Media społecznościowe: Mój nowy przyjaciel... czyli Social Media w akcji

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 2/2012 (51)

Kolejnym portalem społecznościowym jest Twitter – serwis udostępniający usługę tzw. mikroblogowania, umożliwiającą użytkownikom wysyłanie oraz odczytywanie tak zwanych tweetów, czyli krótkich nieprzekraczającej 140 znaków wiadomości tekstowych. Użytkownicy Twittera mogą dodawać krótkie wiadomości do swojego profilu z poziomu strony głównej serwisu, wysyłając je po prostu SMS-em lub korzystając ze specjalnych aplikacji. Twitter został założony w 2006 roku przez Jacka Dorseya, Eva Williamsa oraz Biza Stonea. Polska wersja językowa została uruchomiona 20 grudnia 2011 r.

LinkedIn jest serwisem społecznościowym dla biznesu. Został uruchomiony w maju 2003 roku i używany jest do prowadzenia profesjonalnych kontaktów biznesowych. Portal został stworzony przez Reida Hoffmana oraz członków zespołu projektowego PayPal i socialnet.com. LinkedIn osiągnął rentowność w marcu 2006 roku. Szacunki mówią, że co 2 sekundy dopisują się kolejni użytkownicy. Głównym celem stworzenia portalu LinkedIn było umożliwienie zarejestrowanym użytkownikom prowadzenie bazy danych kontaktowych do osób, z którymi mają pewien poziom relacji – najczęściej biznesowej. LinkedIn jest uważany za portal służący budowaniu kontaktów profesjonalnych umożliwiający wykorzystanie ich do zbudowania lub rozwinięcie biznesu, znalezienia pracy, połaczenia ludzi i możliwości biznesowych. Jest platformą, która umożliwia także pracodawcom jak i pracownikowi „spotkanie” się na neutralnej aczkolwiek wirtualnej płaszczyźnie w celu m.in. nawiązania potencjalnych kontaktów biznesowych. LinkedIn ma także możliwość tworzenia grup dyskusyjnych oraz umożliwia wymianę poglądów na interesujące nas tematy. LinkedIn ma także mobilną wersję strony, która została uruchomiona w lutym 2008 roku. W listopadzie 2010 roku LinkedIn uruchomił opcję do umieszczania opisów firm, jej produktów i usług. Szacuje się, iż w 2011 roku LinkedIn zarobił na reklamie 154,6 mln. Obecnie LinkedIn posiada ponad 150 milionów abonentów co daje mu w swojej kategorii pierwsze miejsce. Jego najbliżsi konkurenci pozostają daleko daleko w tyle: Viadeo (35 mln użytkowników) i XING (10 mln).

Wśród Polaków LinkedIn jest uważany za portal mocno elitarny. Głównie dlatego, że jest całkowicie anglojęzyczny. W LinkedIn nie chodzi o wymianę zdjęć, żartów, czy wyścigi, kto zbierze więcej „znajomych”. Celem jest tworzenie pozytywnych relacji biznesowych, wymiana doświadczeń i poglądów na merytorycznym poziomie. Kapitałem LinkedIn, są bowiem profesjonaliści w swoich dziedzinach.

Przykłady polskich odpowiedników: Blip, Goldenline, NK.pl

Blip, czyli Bardzo Lubię Informować Przyjaciół, to polski serwis społecznościowy, wzorowany na amerykańskim Twitterze. Blip w zasadzie łączy prowadzenie mikrobloga z komunikowaniem się w kręgu znajomych. Jego pomysłodawcami są Marcin Jagodziński i Zbigniew Sobiecki. Portal został założony w maju 2007 r. w Warszawie. 11 czerwca 2007 roku został przejęty przez spółkę Gadu-Gadu S.A. Zaletą Blipa jest to, że pozwala on zarówno na prowadzenie osobistego mikrobloga, czatów z innymi użytkownikami oraz pozwala na nawiązywanie nowych znajomości. Użytkownicy mogą dzielić się krótkimi – do 160 znaków informacjami, dołączając zdjęcia, filmiki wideo bądź wiadomości dźwiękowe, za pośrednictwem komputera lub telefonu komórkowego.

Kolejnym przykładem polskiego serwisu społecznościowego umożliwiającego rozbudowywanie sieci kontaktów zawodowych i/lub rozwijanie kariery zawodowej może być GoldenLine. Użytkownicy tworzą swoje strony profilowe, na których mogą zaprezentować swoje doświadczenie zawodowe oraz zainteresowania. Podobnie jak na LinkedIn ludzie mogą zapisywać się do stowarzyszeń lub grup dyskusyjnych.

Jest niezmiernie ważne, aby przy budowaniu wszelkich działań marketingowych – nie wylewać „dziecka z kąpielą” i nie stosować metod zbyt agresywnego wchodzenia w profile użytkowników i tym samym nie narazić się na krytyczne i nieprzychylne działania naszych klientów, co mogłoby nadszarpnąć reputację firm i marek.

Jednym z popularniejszych polskich portali społecznościowych jest niewątpliwie Nasza klasa (NK.pl). Idea i przesłanie witryny było dziecinnie proste: przyjaciele z lat szkolnych spotykają się w cyberprzestrzeni, utrzymują ze sobą kontakty, dzielą doświadczeniami i wspomnieniami. Twórcy utworzyli na swojej witrynie bazę szkół z całej Polski. Każda szkoła otrzymała własna podstronę, gdzie można było wirtualnie rewitalizować swoją klasę. Portal ruszył oficjalnie 11 listopada 2006. Hasłem przewodnim był slogan nasza-klasa.pl czyli portal dla ludzi z klasą. Serwis zaczął przeżywać prawdziwy szturm internautów. Z czasem nasza-klasa.pl stała się miejscem integracji „ludzi z klasą” z prawie każdego szczebla edukacji. Portal z jednej strony pozwalał odszukać ludzi ze szkolnych ław, z drugiej zaś umożliwiał poznanie nowychosób. W 2010 roku portal zmienił nazwę i domen ę na nk.pl. Właścicielem portalu nk.pl jest firma Nasza Klasa Sp. z o.o., powstała w 2007 roku. W styczniu 2008 r. właścicielem 70% udziałów w spółce stał się estoński Forticom, którego udziały przejął w 2010 roku cypryjski Excolimp.

Strona 3 z 6