Handel międzynarodowy: Holandia – sieci stare jak świat

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2011 (49)

Holenderskie rodowody sieci supermarketów

Zwarcie gigantów: Albert Heijn kontra C1000

Sieć Albert Heijn to największy detalista żywności w Holandii i jedna z najbardziej znanych marek tego kraju. Albert Heijn to sieć supermarketów założona w 1887 roku w mieście Oostzaan. Misją grupy jest dostarczanie klientom sieci „jak najefektywniej zwykłych produktów po przystępnych cenach. Albert Heijn był swoistym pionierem w rozwoju nowoczesnych supermarketów w Holandii. Jego innowacyjny koncept dotyczył zarówno stworzenia pierwszej placówki samoobsługowej w kraju jak i opracowania i rozwinięcia unikalnego systemu merchandisingu w jego sklepach.  Sieć Albert Heijn wprowadziła także system specjalistycznego doboru asortymentu, który stały się wzorcową podstawą wszelkich zakupów spożywczych klientów holenderskich.

Dziś firma nadal inspiruje konsumentów unikatową paletą produktów i usług w tym również produktami marki własnej, mających na celu zaspokojenie potrzeb określonych rodzajów klientów. Firma działa w czterech głównych formatach: małe spożywcze sklepy osiedlowe (tzw. neighbourhood grocery store), duże supermrkety (Albert Heijn XL), sklepy funkcjonalne typu AH to Go oraz sklepy internetowe. Albert Heijn oferuje klientom największy wybór produktów o najwyższej jakości i zróżnicowanych cenach. Firma posiada 4 marki własne: AH Huismerk, AH Excellent, AH Biologisch (produkty organiczne) oraz Euro Shopper. Każda z tych linii cechuje się odpowiednią jakością oraz funkcjonalnością będącą odpowiedzią na potrzeby klientów.

Ambicją sieci Albert Heijn jest posiadanie pełnego asprtymentu i zwracanie uwagi na jakość oferty produktowej, dlatego też postrzegana jest jako jeden z droższych supermarketów. Niemniej jednak, z uwagi na ciągłą wojnę cenową o klienta w sieci wprowadzono zróżnicowane portfolio produktowe. Obecnie Albert Heijn prowadzi 3-stopniową politykę cenową. W swoich halach oferuje zarówno tzw. A-brands (produkty markowe), marki własne oraz markę dyskontową Euro Shopper.

W ramach linii marek własnych na uwagę zasługują linia AH Huismerk, AH Excellent oraz AH Pure & Honest. Linia AH Huismerk to grupa produktów stworzonych z myślą jako niezbędne każdego dnia i oferowane po umiarkowanych cenach, ale o relatywnie wysokiej jakości. Atrakcyjne ceny są kompromisem między akceptowalną ceną od dostawców, a możliwością generowania dużych obrotów. AH Excellent to marka przeznaczona dla wyjątkowych klientów i koneserów. Produkty pod tą marką cechują się wyjątkową jakością, unikalnymi recepturami, specjalnie dobranymi surowcami o jakości przypominającej raczej dania z wykwintnej restauracji niż supermarketu. Z kolei linia „AH pure & honest” to kategoria produktów tzw. etycznych zawierająca klika różnych kategorii produktowych tj. wyroby organiczne, z handlu fairtrade, z odpowiedzialnych połowów (ryby) czy z naturalnych hodowli bydła i trzody chlewnej. Kolejna linia to Euro Shopper, która oferuje szeroką gamę produktów codziennego użytku w możliwie najkorzystniejszych cenach.

Albert Heijn obejmuje około 31% rynku. Sieć stosuje system lojalnościowych kart dyskontowych tzw. „Bonuskaart”, które znacznie obniżają ceny produktów. Albert Heijn posiada 832 regularne sklepy oznaczone w kategorii od 1 (mały) do 5 (bardzo duży). Oddziały „AH to go” posiada 46 placówek często zlokalizowanych w miejscach o dużym natężeniu ruchu tj. stacje kolejowe czy metra. Oferuje szybkie i łatwe do spożycia dania gotowe. Sieć Albert Heijn XL to 30 hipermarketów. W 2010 roku cała sieć Albert Heijn zrealizowała sprzedaż w wysokości 29,53 mld euro i uzyskała 1,336 mld euro dochodu operacyjnego na świecie.

C1000 to sieć mniejszych supermarketów. Początki firmy sięgają 1888 roku, kiedy to biznesmen Jacob Fokke Schuitema założył w Groningen swój pierwszy sklep spożywczy i towarzyszącą mu hurtownię. Na początku XX wieku do kontynuacji jego dzieła przyłączyli się jego siostrzeńcy, którzy w 1916 roku przekształcili firmę w Bracia D. W Schuitema, która zajęła się głównie rozwojem sprzedaży hurtowej. W latach 40. ubiegłego wieku bracia koncentrowali się na rozwoju firmy, poprzez silne wbudowanie swojego biznesu w łańcuch sprzedażowy pomiędzy producentami a odbiorcami detalicznymi. Od 1937 roku firma przyjęła nazwę Centers i rozpoczęła ekspansję na terenie całego kraju poprzez przejęcia mniejszych sklepów lub wchodzenie lokalnych właścicieli sklepów do spółki na zasadzie partnerstwa biznesowego. W latach 1945-1980 następuje gwałtowny rozwój firmy, poprzez dołączanie coraz to nowych hurtowni spożywczych. W 1983 marka „Centres” staje się coraz bardziej rozpoznawalna w całym kraju i staje się jedną z głównych sieci hurtowni spożywczych w Holandii. Recesja końca lat 70. doprowadziła do znacznej modyfikacji działań sieci, przez konieczność zwiększenia konkurencyjności cenowej. W 1978 roku rozpoczęto znaną akcję pod kryptonimem „1000”, co znaczyło że w każdym sklepie można było nabyć 1000 tanich produktów. Takich miejsc było już 1000. Z tego okresu pochodzi też nazwa firmy C 1000. Nowa formuła stała się hitem. Połączenie lokalnej przedsiębiorczości z silną formułą marketingową było niezwykle udane. Jednakże w 2003 roku sieć Albert Heijn rozpętała wojnę cenową, a C1000 zostało postawione pod ścianą. Właściciele postanowili umieścić C1000 pomiędzy formułą supermarketu i dyskontu. W 2009 r. podjęto decyzję o przekształceniu hurtowni w sklepy spożywcze.

Strona 3 z 5