Sery pleśniowe białe: Europejskim szlakiem

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2013 (56)

Hiszpania

Słoneczna Hiszpania to kraj raczej serów dojrzewających, ale i w tym kraju wytworzono kilka oryginalnych pleśniowych specjałów. Zaliczyć do nich możemy m.in. Ser la Calma oraz Les Agudes. Ser la Calma to ser pleśniowy z mleka koziego o bardzo łagodnej, jasnej wilgotnej strukturze miąższu pokrytej białą pleśnią. Ser dojrzewa ok. 30 dni i sprzedawany jest w formie charakterystycznych sztabek. Ser produkowany jest głównie w trawiastej pełnej ziół i kwiatów Katalonii. Nazwa sera pochodzi od miejscowości Pla de la Calma w zachodniej części masywu Montseny. Kolejnym specjałem z mleka koziego jest także wytwarzany w Katalonii – ser Les Agudes. Struktura miąższu jest delikatna, biała, gładka i wilgotna. Rozpływający się w ustach miąższ pokryty jest delikatną pleśnią. Ser dojrzewa od 1 do 2 miesięcy.

Włochy

Podobnie jak w Hiszpanii ze względu na klimat produkuje się tu głównie sery twarde. Ciekawostką może być jednak ser Bonrus – wytwarzany w regionie Piemont. Ser ten odznacza się dużą miękkością i soczystością. W smaku jest delikatny, grzybowy, lekko ziemisty. Ser ten wytwarzany jest z mieszanki mleka krowiego i owczego. Dojrzewa od 21 do 30 dni. Jest serem o białej teksturze i pleśniowej, naturalnej skórce. Klasyczny Bonrus jest formowany w kształt płaskiego kwadratu. Bonrus jest serwowany z suszonymi owocami lub orzechami i czerwonym winem.

Jacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Segment rynku serów pleśniowych rośnie w długim okresie w ujęciu wolumenowym, do czego przyczynia się w największym stopniu marka własna. Istotne zmiany następują w segmencie sera pleśnioweg, pod względem lokalizacji sprzedaży, to dyskonty stały się najważniejszym kanałem dla segmentu. Spada znaczenie hipermarketów i supermarketów, natomiast rola kanału małoformatowego pozostaje na niewielkim poziomie. Sprzedaż serów pleśniowych charakteryzuje się sezonowością, szczyty sprzedaży można zaobserwować w okresach zimowych, natomiast dołki w okresach letnich. Wśród segmentów sera pleśniowego najważniejsze są sery camembert i brie. Sery Valbon pojawiły się na polskim rynku na początku 2000 roku i szybko zyskały miano lidera. W ten sposób Hochland zapoczątkował dynamiczny rozwoju rynku serów pleśniowych w Polsce. Od tego czasu wiele zmieniło się zarówno na rynku, jak i w naszej ofercie. Startowaliśmy od podstawowego asortymentu, ale kluczem do sukcesu jest nieustanny rozwój. Ofertę serów Valbon uzupełniamy o coraz to nowe warianty i smaki, modyfikujemy opakowania, prowadzimy szereg działań z zakresu ATL i BTL wspierających sprzedaż. Obserwujemy rosnące zainteresowanie konsumentów serami pleśniowymi z dodatkami, stąd w naszej ofercie sporo nowości (m.in. Valbon Brie z oliwkami, Valbon Brie z ziołami prowansalskimi). Konsumpcja serów na głowę osiąga  w Polsce w dalszym ciągu zaledwie kilka procent tego co zjadają Niemcy czy też Francuzi. W dalszej perspektywie rynek serów pleśniowych powinien rozwijać się! Ważna jest przede wszystkim różnorodność oferty, niezawodność, stała dostępność i innowacyjność.

Polscy królowie

Polski rynek korzysta z krajowych i zagranicznych serów pleśniowych białych, ale bez wątpienia prym wiodą dostawcy wytwarzający te sery tu, w Polsce. Polscy konsumenci znajdują się wciąż na początku drogi poznawania, próbowania pleśniowych specjałów. Wynika to z z jednej strony z tradycji, która sprzyja twarogom, serom podpuszczkowym żółtym, a z drugiej strony z ceny pleśniaków. Ciągle jeszcze stosunkowo niski wolumen sprzedaży oraz brak środków na marketing i działania promocyjne wykluczają prace badawcze i produkcję serów z białą pleśnią, które nie byłyby odpowiednikami Brie lub Camembert. W dziedzinie tych ostatnich faktycznie działania marketingowe bardzo systematycznie budują kategorię. Należy tutaj również – biorąc w obronę producentów – wspomnieć, że część serów z białą pleśnią jest produktami regionalnymi, bardzo niestabilnymi technologicznie i znanymi wyłącznie na określonych terenach danego kraju. Jak widać z doświadczeń światowych niewielu serom udało się zdobyć taką pozycję jak Camembert lub Brie.

Wracając jednak do asortymentu polskiego to liderami tej kategorii są niewątpliwie Hochland Polska, Mleczarnia Turek, Lactalis Polska, a spośród serów cudzoziemskiego pochodzenia: Arla Foods, Temar (PPH). Niewątpliwie ciekawą ofertę produktową znajdziemy także u importerów, takich jak Euroser oraz Candia Polska lub Eurial Polska.



Zaszczytne miejsce na półce z tytułem lidera przynależy marce Valbon i firmie Hochland Polska. Przyjemność jedzenia i przyjemność dzielenia – to naturalne hasło tej linii, w której podkreślane są naturalne wartości produktów, ale także przyjemność biesiadowania w gronie przyjaciół, które oczywiście nie może obyć się bez udziału serowego specjału. W ofercie firmy Hochland Polska znajdują się zarówno sery typu camembert jak i brie. W linii Camembert są m.in. sery naturalne, z zielonym pieprzem, papryką czy ziołami prowansalskimi. W linii Brie oprócz wersji naturalnej także z ziołami oraz oliwkami.

Bardzo szeroką ofertę produktową posiada także Mleczarnia Turek (Grupa Bongrain). W jej portfolio znajdziemy m.in. szeroki wachlarz serów typu camembert zarówno z mleka krowiego jak i koziego, m.in. naturalny, ziołowy, z pieprzem, grzybami, czosnkiem oraz żurawiną i morelą. W ofercie występują także camembert złoty oraz light Figura. W kategorii brie znajdziemy m.in. brie naturalny oraz z pieprzem, grzybami oraz ziołami oraz wersje brie złoty i light Figura.

Sztandarową marką firmy Lactalis Polska jest w tej kategorii President. Szeroko zakrojone działania marketingowe z pewnością zbudowały w głowach klientów pozytywny wizerunek marki i produktu opisywanych jako doskonały. W swojej ofercie Lactalis Polska posiada 7 smaków sera typu camembert (m.in. z zielonym pieprzem, orzechami, ziołami prowansalskimi i intrygujący camembert chilli) oraz camembert light. W swoim portfolio Lactalis Polska ma także sery typu brie (m.in. z zielonymi oliwkami, orzechami, naturalny i w wersji light).

W portfolio firmy Arla Foods niewątpliwie na uwagę zasługują produkty marki Castello Danish Brie i Camembert.

W Polsce w segmencie serów z porostem pleśni bardzo aktywnie działają także dystrybutorzy. Bogactwo oferty pozytywnie nastraja do kulinarnych szaleństw. Firma Eurial specjalizuje się w serach francuskich typu camembert (m.in. marki Payson Breton i Merci Chef!). Firma Temar (PPH) zaś specjalizuje się w produktach głównie niemieckich (m.in. marki MaBelle, Champignon, Rougette) i francuskich (m.in. marki Ermitage, Roucoulons, Pave d’Affinois, Buchette du Valromey).

Strona 5 z 5