Twarogi: Białe szaleństwo

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 5/2010 (42)

Twaróg z dodatkiem

Rynek twarogów przez bardzo długi czas pozostawał oporny na innowacje związane z dodatkowymi surowcami tworzącymi nowy smak produktu finalnego. Twarogi wędzone z mleczarni Jana (ŚSM) do dziś są rzadkim choć cenionym specjałem. Dodatek papryki lub czosnku i pieprzu daje możliwość wyboru amatorom twarogu smakowego. Szkoda jedynie, że o walorach tego produktu wie tak mało potencjalnych konsumentów.

Nowe tchnienie do segmentu wprowadziła firma Lactalis Polska, która poprzez wypuszczenie na rynek produktów marki Twaróg Delikatny zwróciła uwagę na cenione i zapomniane przez mleczarnie dodatki, tj. rzodkiewka. Plastikowy pojemniczek Twarogu Delikatnego może byç o naturalnym smaku, bàdê zawieraç dodatki, tj.: rzodkiewki, szczypiorku, chrzanu, czosnku oraz ogórka. Także spółdzielnia Piaski (OSM) proponuje ciekawy wyrób: Rarytas piasecki ze szczypiorkiem oraz Rarytas piasecki z ziołami.

Zupełnie inny rodzaj dodatku zastosowała mleczarnia Milkpol Czarnocin. Twaróg Tłusty Krajanka zawiera dodatek probiotyków i jako jedyny w tym segmencie może pochwalić się dodatkiem bakterii szczepów probiotycznych.

Twaróg do celów kulinarnych

Wielkim hitem sprzedażowym mleczarni stało się zrozumienie potrzeb pań domu, które twaróg wykorzystują do rozmaitych zastosowań. Przygotowanie twarogu do wypieku sernika jest teraz łatwiejsze, a coraz więcej mleczarni ma takie twarogi w ofercie. Jednocześnie mleczarnie próbują dotrzeć do gastronomii z wiaderkami 1 kg, 5 kg. Potencjał tego segmentu jest pod tym względem jeszcze daleki od zaspokojenia. Szczególnie widoczny popyt na tego typu produkty obserwuje się w okresie przedświątecznym, kiedy to zgodnie z polską tradycją panie domu prezentują swoje umiejętności w zakresie ciast. Także wtedy o kilkadziesiąt procent rośnie zapotrzebowanie na rynku detalicznym, a w segmencie HoReCa znacznie wyżej.

W tym względzie dużym zainteresowaniem dzięki licznym centrom dystrybucyjnym oraz zainteresowaniu handlu może pochwalić się Mlekovita (GK). Twarożek sernikowy Hanusi 0,5 kg oraz 1 kg to jeden z najwcześniejszych motorów rozwojowych tego segmentu rynku. Ofertę twarogów uzupełnia Twaróg tłusty do serników i celów kulinarnych marki Mlekovita.

W Wielkopolsce dużą popularnością cieszy się Twaróg waniliowy Juliko (Czarnków OSM), a na Kujawach Twaróg Sernikowy Delik (Rotr SM) i Twaróg Potrójnie Mielony KSM. W województwach łodzkim i małopolskim na półkach sklepowych spotkamy serek waniliowy Izabella firmy Włoszczowa (OSM), który idealnie nadaje się do przyrządzania naleśników oraz Rajski Twaróg – nowy hit zakładu. Silną pozycję na rynku centralnej Polski ma tradycyjnie mleczarnia Łowicz (OSM), której Twaróg Łowicki na sernik śmiało może być używany nie tylko do serników. O przygotowanie atrakcyjnego produktu postarała się również firma FigAnd (ZM), której Twaróg Złota Rosa dobrze sprzedaje się na Mazowszu. O klienta w całej Polsce walczy marka Warmia (Grupa Polmlek) z supernowocześnie wyglądającym wiaderkiem. Będąca częścią Grupy Polmlek Starco (SM) wypuściła na rynek Twarożek o smaku waniliowym z rodzynkami w wiaderku, co wymownie świadczy o bacznym obserwowaniu kobiecych potrzeb. Dużym wzięciem – o czym świadczy ciągle rozwijana produkcja i nowe rynki zbytu w Polsce – cieszy się Twaróg Sernikowo-Kanapkowy Moj Ulubiony, będący specjalnością mleczarni Wieluń (SDM). Jako że każda szanująca się mleczarnia chce mieć wyroby do celów kulinarnych, także mleczarnia Jogo (ŁSM) oraz Krasnystaw (OSM) zdecydowała się zainwestować w tym obszarze. Twaróg mielony naturalny Krasnystaw (OSM) dostępny jest w wiaderku 1 kg.



Strona 3 z 6