Handel: Działania sieci – przykład społecznej odpowiedzialności

Robert Zawadzki
Forum Mleczarskie Handel 5/2011 (48)

Godna zaufania Biedronka

Podobną jak Tesco strategię przyjęła Biedronka. Pod hasłami „Godny zaufania członek społeczeństwa” i „Godna zaufania jakość” promuje zdrowie poprzez poradnictwo oraz wprowadzenie produktu skierowanego do dzieci. Na opakowaniach swoich produktów spożywczych umieszcza zaś informacje o procentowym wskazanym dziennym spożyciu. W swoich działaniach firma współpracuje z Instytutem Matki i Dziecka oraz firmami Danone i Lubella.

Powołała „Partnerstwo dla zdrowia”. Efektem jego pracy jest kaszka Mleczny Start zawierająca składniki niezbędne do prawidłowego rozwoju dzieci w wieku szkolnym. Jak twierdzi Biedronka, jest to pierwszy w Polsce produkt z misją społeczną. Od 2006 roku sprzedano już 50 mln porcji, dzięki którym blisko 100 tys. dzieci każdego dnia spożywa na śniadanie pożywną kaszkę; 27% z nich pochodzi z rodzin o stosunkowo niskich dochodach. Promocja zdrowego stylu życia wśród klientów, na który składa się prawidłowa dieta i regularna aktywność fizyczna, prowadzona jest poprzez publikację przygotowaną przez ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia. Jest ona dostępna dla 2,5 mln osób, które jak twierdzi sieć, codziennie odwiedza sklepy Biedronka.

Lidl informuje

Sieć ta deklaruje, że chce, by każde zakupy były jak najwygodniejsze, a oznakowanie produktów było czytelne i jasne. Dlatego, na licznych produktach spożywczych marki własnej sieci Lidl pojawiły się dokładne informacje dotyczące wartości energetycznej i składników odżywczych zawartych w danym produkcie. Nowa tabela wartości odżywczych informuje o składnikach odżywczych oraz wartości energetycznej, w przeliczeniu na wskazane dzienne spożycie u osoby dorosłej. Jak twierdzi Lidl, to rozwiązanie ułatwia zakupy i zarazem wspiera zdrowy styl życia. W zależności od rodzaju produktu i wielkości opakowania informacja żywieniowa obejmuje wartości odżywcze i wskaźniki dotyczące zalecanego dziennego spożycia (GDA). Wybrane produkty zawierają dodatkowe informacje dotyczące funkcji niektórych ważnych składników odżywczych jak białko, węglowodany czy błonnik. Na mniejszych opakowaniach informacje te zostały odpowiednio zredukowane. Tu znajduje się informacja o wartości energetycznej oraz 7 najważniejszych składnikach odżywczych. Ciekawym pomysłem jest informacja, z jakich substancji dodatkowych zrezygnowano przy produkcji danego wyrobu.

Równowaga żywieniowa Carrefour

Firma Carrefour w ramach działań prozdrowotnych postawiła na hasło „równowagi żywieniowej” i walkę z otyłością. Jak podaje na swojej stronie internetowej: „Próbując zmierzyć się z tym problemem, Grupa Carrefour informuje i uwrażliwia swoich klientów, a zwłaszcza wprowadza i oferuje dostępne produkty, dzięki którym dorośli i dzieci mogą łączyć przyjemność jedzenia z równowagą żywieniową.” Sieć twierdzi, że w porozumieniu z dostawcami na mocy specjalnej umowy zobowiązano się do przestrzegania wymagań żywieniowych, a w szczególności dopuszczalnej ilości soli, cukru i tłuszczów. Działania firmy obejmują, podobnie jak w innych sieciach umieszczanie na produktach łatwej do odczytania informacji żywieniowej. W krajach, w których działa, prowadzi działalność informacyjną, promuje owoce i warzywa, organizuje akcje eventowe w sklepach, a od 2005 roku także Tygodnie Zdrowego Odżywiania. Akcje prowadzone w innych krajach to np. szkolenia techniczne dla rolników i pracowników ośrodków produkcji żywności organizowane przez Fundację dla Bezpiecznej Żywności założoną przez Carrefour Chiny.

Do dzieci kierowane są takie akcje jak „Tydzień Dobrego Smaku” i „Dobre Jedzenie specjalnie dla dzieci” organizowane w sklepach we Francji. Na stronach internetowych Carrefour dowiemy się, że sieć wspiera programy zdrowotne EPODE („Razem zapobiegajmy otyłości dzieci”) we Francji i VIASANO w Belgii promujące zróżnicowane odżywianie i regularną aktywność fizyczną.

Natomiast w 2008 roku sieć Carrefour Argentyna zdecydowała o dołączeniu do Conin (inicjatywa ds. żywienia dzieci) w projekcie edukacyjnym i żywieniowym zapobiegającym ryzyku chorobowemu wynikającemu z niedożywienia. Jednym z jego celów jest udzielenie wsparcia matkom pochodzących z mniej uprzywilejowanych środowisk społecznych, tak aby mogły one zapewnić swoim dzieciom jedzenie niezbędne dla ich prawidłowego rozwoju.

Real postawiła na ryby

Na tle innych sieci handlowych, dość oryginalną politykę prozdrowotną prowadzi Real. Promuje ryby jako „nieoceniony składnik zdrowej, zbilansowanej diety”. Wdraża także odpowiedzialny program polityki zakupowej ryb, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wraz ze swoimi dostawcami sieć podejmuje działania mające na celu niedopuszczenie do wyginięcia niektórych zagrożonych gatunków. Grupa Metro aktywnie włącza się w prace organizacji MSC, która zajmuje się ochroną zasobów morskich przed ich nadmiernym eksploatowaniem. Propaguje ochronę gatunków ryb zagrożonych wyginięciem oraz podejmuje działania na rzecz poprawy środowiska wodnego.

Bio Auchan

Realizacja działań promujących zdrowe odżywianie może mieć także formę wprowadzenia nowej lini produktowej. W Auchan są to, jak twierdzi sieć, bogate w wartości odżywcze produkty marki Bio, będące odpowiedzią na nowe trendy w branży produktów żywnościowych. Ich asortyment ma być w ciągu najbliższych lat uzupełniany o kolejne propozycje.

Analizując działania CSR z obszaru aktywności prospołecznej wykazywanej przez sieci handlowe, przynajmniej na podstawie ich materiałów promocyjnych, wyłania się silny trend do lansowania zdrowia i zdrowego odżywiania. Jest to drugi obok trendu ekologicznego wyraźny element budowania pozytywnych relacji z klientami i innymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji. Wszelkie nakłady ponoszone na te działania można uznać nie za koszty, ale wręcz za inwestycje. Edukacja społeczna w obszarze zdrowia lub ekologii, podobnie jak budowanie systemu zarządzania jakością, czy sprawnego łańcucha dystrybucji przynosi w konsekwencji zyski – miejmy nadzieję, że nie tylko finansowe, ale również w postaci zmiany złych nawyków pokutujących w społeczeństwie.

Strona 2 z 2