Marki: Starcie tytanów – najbardziej rozpoznawalne marki na rynku mleczarskim

Aleksandra Stawicka
Forum Mleczarskie Handel 2/2016 (75)

Skojarzenia w głowie konsumentów to podstawowy element stanowiący o sile marki, te zaś powstają najczęściej przy wprowadzaniu jej na rynek. To one determinują nasze postrzeganie danej marki i silnie wpływają na zachowania zakupowe. Obecnie, gdy jesteśmy zalewani falą produktów o niemal identycznych właściwościach, to właśnie marka często decyduje o ostatecznym dokonaniu zakupu. Z morza towarów wyławiamy te, które coś nam mówią, dają jakiś konkretny sygnał naszej świadomości konsumenckiej. Marki, które nie mówią nam nic, nie wywołują żadnych skojarzeń w umysłach, to marki słabe. Obojętność kupującego wobec produktu oznacza słabość marki. Rodzaj konotacji wywoływanych przez produkt stanowi o sile marki – skojarzenia pozytywne i wyjątkowe budują i decydują o zakupie danego produktu.

„Silna marka to taka, która wpływa na to, w jaki sposób nabywca kupuje produkt i jakie ma wrażenia z jego konsumpcji. Jeśli marka „nie robi różnicy” to na nic piękne opakowanie i miliony na reklamę”.

Jacek Kall w rozmowie z Nowym Marketingiem

Arla Foods to spółdzielnia mleczarska o wyjątkowej tradycji i historii. Jej historia jest bardzo ciekawa – to pierwsza na świecie międzynarodowa spółdzielnia mleczarska. Pod koniec XIX wieku rolnicy z Danii i Szwecji założyli małe spółdzielnie, aby móc wspólnie zakupić i użytkować sprzęt niezbędny do produkcji mleka. Z czasem małe spółdzielnie zaczęły się łączyć i rosnąć w siłę, z lokalnych zmieniając się w krajowe lub regionalne. W 2000 roku nastąpiła fuzja – największa spółdzielnia duńska połączyła się ze szwedzką, tworząc pierwszą spółdzielnię o charakterze międzynarodowym. Arla Foods obecna jest również w Polsce, w 1989 roku uruchomiono pierwszą produkcję i sprzedaż na nasz rynek. Działalność firmy na terenie Polski to import i sprzedaż przetworów mlecznych. Na portfolio firmy składa się szereg produktów, z których w naszym kraju dostępne są:

  • sery dojrzewające Arla Havarti, Arla Port Salut, Arla Cheddar,
  • sery długodojrzewające Castello Aged Havarti, Castello Extra Matured Cheddar,
  • produkty typu śródziemnomorskiego Apetina, Arla Danwhite,
  • masło Lurpak oraz Lurpak Premium Miks,
  • sery pleśniowe Castello,
  • serki kremowe Apetina, Castello,
  • napoje mleczne Cocio,
  • sery typu mozzarella Arla Finello,
  • sery do burgerów Castello Blue, Castello Cheddar,
  • produkty bez laktozy – Arla Lactofree.

Marki Arla Foods, takie jak Lurpak, Apetina oraz Castello to marki silnie wspierane w różnych środkach masowego przekazu, począwszy od TV przez internet i prasę, a kończąc na wielu ciekawych działaniach promocyjnych w punktach sprzedaży. Marki te oprócz swej innowacyjności i różnorodności inspirują, wprowadzają w świat serów najwyższej jakości, gdzie na pewno każdy konsument znajdzie coś dla siebie.

Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu powstała w 1927 roku. Specjalizuje się w produkcji różnego rodzaju serów żółtych – szwajcarskich i holenderskich, serów włoskich i twarogów. Marka Sierpc koncentruje się na promowaniu żywności rodzimej, wytwarzanej w całkowitej zgodzie z naturą. Na targach Mleko-Expo 2015 Sierpc (OSM) zajęła III miejsce w rankingu na największą i najlepszą spółdzielnię mleczarską. Jest laureatem również wielu innych prestiżowych nagród. Jej flagowym produktem jest Ser Królewski – typu szwajcarsko-holenderskiego, już od kilku lat dostępny w funkcjonalnym opakowaniu otwórz-zamknij.

Spółdzielnią o bardzo dawnej tradycji jest Gostyń (SM), istniejąca już od 1889 roku. Przyświecające marce motto brzmi „Jedyną drogą Jakość” – dobrze wpisuje się w ten wizerunek fakt, że już w 1999 roku jako jedna z pierwszych została zakwalifikowana do producentów spełniających warunki weterynaryjne, co pozwalało na eksport produktów do krajów UE. Kondensownia i proszkownia mleka zostały utworzone w 1979 roku, nową proszkownię zaś uruchomiono w ubiegłym roku. Gostyń (SM) od lat jest obecna w świadomości konsumentów na naszym rynku, dawniej głównie jako producent mleka zagęszczonego – mleko zagęszczone słodzone w tubie to jeden z symboli dzieciństwa w latach 90. XX wieku. Markę Gostyń wyróżnia bardzo charakterystyczne logo – krowa w żółtym fartuchu głęboko zapadała w pamięć najmłodszych konsumentów w dawnych, dość szarych, latach. Jak wiadomo, lojalność wobec marki jest jednym z elementów jej sukcesu. Od 2007 roku Gostyń (SM) produkuje śmietanki UHT i mleka zagęszczone w opakowaniach tzw. combifitSmall z charakterystycznym zamknięciem CombiSmart – pozwala ono na idealne dozowanie porcji i ponowne zamknięcie opakowania. Produkt w takim opakowaniu doskonale sprawdza się jako poręczne mleko do kawy. Co ciekawe, spółdzielnia ma także swój sklep internetowy – mleczny24.pl.

Strona 5 z 6