Sery do zapiekania: Zapiekane ze smakiem

Urszula Chojnacka
Forum Mleczarskie Handel 3/2016 (76)

Ciekawy produkt

Ten produkowany już w czasach zakonu krzyżackiego oryginalny ser pochodzi z okolic wschodniopruskiego miasta Tylża. Jest to półtwardy, podpuszczkowy, dojrzewający ser, produkowany z mleka krowiego, o zawartości tłuszczu 48%. Jest doskonałym składnikiem do zapiekania wielu dań.

Producent: Rokiškio.
Importer: Nickal.

Gotowe do działania

Rosnąca popularność wykorzystania serów do potraw serwowanych na gorąco sprawia, że chociaż w podstawowej formie są one już same w sobie doskonałym produktem do takiego użycia, na rynku od czasu do czasu pojawiają się „ułatwiacze”, czyli wyroby z zasady pomyślane jako te, które znajdą zastosowanie w ciepłych daniach, przygotowane z myślą o potrzebach konsumentów najbardziej zabieganych, a także tych, którzy nie są pewni, jakiego sera użyć, by zagwarantować sobie udane danie. Jednym z nich jest najnowsza linia produktów firmy Hochland Polska, która zadebiutowała na rynku kilka miesięcy temu – ser do zapiekania „Na gorąco!” oferowany w grubych plastrach i z dużą ilością dodatków, który ułatwi przygotowanie tostów, zapiekanek i wielu innych potraw, a dostępny jest w trzech wariantach: z szynką i pieczarkami, z pomidorami i ziołami oraz – to dla amatorów ostrzejszych akcentów – z salami i chili. Asortyment serów wstępnie przygotowanych do zastosowania na gorąco znajdziemy także w ofercie firmy Temar (PPH). Wśród najnowszych jej propozycji tego typu jest wstępnie zapieczony i oferowany w panierce niemiecki ser pleśniowy Back Camembert Chilli do zapiekania, z porostem białej szlachetnej pleśni, marki Alpenhain. Nie lada gratką dla domowych kuchmistrzów są dołączone do wyrobu dwa sosy oraz papier do pieczenia ułatwiający przyrządzenie produktu.


Ciekawy produkt

Lazzarella to bloki 2,53 kg i kawałki około 350 g, które najlepiej sprawdzają się w postaci tartej jako dodatek do pizzy, posypywania potraw i lasagni.

Producent: Kosów Lacki (OSM).


A może analogowo?

Walka o uwagę konsumenta w przypadku serów do zapiekania nie należy do najłatwiejszych, ponieważ część odbiorców uznaje, że ser wykorzystywany jako jeden ze składników potrawy na gorąco nie musi być serem z najwyższej, a nawet średniej półki cenowej. Chęć zaoszczędzenia, a także fakt, że niemałą grupę polskiego społeczeństwa stanowią wciąż osoby o niezbyt zasobnym portfelu, dla których cena jest nierzadko podstawowym czynnikiem zakupowym sprawiają, że w tej kategorii nieźle radzą sobie wszelkie tańsze odpowiedniki – analogi. Produkty seropodobne cieszą się wciąż zainteresowaniem zwłaszcza sektora HoReCa.

Wśród produktów seropodobnych ciekawe propozycje mają m.in. Skierniewice (OSM) (wiórki, granulki oraz bloki do pizzy), Włoszczowa (OSM) (Produkt Świętokrzyski w kilku wariantach), Radomsko (OSM) (Hej! Podhalański), Lactima (kostki topione oraz plastry – m.in. Toast i Snack), Grupa Polmlek (Grande Pizza Plus Warmia i Perła Warmii w blokach), a także Grupa Mlekovita (wiórki Javor oraz produkty seropodobne w blokach, jak Cheddar czy Javor, którego mocna pozycja sprawiła, że doczekał się kilku odmian, np.: z papryką, ze szczypiorkiem, a także wersji z dziurami).

Sery w wydaniu na gorąco cieszą się nieustającym zainteresowaniem, a sprzyja temu rosnące upodobanie Polaków do podróży, często bardzo egzotycznych, oraz do eksperymentów kulinarnych. To wszystko pozwala przypuszczać, że rynek serów do zapiekania ma przed sobą spokojną i pewną przyszłość, która zapewne będzie stała pod znakiem pojawiających się regularnie od czasu do czasu innowacji – zarówno w zakresie form podania i dodatków, jak również coraz bardziej funkcjonalnych opakowań.

Strona 4 z 4