Media społecznościowe: Mój nowy przyjaciel... czyli Social Media w akcji

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Czym są grupy społecznościowe


Intermarché wsparło wprowadzenie marki własnej Partyzone działaniami na portalu społecznościowym Facebook. Marka Partyzone obejmuje produkty tzw. „imprezowe”. Wyróżniającym atrybutem produktów Partyzone jest oryginalna szata graficzna opakowania.

Nie da się ukryć, że Social media to ciągle jeszcze gorący temat. Wypada być na „fejsie”, goldenline czy LinkedIn itp. Dla niektórych dzień bez wizyty „u przyjaciół” jest dniem straconym. Powstają też agencje ze „sztabem ekspertów” specjalizujących się w tej tematyce. W firmach tworzy się wyspecjalizowane stanowiska i/lub działy zajmujące się wyłącznie tą tematyką. Dla wielu marketingowców to nowe narzędzie – jakim jest niewątpliwie szeroko rozumiany kanał social media – jest ciekawym kąskiem do zagospodarowania.

Spójrzmy najpierw zatem, kto właściwie jest grupą docelową mediów społecznościowych – bo to wydaje się jednym z clue problemu. Według raportu „Social Media 2010” z sieci społecznościowych korzystają głównie osoby młode. Studiują, uczą się, zajmują się domem lub… są bezrobotne. Aż co trzeci z nich (32,6%) nigdy nie pracował, a prawie tyle samo nie ma żadnych dochodów (30%). Częściej niż przeciętni internauci wykazują dochód poniżej 800 złotych netto. W serwisach społecznościowych zdecydowanie mniej jest osób starszych. Nie znajdziemy tam również (poza portalami biznesowymi) dyrektorów czy właścicieli firm. (źrodło Raport Social Media 2010 – Internet Standard).

Podobne badania nad definicją polskiego użytkownika social media przeprowadziła także Grupa Euro RSCG Poland w raporcie KNOW „Konsument w mediach społecznościowych – Media społecznościowe, a społeczne życie Polaków”. Raport powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez IMAS OnLine oraz na podstawie publikacji „Social Media and Social Life” przygotowanej przez Euro RSCG Worldwide PR na rynku amerykańskim – uznawanym za najbardziej dojrzały na świecie.

Badanie przeprowadzono na próbie ponad 500 respondentów. Z uzyskanych danych wynika jednak jasno, że dla użytkowników mediów społecznościowych ta forma komunikacji jest codziennością. Nie jest to chwilowa moda. Co piąty ankietowany deklaruje, że informacje z mediów społecznościowych są ważniejsze od przekazywanych przez media tradycyjne. 44% badanych nie uważa ich za substytut aktywności społecznej, a jeszcze więcej nie zgadza się ze stwierdzeniem, jakoby media społecznościowe miały negatywny wpływ na ich kontakty towarzyskie.

Jak badania wskazują z każdym rokiem zwiększa się czas, jaki konsumenci poświęcają na aktywność w mediach, w tym społecznościowych w ogóle. W porównaniu do 2010 roku wzrost aktywności w sieci deklaruje aż 49% ankietowanych. 54% respondentów uważa, że społeczności internetowe to równie ż szansa na uczestnictwo w międzynarodowej społeczności poprzez nawiązywanie nowych kontaktów i podtrzymywanie już istniejących.

Strona 5 z 6