Produkty niskolaktozowe: Kiedy laktoza stanowi problem

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2010 (43)

Produkty niskolaktozowe święcą tryumfy w Europie od lat 80. Dzieje się tak za sprawą firm Valio (Finlandia, Szwecja, Belgia, państwa bałtyckie), Arla Foods (Wielka Brytania), Omira i MUH (Niemcy), do swojej oferty wprowadził Wimm-Bill-Dann (Rosja). W USA ma je w ofercie gigant Dean Foods, a także Johnson&Johnson, w Kanadzie zaś inny potentat, firma Saputo.

Ciekawym przykładem rozwoju rynku mlecznych produktów bezlaktozowych są Niemcy. Tu najbardziej znaną marką jest MinusL wprowadzona na rynek przez mleczarnię Omira (Oberland Milchverarbeitung Ravensburg) z południowych Niemiec. W portfolio firmy znajdują się: mleko UHT, mleko smakowe, napoje mleczno-kawowe, śmietana, śmietanka (w tym do kawy i w sprayu), twarogi, masło, serki do smarowania, sery pleśniowe, sery podpuszczkowe, mozzarella, desery i serki homogenizowane. Coraz popularniejsze stają się także produkty bezlaktozowe wzbogacane, np. jogurty probiotyczne MinusL. W ofercie znajdują się te˝ lody, czekolada pełnomleczna i batony. Firma buduje sieć dystrybucji także w Czechach, Słowacji, Grecji, Holandii, Włoszech. Obecnie produkty MinusL dostępne są także w Polsce, poprzez dystrybutora firmę Temar (PPH), a ich paleta dostępna u dystrybutora może być w każdej chwili rozwinięta w oparciu o tak szerokie portfolio producenta. Produkty MinusL znalazły się już na półkach niektórych sieci detalicznych, m. in. należących do Grupy Metro.

Produkty MinusL charakteryzują się tym, że w czasie specjalnego procesu produkcji oddzielona i usunięta jest laktoza z mleka. Smak uzyskiwanego produktu finalnego jest delikatnie słodszy niż tradycyjnych produktów nabiałowych. Produkty MinusL zachowują przy tym taki sam wachlarz wartości odżywczych jak tradycyjne produkty nabiałowe.

Oddzielnym mankamentem polskiego rynku jest mała wiedza o nietolerancji laktozy wśród handlowców i niewiedza, gdzie produkty niskolaktozowe umieścić. Obecna sytuacja przypomina zatem dylematy handlowców wobec produktów light, probiotyków lub produktów bio (nie wszystkie sieci jeszcze podjęły decyzję o wydzieleniu fragmentu półki dla nich i ich oznaczeniu!) Wydaje się przy tym, że kierownicy działu nabiał zapominają o jakże ważnym wskazaniu konsumentowi, że w ogóle taką ofertę mają. Nie wystarczy przecież zadbać o zatowarowanie półki, skoro potencjalni chętni tych wyrobów w ogóle nie zauważą. Nie mogą przecież zauważyć, skoro dotąd takich produktów w ogóle nie było. Wprowadzając i wyodrębniając taki asortyment sieć ściąga nowych klientów, a ci mimowolnie przekazują tę informację członkom rodziny, znajomym, a wśród nich także są potencjalni konsumenci cierpiący na nietolerancję laktozy. Co więcej klienci przychodząc do sklepu z wydzieloną półką produktów niskolaktozowych przecież nie wyjdą tylko z nimi w wózku, ale najprawdopodobniej zaopatrzą się także w inne wyroby. Wprowadzenie do oferty sklepu wyrobów prozdrowotnych (tj. m.in. niskolaktozowych, produktów Bio, produktów sojowych) pozwala także budować przewagę nad konkurencją – rzecz w dzisiejszych czasach nie do przecenienia. Jak to robią inni – pokazujemy na zdjęciach. Proszę zwrócić uwagę na łączenie kilku asortymentów w dziale prozdrowotnym, coś co szczególnie procentuje w przypadku produktów prozdrowotnych adresowanych do świadomych konsumentów.

Czego nie wiesz, bo jesteś mężczyzną

Napoje sojowe, desery sojowe i wiele innych produktów zbliżonych do produktów mleczarskich jest właśnie odkrywanych przez detalistów i konsumentów. Ich rosnąca popularność wynika nie tylko z faktu, że są bogatym źródłem NNKT i mają zdolność obniżania poziomu „złego” cholesterolu, ale nabywają je zwłaszcza panie – ze względu na obecność fitosteroli, które mają działanie zbliżone do kobiecych hormonów. Jeśli wiemy, że spożywanie produktów sojowych podobnych do mleczarskich przynosi im ulgę w zmaganiach z hormonami zwłaszcza w okresie menopauzy, to przekłada się to także na ich rosnącą rotację na półce. A to nie ich jedyna funkcja o czym Forum Mleczarskie Handel jeszcze Państwu napisze...

Strona 2 z 2