Sery żółte: Plastry jak ciepłe bułeczki

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 5/2010 (42)

Sery z wartością dodaną

Nie oszukujmy się, sery funkcjonalne nie stanowią i długo nie będą stanowić liczącego się wolumenu sprzedaży, ale fakt, że firma ma coś takiego do zaoferowania świadczy o jej potencjale. Niewątpliwie mamy tu także do czynienia z ogromną fachowością technologiczną i umiejętnością marketingowego myślenia według zasad „wyróżnij się albo zgiń”. O ile duże koncerny nie inwestują w sery z wartością dodaną od strony funkcjonalnych receptur (cóż to za wolumen krzywią się prezesi), o tyle mniejsze mleczarnie chcąc znaleźć się na półce marketów nie gardzą tym małym kąskiem raczkującego rynku. Bez wątpienia są też bardziej elastyczne.

W tym segmencie aktywnie działa kilka firm. Jest tu mleczarnia Ostrołęka (SMl), która wypuściła na rynek w 2009 roku ser pro-zdrowotny z dodatkiem kwasów Omega 3 i 6 i która staje się specjalistą od żywności wzbogacanej tymi wartościowymi substancjami (masło, sery topione, sery do smarowania pieczywa). Jak powiedział Forum prezes Tadeusz Nadrowski – Produkty z wartością dodaną zgodnie ze światowymi trendami będą coraz częściej kupowane przez konsumentów. W dzisiejszych zabieganych czasach ludzie potrzebują wzmocnienia organizmu. Produkty prozdrowotne z kwasami Omega 3 i 6 stają się urozmaiceniem oferty półki sklepowej z uwagi na unikalną recepturę jak i złoto-czarne opakowania. Są pierwszymi w swojej kategorii produktami nabiałowymi z kwasami Omega 3 i 6 pochodzącymi z lnu.

Warte posiadania na półce są także sery z probiotykami L. Casei lafti pochodzące z mleczarni Sierpc (OSM). To pierwszy taki ser na półkach sklepowych, który bazuje na popularności i nośnej sile jaką stały się w ostatnich latach prawdziwe probiotyki.

Inną mleczarnią, która aktywnie szuka atutów w walce o rynek jest Kosów Lacki (OSM). Firma ta zaproponowała handlowcom i klientom ciekawe sery probiotyczne: Gouda i Edamer, oba w wersji light, co stanowi niezwykłe i intrygujące osiągnięcie technologiczne. Są to produkty, które idealnie pasują dla osób zwracających uwagę na to, co spożywają i które cenią szczupłą sylwetkę. Zdaniem przedstawicieli spółdzielni ciągle rosnące tempo życia, większe narażenie na stres, negatywnie wpływają na możliwości obronne organizmu. Nowe produkty z Kosowa są dzięki temu czymś więcej niż zwykłym serem.

Sery z dodatkami

W segmencie serów z dodatkami najwięcej doświadczenia ma Arla Foods, z serami śmietanowymi (z papryką i ze szczypiorkiem). Dostępne są one zarówno w formie bloku jak i plastrów. Nowych klientów zdobywa także Mlekovita (GK); goudą z przyprawami oraz bardzo popularną goudą z pieprzem w plastrach. Segment serów z dodatkami dostrzegła także Grupa Polmlek wprowadzając na rynek ser lidzbarski z orzechami włoskimi, z pieprzem i ziołami. Szansę na powiększanie rynku dostrzegła także Mlekpol (SM); sery gouda z przyprawami oraz gouda z pieprzem to odpowiedź na akceptację konsumentów tego typu dodatków, które jako jedne z silniejszych utrzymały się dotąd na rynku. Również Łowicz (OSM) zaoferowała ser kanapkowy z papryką 250 g. Z dodatkami eksperymentuje Bongrain Polska: Turek z szynką, z grzybami oraz Turek ze szczypiorkiem mają rozwijać sprzedaż serów tej marki. Aktywność tych firm pozwala poszerzyć rynek, który w dużej mierze był opanowany przez dostawców serów importowanych.

Strona 2 z 7