POS: POS bez tajemnic

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Materiały na podłogę

Wyspy paletowe: owijki paletowe to zadrukowane reklamą wstęgi lub owijki, którymi owijamy paletę lub kilka palet z produktami. Służą do ładnego i efektownego wyeksponowania produktów sprzedawanych prosto z palety – najczęściej w sklepach wielkopowierzchniowych.

Wyspy paletowe: tzw. Bociany – Polesigne – obustronne plakaty na rurkach reklamujące towar sprzedawany z palety. Umieszczane są najczęściej w środku palety lub wyspy złożonej z kilku palet. Plakaty te mogą mieć podoczepiane dodatkowe elementy na dystansach.

Displaye to różnego rodzaju stojaki reklamowe z wydzielonym miejscem do umieszczenia produktów. Ciekawym rozwiazaniem jest tzw. ćwierćpaletowy display typu „ready to sell”, który jest dobrym rozwiązaniem dla ekspozycji promocyjnej w sklepach formatu supermarketu oraz w dużych sklepach spożywczych. Zestawienie kilku tego typu displayów, pozwala na dowolne budowanie większych wysp promocyjnych. Główną zaletą displaya typu „ready to sell”, jest łatwa i szybka obsługa ekspozytora POSM ze strony personelu sklepu lub merchandisera oraz stosunkowo duża powierzchnia wizerunkowa.

Standy reklamowe, to różnego rodzaju stojaki reklamowe z podoczepianymi np. dodatkowymi elementami na dystansach.

Stoiska prezentacyjno-degustacyjne – to nieduże stoiska umieszczane w sklepie w celu prezentacji produktów, ich degustacji, często umieszczane za kasami dużych sklepów – służą wtedy hostessom do wydawania gratisowych/promocyjnych produktów. Mogą mieć formę samych stolików-trybunek, lub mogą mieć zamocowane tzw. toppery na rurkach.

Roll upy, roll-bannery, rollery, to typowe stojaki POS. Umożliwiają umieszczenie zrolowanej grafiki w metalowej kasecie chroniącej medium, na którym wydrukowany jest przekaz reklamowy. Standy, to niezastąpione narzędzie do wspomagania różnego typu działań marketingowych wszędzie tam, gdzie bezpośredni kontakt wymaga wzmocnienia przekazu wizualnego. Stand doskonale nadaje się na promocje, degustacje lub pokazy. Dzięki niewielkiej wadze, z powodzeniem wykorzystywany jest przez przedstawicieli handlowych. Grafika zawinięta w kasetę stanowi podstawę rollupa, a całość mieści się w poręcznym pokrowcu. Złożenie standa nie wymaga narzędzi i nie sprawia żadnych kłopotów, nawet osobie robiącej to po raz pierwszy. W rezultacie otrzymujemy nowoczesne i tanie, wysokiej jakości przenośne konstrukcje.

Potykacz – materiał reklamowy będący zestawieniem 2 plakatów w ramach, ustawiany przy szlakach komunikacyjnych. Najczęściej stosuje się tablice z PCV, istnieje również możliwość wykonania tablic wymiennych – zatrzaskowych. Ozdobne elementy łączące tablice z konstrukcją zostały specjalnie wytłoczone i powinny być odporne na zniszczenie. Na dole od spodu nóg potykacza montuje się specjalny system stabilizujący stojak, w celu zmniejszenia ryzyka upadku stojaka, szczególnie przy nierównej powierzchni podłoża.

Naklejki podłogowe wykonane są ze specjalnej folii antypoślizgowej, bardzo odpornej na ścieranie. Badania merchandisingowe nad sposobem ułożenia towarów na półce, drogami ruchu klientów sklepach wielkopowierzchniowych oraz skutecznością materiałów typu POS wykazały, że naklejki podłogowe (naklejki reklamowe) są inwestycją korzystną dla stopy zwrotu z inwestycji. Naklejki podłogowe uznawane są za przyszłość materiałów reklamowych w punktach sprzedaży (POS). Dodatkową zaletą reklamy typu naklejek podłogowych jest ich niewielki koszt produkcji, co wpływa też na atrakcyjność tej metody reklamy. Naklejamy je w alejkach natężonego ruchu, ale w takich miejscach, by po kilku godzinach nie były bardzo zabrudzone i poobdzierane. Wyglądałoby to nieestetycznie i naklejki podłogowe zamiast zachęcić klienta do poznania produktu mogłyby go zniechęcić.

Inne materiały reklamowe w sklepach

Naklejki – popularna forma reklamy stosowanej na całym świecie zarówno przez małe firmy jak i wielkich potentatów. Prezentowane w miejscach sprzedaży towarów informują o możliwości zakupu produktu, a rozdawane klientom pełnią rolę swoistego gadżetu. Są idealnym elementem wspomagającym akcje reklamowe. Wykonywanie wydruków możliwe jest na różnorodnych materiałach – papierze, folii samoprzylepnej, tworzywach sztucznych (m.in. PCV twarde, plexi) – i różnorodnymi technikami druku – sitodruk, offset, inkjet, scotchprint. Przykładem zastosowań takich naklejek są m.in. naklejki na szyby do zdobienia od strony zewnętrznej i wewnętrznej, folie okienne, naklejki podłogowe, naklejki ścienne, naklejki wypukłe, naklejki dwustronne, naklejki magnestyczne, naklejki antypoślizgowe.

Broszury, ulotki lub sklejone bloczki z ulotkami o produkcie. Ulotki to materiał o charakterze reklamowym o małej objętości, zazwyczaj złożone z jednej zagiętej kartki. Przekazują one niezbędne informacje o produkcie. Stanowi tańszą alternatywę dla plakatu i broszury. Nazwa ulotki, wzięła się najprawdopodobniej od sposobu jej rozchodzenia – „ulotności”, gdyż najczęstszym sposobem ich rozprzestrzeniania jest kładzenie w miejscach publicznych, w sklepach na klatkach schodowych bądź też rozdawanie ręcznie na ulicach lub sklepach. Na broszurę składa się kilka stron spiętych razem, obejmujących wielokrotność liczby stron 8 i 16. Broszura ma sztywne okładki, adresat może ją wielokrotnie przeglądać i w kontaktach z nadawcą powoływać się na zawarte w niej dane. Broszura zawiera wiele danych, informacji, objaśnień, w celu znalezienia odpowiedzi na większość pytań zadawanych przez konsumenta.

Lightbox, to reklama podświetlana w formie różnego rodzaju kasetonów o dowolnych kształtach loga, produktu lub plakatu.

Infokiosk, czyli interaktywny POSM, składa się z komputera z ekranem dotykowym, na którym można umieścić wszelkie istotne informacje o produkcie w ciekawej ruchomej wersji wizualnej. Interesującym rozwiązaniem jest POS TV, czyli system do emitowania reklam telewizyjnych w miejscach sprzedaży. Jego zadaniem jest prowokowanie nieplanowanych, impulsowych zakupów. Wpływa on też na ekspozycję produktu i buduje wizerunek oraz rozpoznawalność marki. Jest również idealnym sposobem na poinformowanie klientów o nowym produkcie dostępnym w danej placówce handlowej. Tego typu reklama podnosi też prestiż sklepu, w którym się znajduje i sprawia, że jest on postrzegany jako sklep nowoczesny.

Tombstony, to nowoczesne, eleganckie w formie materiały rekamowe zatapiane w przezroczystym plexi.

Lustra reklamowe stanowią nowy, innowacyjny nośnik reklamowy składający się z kolorowego wyświetlacza, który zmienia się w podświetlane lustro. Wbudowany sensor ruchu wykrywa zbliżającą się osobę i automatycznie zmienia reklamę w lustro. Istnieje możliwość, na życzenie klienta, zamiany funkcji działania, tj. lustro zmienia się w reklamę przy podejściu do niego. Ta niezwykle atrakcyjna reklama wymaga jedynie plakatu reklamowego i standardowego zasilania, co czyni ją wyjątkowo tanim medium w eksploatacji dla reklamodawców, wymagających profesjonalnej reklamy. Dzięki zastosowaniu LED, grafika podświetlona jest wysokiej jakości światłem, które wydatnie przyciąga wzrok klienta.

Paleta materiałów POSM jest niezwykle bogata. Materiały POS stanowią bowiem jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów promocji produktów. Komunikacja w miejscu sprzedaży zwiększa widoczność produktu w placówce handlowej, uatrakcyjnia sam strategiczny przekaz marketingowy, przypomina o istnieniu produktu lub potrzebie jego zakupu, co w konsekwencji zapewnia bezpośredni kontakt klienta z produktami wpływa na podejmowane przez niego decyzje zakupowe. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że POS-y mają najczęściej atrakcyjne przyciągające uwagę konsumentów formy graficznie i ściśle są powiązane ze strategią promowanych marek.

Na rynku co roku pojawia się niezwykle dużo innowacyjnych rozwiązań marketingowych, które kuszą wypróbowaniem i sprawdzeniem ich skuteczności. Przed wieloma marketerami stoi nie lada zadanie, aby właściwie dobrać materiały reklamowe tak, by pasowały do specyfiki danego sklepu i jednocześnie były zgodne z obraną strategią. Pamiętajmy, że we współczesnym handlu coraz więcej jest sklepów samoobsługowych, gdzie klient nie może liczyć na życzliwą pomoc ekspedientów. To właśnie materiały POS mogą zapełnić tą lukę informacyjną, budując silny wizerunek i potencjał naszej marki i na rynku.

Strona 3 z 3