Finanse: Reklama ze wsparciem unijnym

Grzegorz Rykaczewski
Forum Mleczarskie Handel 1/2013 (56)

Promocja z PROW

Powiedzmy, że produkujemy żywność o bardzo wysokiej jakości, zgodnie z jednym z opisanych systemów i co dalej? Trzeba skupić się na promocji produktu i co za tym idzie zastanowić się jak tę promocję sfinansować. Tutaj przychodzą nam z pomocą fundusze unijne, a dokładnie Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W osi I znajdziemy działanie 133 – Działania informacyjne i promocyjne. Środki w ramach tego działania mogą być przeznaczone na promocję produktów wytwarzanych w określonych systemach jakości żywności. Należą do nich opisywane wcześniej: Chroniona Nazwa Pochodzenia (ChNP), Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG), Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS) oraz Jakość i Tradycja. Oprócz wymienionych mogą to być również systemy: Rolnictwo ekologiczne, Integrowana Produkcja oraz Quality Meat Program (QMP).

Beneficjentem pomocy może być grupa producentów będąca organizacją o dowolnej formie prawnej, która łączy podmioty aktywnie uczestniczące w systemach jakości żywności w odniesieniu do określonych produktów lub sposobu produkcji. Ważną informacją jest możliwość uczestniczenia w tym działaniu przez podmioty działające na podstawie prawa spółdzielczego, czyli np. spółdzielnie mleczarskie.

Ze środków PROW można sfinansować działania z zakresu: promocji, reklamy, udziału w targach, w ramach których producent będzie informował np. o specyficznych cechach produktów, jakości, specyficznych metodach produkcji, wysokich wymogach dotyczących dobrostanu zwierząt i poszanowania środowiska. Sfinansowana może zostać jednorazowa akcja lub cały zestaw działań rozłożony w czasie jednak nie dłużej niż na dwa lata (i zakończony do 30 czerwca 2015 r.). Co ważne, w ramach działania 133 nie można promować marek handlowych.

Z PROW finansowane jest 70% poniesionych kosztów kwalifikowalnych, do których można zaliczyć m.in.: reklamę w telewizji, radiu, prasie lub innych mediach, promocję w punktach sprzedaży, przygotowanie stoisk i materiałów reklamowych, udział w pokazach, wystawach i targach, organizację szkoleń i konferencji, prowadzenie serwisu internetowego, najem powierzchni reklamowej, publikacje broszur, ulotek, plakatów, zaproszeń i innych materiałów reklamowych, wynagrodzenia dostawców towarów lub usług, niezbędnych do realizacji operacji, najem środków trwałych lub amortyzację zakupionych środków trwałych oraz koszty delegacji.

Podmiotem wdrażającym działanie 133 jest Agencja Rynku Rolnego (ARR) i to do tej instytucji należy zwracać się o uczestnictwo w programie. Wnioski można składać do wyczerpania środków finansowych, z zastrzeżeniem że planowana kampania musi się zakończyć najpóźniej do 30 czerwca 2015 r. Podczas realizacji działań, dla kampanii trwających dłużej niż 6 miesięcy, istnieje możliwość zaliczkowania płatności co jest bardzo dobrą informacją dla potencjalnych beneficjentów.

Według danych MRiRW do 25 stycznia br. w ramach działania 133 zawarto 17 umów na łączną kwotę prawie 5 mln zł. Stanowi to niecałe 12% alokacji.



Strona 2 z 2