Handel międzynarodowy: Holandia – sieci stare jak świat

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Sieć zakupowa Bijeen

Sieć supermarketów Jumbo założono w 1921 roku jako typową hurtownię spożywczą. W 1983 roku Van Eerd rozpoczął projekt Jumbo Supermarkten i zbudował sieć supermarketów. Jego głównym terenem działania były prowincje Brabancja Północna, Zeeland i Limburg. W 2006 r. sieć liczyła 77 placówek działających na terenie całej Holandii. Filozofia marketingowa Jumbo opiera się na założeniu: że zawsze w sieci można znaleźć 7 najpotrzebniejszych produktów po najbardziej atrakcyjnych cenach. Obecnie Jumbo jest jednym z najszybciej rosnących supermarketów w Holandii, z udziałem w rynku, który regularnie wzrasta o 50% (rok do roku). Główna siedziba i centrum dystrybucyjne znajdują się w Veghel w Północnej Brabancji. Jumbo należy do grupy zakupowej Bijeen.

Kolejną marką jest holenderska sieć detaliczna Super de Boer będąca w grupie zakupowej Bijeen. Nazwa Super de Boer wywodzi się od sieci sklepów spożywczych otwartych przez braci Everta i Jana De Boer w 1925 i 1932 roku. W 1970 roku obie sieci połączyły się. Jest to jedna z lepiej rozpoznawalnych marek na rynku holenderskim. Sklepy szczycą się posiadaniem unikatowego asortymentu do którego wchodzi m.in. żywność włoska, etniczna, amerykańska czy koszerna. Super de Boer to holenderska sieć detaliczna, która zarządza siecią supermarketów w całym kraju. Obecnie Super de Boer posiada 330 sklepów w Holandii; współwłaścicielami jest liczna grupa franczyzodawców. W 2002 roku francuska grupa detaliczna Casino Guichard zakupiła 37% udziałów w firmie i zwiększyła swoje udziały do 57% w roku 2008. Firma została ostatecznie przejęta przez swojego rywala Jumbo w październiku 2009 r. w transakcji wartej 552 mln euro.

Coop

Niezwykle unikatowy i nowoczesny model współpracy z klientami oferuje sieć supermarketów Coop założona w 1865 roku w holenderskim Zaandam. W roku 2009 roku Coop zmieniła nazwę z CoopCodis na Supermarkten Coop, aby stać się jeszcze bardziej rozpoznawalnym przez klientów. Sieć działa pod hasłem reklamowym „Jesteś szefem w (super) Coop!”. W swojej polityce promocyjnej Coop stosuje system kart rabatowych i członkowskich zwanych „CoopClub karty”, które nie tylko są gwarantem dostępu do puli zniżek, ale także są „dowodem członkostwa w tzw. spółdzielniach Coop”. Wszyscy klienci posiadający karty członkostwa są zrzeszeni w specjalnych panelach sklepowych i mają wgląd w to, co się dzieje w ich sklepach. Obecnie Coop posiada 3 rodzaje sklepów. Pierwszą grupę stanowi 40 dużych supermarketów Supercoop usytuowanych w gęsto zaludnionych obszarach i ostro walczących o klientów poprzez restrykcyjne przestrzeganie niskich cen. Następna grupa to 150 tradycyjnych sklepów marki Coop, gdzie przeważają droższe produkty. Sklepy te znajdują się na terenach wiejskich, gdzie nie ma dużo konkurencji. Trzecią grupę stanowią sklepy prowadzone przez franczyzobiorców pod inną nazwą niż Coop i niekorzystające z jego formatu, ale działające w ramach struktur Coop.

Spar International

Powstał 77 lat temu, a jego pomysłodawcą był holenderski hurtownik Adriaan Van Well. Oryginalna firma pod nazwą SPAR składała się z hurtowni Van No i 16 niezależnych sprzedawców detalicznych działających pod nazwą De Spar. W 2010 roku sprzedaż detaliczna w SPAR w Holandii wyniosła 496 mln euro. Dzisiaj jest międzynarodowym holdingiem obecnym w wielu krajach. SPAR Holandia działa dostosowując oferty do potrzeb klientów. Managerowie firmy przede wszystkim starają się zrozumieć swoich klientów oraz ich oczekiwania co do prowadzenia zdrowego stylu życia. W 2010 roku wprowadzono na rynek nową organiczną markę własną Bio+. Marka została pozytywnie przyjęta przez klientów i jest rozszerzana o coraz to nowe produkty. SPAR oferuje także unikatowe produkty lokalne, które są produkowane w ograniczonych limitowanych ilościach i dostarczane lokalnie bezpośrednio od mniejszych producentów. W Holandii Spar posiada 302 sklepy o łącznej powierzchni 121,6 tys. m2.



Strona 4 z 5