Marki: Starcie tytanów – najbardziej rozpoznawalne marki na rynku mleczarskim
Superbrands Polska – czołowe marki konsumenckie i biznesowe w Polsce 2015
Kto jest Louisem Vuittonem branży nabiałowej w Polsce?
Według Rzeczpospolitej na 7. miejscu w rankingu najcenniejszych polskich marek plasuje się Mlekovita, jest to jednocześnie najwyższa pozycja w sektorze produkcyjnym polskiej gospodarki Wartość marki: 1735,3 mln. zł. Badanie to bierze pod uwagę 330 marek, które narodziły się w Polsce.

Grupa Mlekovita w Wysokiem Mazowieckiem to lider polskiego mleczarstwa – w 2015 roku przetworzyła 594 mln litrów mleka. Istniejące logo marki i jej nazwa zostały wprowadzone w 1992 roku, a powstała ona poprzez połączenie dwóch wyrazów: mleko i vitamina. Spółdzielnia, początkowo niewielka, istnieje już od 1928 roku, a zaczynała od wytwarzania wyłącznie serów i masła. Obecnie wytwarza ponad 650 produktów, a w kilku kategoriach są one numerem 1 na rynku. Jest także największym eksporterem nabiału na rynki zagraniczne – jej produkty można znaleźć w aż 144 krajach na wszystkich kontynentach (28 państw UE i 116 poza UE). Firma posiada 15 zakładów produkcyjnych i 29 centrów dystrybucyjnych, m.in. pierwszą w branży mleczarskiej hurtownię cash&carry i indywidualną sieć detaliczną, prowadzoną pod szyldem Mlekovitka. Jest to firma ze 100% polskim kapitałem, co spójnie łączy się z przyświecającą marce ideą polskości, dodatkowo podkreślaną przez stworzenie marki Polskie. Niewątpliwie świadczy to o silnym zakorzenieniu w naszej gospodarce i skupieniu się na promowaniu kraju poprzez wytwarzanie polskich produktów i ich eksport na rynki zagraniczne.
Inne marki stworzone przez Mlekovitę to Wypasione, Favita, Sokół, Darek, Daria, Dar, Wydojone Mia Mu, Zakopiańskie Specjały, Mleczna Impresja.
Na szczególną uwagę zasługuje inna marka polskiego lidera: Polskie. Można powiedzieć: nic dodać, nic ująć. Dziś pod okrzepłą marką Polskie znajdziemy całą gamę produktów: masło, mleko, jogurty, maślanki, kefiry, serki wiejskie, śmietany i śmietanki. Taka marka parasolowa wyraźnie odnosi się do wyższych uczuć konsumentów związanych z pochodzeniem produktów, co dla wielu konsumentów jest i pozostaje ważnym czynnikiem zakupowym. Dobitne skojarzenie polskości z nazwą Grupy Mlekovita jest także ogromnym kapitałem sprzedażowym.
Największą innowacją ostatniego czasu było wytworzenie kolejnego subbrandu, który pokazuje, jak uważnie Grupa Mlekovita reaguje na potrzeby konsumentów – najnowsza linia Wydojone bez laktozy, przeznaczona dla osób cierpiących na nietolerancję tego węglowodanu. Nowością w ofercie firmy są także mleczne napoje proteinowe Super Body Active.
Niewątpliwie Mlekovita wie co to znaczy być numerem jeden.

Później, na 41. miejscu pojawia się kolejna marka mleczarska i jest to Piątnica, firmy Piątnica (OSM). Jej wartość to 336,5 mln zł (od roku 2014 wzrost o 20%!). Pod obecną nazwą funkcjonuje od 1981 roku, jednak jej historia jest znacznie dłuższa – sięga działalności rodu Lutosławskich we wsi Drozdowo, którzy w przydomowym gospodarstwie przez wiele lat wytwarzali produkty mleczne zaopatrując w nie Łomżę, tak działo się aż do końca II wojny światowej. Dwa lata później rodzinny biznes zmienił się w państwowy zakład z siedzibą w Łomży, a jego specjalnością były masła i sery. Zakład bardzo szybko się rozwijał, w 1957 roku zmieniając się w Okręgową Spółdzielnię Mleczarską. Ze względu na potrzebę budowy nowej mleczarni i brak możliwości rozwoju na starym terenie, pojawia się w historii firmy wieś Piątnica. Nową mleczarnię otwarto w 1965 roku, nazywała się wówczas: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łomży z siedzibą w Piątnicy. W tym czasie przerabiano tam już 14 mln litrów mleka rocznie. Najważniejszym momentem w dziejach marki, oprócz przeniesienia siedziby do Piątnicy (to jednak zmiana o innym charakterze), było wprowadzenie do produkcji unikalnego w tym czasie produktu na terenie kraju – serka wiejskiego. Miało to miejsce w 1992 roku, przez wiele lat nikt nie mógł konkurować z Piątnicą w kategorii cottage cheese. Od początku Piątnica (OSM) podbiła serca Polaków, była zdobywcą wielu nagród i certyfikatów dla najlepszego wyrobu mleczarskiego. Można powiedzieć, że to właśnie ten produkt przesądził o sukcesie marki: Piątnica (OSM) jest kluczowym na świecie producentem tego typu wyrobu. Zaufanie konsumentów do marki pogłębił asortyment śmietan – to jej zawdzięczamy kolorystyczną identyfikację rodzajów śmietany, a także wskazanie jej zastosowania na etykiecie. Kojarzony z lodówką babci twaróg zawijany w papier tu uzyskał pierwszy raz twarde opakowanie i stałą wagę, a także możliwość wielokrotnego otwierania i zamykania produktu. To tylko niektóre innowacje wprowadzone przez firmę Piątnica (OSM). Marka Piątnica nie bez powodu od lat cieszy się stałym zaufaniem konsumentów.
