Twarogi: Białe szaleństwo

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2010 (42)

Ewolucja potrzeb klienta

W handlu najważniejsze jest monitorowanie potrzeb konsumentów. Zmiany w obszarze twarogów są bardzo znaczące i zmierzają do wyróżniania kolejnych potrzeb, które mogą spełniać wyspecjalizowane produkty. Każdy rok w segmencie serów białych naturalnych przynosi kolejny spadek sprzedaży twarogów na wagę i wzrost kategorii serów konfekcjonowanych. W okresie VI 2009-V 2010 układ sił na rynku twarogów wynosił 62,9% ilościowo i 65,2% wartościowo; po stronie twarogów konfekcjonowanych. Rok temu roczny wolumen sprzedaży wynosił 73 781 ton, dziś jest to 81 855 ton, tj. o 11% więcej.

W następnych latach należy spodziewać się dalszego ograniczania pozycji twarogów na wagę. Będzie to wynikało z coraz bardziej zaawansowanych potrzeb oraz konkurencji wyznaczającej coraz wyżej umieszczoną poprzeczkę standardów tego rynku.

Kolejnym krokiem w ewolucji rynku powinno być stopniowe marginalizowanie najbardziej tradycyjnych form produktu: kostek i krajanek pakowanych w pergamin oraz pakowanych próżniowo. Niewielkie możliwości marketingowe oraz skromna ich atrakcyjność będą w coraz większym stopniu działać na ich niekorzyść, zwłaszcza w oczach młodych oraz wymagających konsumentów. Wszystko wskazuje na to, że najbardziej perspektywiczny będzie segment twarogów z opcją otwórz/zamknij oraz twarogów wytwarzanych z myślą o konkretnych potrzebach konsumentów (do wypieków, do kanapek jako substytut twarożków). Coraz mniej czasu przeznaczonego na czynności kuchenne oraz rosnące oczekiwania wobec jakości będą motorem napędowym dla tych grup konsumentów. Niewątpliwie ponadczasowym kierunkiem rozwoju może być segment gastronomiczny, który powoli będzie nabierał znaczenia, wobec wycofywania się niektórych pań domu z czasochłonnych wypieków domowych.

Ryszard Pizior

Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Włoszczowa (OSM)

Włoszczowa (OSM) oferuje swoim konsumentom szeroką gamę twarogów, począwszy od tradycyjnej krajanki, ale zapakowanej w nowoczesne, przyciągające wzrok opakowanie, aż po nowoczesny i uniwersalny jeśli chodzi o zastosowanie Rajski twaróg. Najpopularniejszym produktem w segmencie twarogów jest znakomicie sprzedający się od kilkunastu lat i ceniony przez konsumentów twaróg na sernik (w wiaderku 1 kg). Pomimo bardzo dużej konkurencji twaróg ten pozostaje jednym z najlepiej rozpoznawalnych produktów w kraju i znajduje się w stałej ofercie większości sieci handlowych i hurtowni. Twaróg na sernik jest również dostępny w opakowaniu 11 kg, z przeznaczeniem do dalszego przetworzenia (piekarnie, cukiernie).

Konsumenci twarogów stają się coraz bardziej wymagający. Producenci, chcąc spełniać oczekiwania konsumentów ciągle inwestują, by móc oferować coraz bardziej innowacyjne i wyróżniające się produkty spośród szerokiej oferty rynkowej.

Gama Rajskich twarogów została wprowadzona do sprzedaży w ubiegłym roku. Znakomite walory smakowe oraz bardzo szerokie zastosowanie plasują te wyroby w czołówce produktów dostępnych na rynku.



Strona 5 z 6