oferowania produktów dopasowanych do możliwości finansowych konsumentów, ale w pewnym stopniu odpowiadających potrzebom każdej grupy docelowej. Producenci w tym zakresie sterują zarówno samym produktem, charakterem i wielkością opakowania, jak i jego ekspozycją.

Sery pleśniowe częściej kupowane są w okresie jesienno-zimowym, bowiem stanowić mogą nie tylko atrakcyjny element deski serów serwowanych podczas popularnych w tym okresie przyjęć, ale także są wykorzystywane do urozmaicenia smaku różnego rodzaju sałatek na zimno, panierowanych dań na ciepło albo jako element bardziej kalorycznych zup i ciepłych sosów do ryb lub mięs.

Sery z przerostem pleśni są mniej popularne, bowiem w dalszym ciągu ich znajomość jest ograniczona. Z jednej strony wynika to z braku tradycji spożycia tego typu produktów, czasami zbyt oryginalnego smaku oraz wyższej ceny i braku tańszych odpowiedników w tym segmencie. Niemniej obserwowany jest systematyczny wzrost w tym segmencie.

Półka sklepowa kontra stoisko otwarte

Z badań nad zachowaniami konsumentów wynika, że decyzja zakupowa w kategorii serów pleśniowych podejmowana jest najczęściej w sklepie, przy półce lub stoisku otwartym. W przypadku serów pleśniowych z porostem pleśni o finalnej decyzji konsumenta decydują marka, smak i przyzwyczajenie. W przypadku serów z przerostem pleśni istotnym czynnikiem decyzyjnym o zakupie jest cena. Szczególnie dotyczy to wyrobów polskiej produkcji, a także konsumenta aspirującego do miana konesera. Jeśli chodzi zaś o prawdziwych koneserów, szczególnie wywodzących się z klasy bardziej zasobnych konsumentów, kwestia ceny jest niejako mniej ważna, liczą się smak sera, jego jakość i unikatowość na rynku.

Klasycznym miejscem sprzedaży serów pleśniowych są ogólnodostępne dla konsumentów lady chłodnicze. Ważnym elementem sprzedaży w tego typu miejscach jest odpowiednio prowadzona polityka merchandisingowa, która wspomaga technikę ekspozycji. W tego typu działaniach pomocne jest „pilnowanie” ekspozycji oraz materiałów ją wspomagających, tj.: kartonów ekspozycyjnych, wszelkiego rodzaju podstawek pod sery. Półka chłodnicza powinna zapewnić nie tylko optymalną temperaturę dla produktów tej kategorii, ale także intuicyjny, uporządkowany system ekspozycji. Zaletą półki jest możliwość pełnej ekspozycji posiadanego portfolio, wsparcie silnym brandingiem oraz materiałami wspomagającymi. Wady tego systemu to: konieczność częstego nadzoru nad półką, koszt materiał POS oraz brak możliwości degustacyjnych tego typu produktów.

Innym miejscem sprzedaży serów pleśniowych są tzw. wyspy serowe lub stoiska otwarte. Na wyspach obsługiwanych przez wykwalifikowany personel sprzedawane są najczęściej produkty z wyższej półki cenowej, charakteryzujące się unikatowymi cechami organoleptycznymi czy sposobem i miejscem wytworzenia. Produkty te najczęściej nie mają swoich odpowiedników w ofercie z niższego segmentu cenowego. Najczęściej stoisko to dzielone jest z innymi droższymi serami twardymi, twarogowymi na wagę czy wędlinami.

president brie, lactalis

Główną zaletą podkreślaną w punktach sprzedaży jest możliwość obejrzenia produktu oraz dopytania o cechy sera osoby pracującej na stoisku. Jeżeli osoba ta posiada wiedzę na temat oferowanego asortymentu może w znacznym stopniu ułatwić lub zmodyfikować wybór kupującego, zaproponować inny produkt wychodzący naprzeciw aktualnym potrzebom kulinarnym. Może też zachęcić kupującego (poprzez degustacje) innymi lub nowymi smakami. Połączenie słownej reklamy – rekomendacji, wspartej degustacją może być jednym z kluczowych elementów napędzających sprzedaż w tym segmencie.

Strona 2 z 5