Jogurty pitne: Butelka rządzi

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 3/2011

Na rynku jogurtów pitnych trwa wyścig pomiędzy kilkoma największymi graczami: firmami Mlekovita (GK), Bakoma, Danone, Mlekpol (SM), Lactalis Polska i Grupą Pomlek. Najbardziej drapieżni i chętni, aby powiększyć udziały sprzedażowe są Mlekovita (GK) i Lactalis Polska. Duże szanse ma także Grupa Polmlek, pod warunkiem mocnego wsparcia swej oferty.

W tym sezonie rekiny rynku jogurtów uderzyły do segmentu ekonomicznego z jogurtami w butelkach. Gratka (Danone) i Serduszko (Zott) zaproponowały cenę w granicach złotówki za produkt w nieco mniejszych butelkach). Oznacza to, że najwięksi gracze rynku przystali kontestować nowy rynek. Pomysł na mniejszą butelkę i niższą cenę to murowany sukces. To także pewniak dla całej kategorii, która powinna dodatkowo urosnąć.

Polmlek ostrzy sobie zęby

Baczny obserwator rynku powinien dość szybko zorientować się, że najszerszą i – trzeba przyznać – bardzo zaawansowaną technologicznie ofertę jogurtów pitnych ma Grupa Polmlek. Stworzyła ona koncepcję kilku marek i submarek o zróżnicowanej i niebanalnej gamie smaków (i co najważniejsze) rozległych funkcjonalnościach. To także przykład firmy, która dokonała dokładnej, żeby nie powiedzieć drobiazgowej segmentacji rynku. Złożoność oferty jogurtów pitnych może jednak stanowić duże wyzwanie dla handlowców i klientów, dlatego Forum Mleczarskie scharakteryzuje te produkty w czytelny i przejrzysty sposób w rubryce Ciekawe Produkty.

Nowy impuls kategorii może nadać wdrożenie na polski rynek okrągłej butelki kartonowej firmy Tetra Pak. Jak dotąd Tetra Pak jest statystą na rynku dostawców opakowań do jogurtów pitnych, ale nowy wynalazek może to zmienić.

Wszystko zależy od ceny jednostkowej opakowania. Pewne jest jednak, że ogłoszona w kwietniu innowacja ma niewielką szansę na szybkie pojawienie się w Polsce.

Poznaj lidera
  • grupa jogurty pitne uniwersalne: Bakoma (marka Twist)
  • grupa probiotyczne jogurty pitne: Danone, następnie Mlekovita (GK) i Mlekpol (SM)
  • grupa jogurty pitne w butelkach: Bakoma
  • grupa jogurty pitne w kartonikach: Mlekpol (SM)
  • grupa jogurty pitne w pojemniczkach plastikowych: Danone
  • grupa jogurty pitne dla kobiet: Danone (marka Activia)

Wojciech Śnieciński

Brand Manager Jogurty Pitne i Desery w Bakoma

Sezonowość w kategorii jogurtów pitnych widoczna jest w okresie letnim, wysokie temperatury przyczyniają się do większej popularności tego typu produktów. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów wprowadzamy na rynek letnią edycję jogurtów pitnych – Twisty Orzeźwiające swoją niepowtarzalność zawdzięczają efektowi chłodzenia. Dostępne w trzech oryginalnych smakach: zielona herbata, ananas oraz melon idealnie nadają się na gorące dni.

Nowe pozycje w asortymencie marki Twist to odpowiedź na rosnącą popularność produktów dietetycznych. Twist 0% to wersja light, nie zawiera tłuszczu i dodatku cukru. Pozwala dbać o linię ciesząc się jednocześnie smakiem.

Rok 2010 okazał się być kolejnym rokiem wzrostu jeśli chodzi o kategorię jogurtów pitnych. Wartość sprzedaży dla całego rynku wyniosła 218 mln zł i była o 6% większa niż w 2009*. Bakoma z udziałem 23,8% zajmuje pozycje lidera, zaś marka Twist jest najpopularniejszą marką (z 22,3% wartościowych udziałów rynkowych).

Nowością będzie jogurt Bakoma Natura. To propozycja dla kobiet, które nie sięgają po jogurty naturalne ze względu na ich smak. Nasz jogurt wzbogacony o odrobinę słodyczy pozwoli cieszyć się smakiem nie pozbawiając go naturalnych walorów jak np. obecność bakterii jogurtowych L. acidophillus, Bifidobacterium i L. casei.

* Źródło: Bakoma za MEMRB, badanie retail audit. Dane dotyczące rynku nie zawierają produktów funkcjonalnych takich jak np. Actimel i Activia.

Strona 6 z 7