Jogurty naturalne: Zdrowie w naturze

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2013 (57)

Wzrost, wbrew pogłoskom o kryzysie

Kategoria jogurtów naturalnych ma wyraźny potencjał. Jak wskazują badania agencji Nielsena z okresu II 2012-I 2013 w Polsce sprzedano o 7,8% więcej jogurtów, choć wartość sprzedaży była wyższa tylko o 5,6%. Zwraca uwagę znacznie szybszy wzrost jogurtów naturalnych niż ich smakowych odpowiedników.

Jogurty naturalne są produktami zdecydowanie mniej przetworzonymi i nie dostarczają większej dawki energii, tak charakterystycznej dla jogurtów owocowych. Dlatego też mogą być postrzegane przez klientów jako wyroby bardziej naturalne. Nie bez powodu odchudzone wersje jogurtów naturalnych są trendem, a każdy liczący się producent oferuje odchudzoną wersję jogurtu naturalnego. Kolejnym zauważalnym posunięciem (zgodnym z trendami światowymi) jest oferowanie jogurtów greckich i bałkańskich, jako produktów z wyższej półki produktowej, nawiązujących do generycznych korzeni kategorii.

Niesłabnący popyt na jogurty naturalne, jaki obserwujemy w ostatnich latach pomimo obaw i narzekań producentów dowodzi potencjału kategorii. Czy sami producenci będą ten trend wspomagać, czy znów będą się obawiać zmienić cokolwiek na swoim opakowaniu, aby nie popsuć wizerunku produktu naturalnego? Samo podkręcenie zainteresowania poprzez akcje informacyjne i promocyjne, uwypuklające walory odżywcze, mogłoby przynieść chyba coś więcej.

Ciekawy produkt

Jogurt naturalny Jana zawiera 4,5% tłuszczu i jest wytwarzany wg tradycyjnej technologii w oparciu o wzbogacanie suchej masy produktu poprzez dodatek mleka w proszku. Te cechy odróżniają nasz produkt od wyrobów konkurencji, w których dla otrzymania pożądanego efektu stosowany jest dodatek substancji zagęszczających. W przypadku jogurtu naturalnego Jana relatywnie wysoka zawartość tłuszczu i podwyższona zawartość suchej masy dają produkt o gęstej konsystencji i smaku zbliżonym do termofilnej śmietany. Jogurt naturalny stał się kulinarnym jej zastępnikiem, stąd – aby podkreślić ten fakt – umieściliśmy na opakowaniu napis „śmietankowy smak”, co ma także odzwierciedlenie w specyfikacji wyrobu. W procesie produkcji jogurtu naturalnego dokonuje się normalizacji tłuszczu na poziomie przewyższającym zawartość tłuszczu w mleku surowym. W tym celu do mleka wprowadzana jest śmietanka, dlatego gotowy produkt nabiera cech organoleptycznych pochodnych od użytych surowców.



Strona 3 z 3