POS: POS bez tajemnic

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 1/2010 (38)

Materiały na ladę

Counter card lub dyspenser to podajniki i stojaki na ulotki, foldery i inne materiały promocyjne. Wśród popularnych form wyróżniamy m.in kieszenie z PVC na ulotki, naścienne lub półkowe kieszenie na ulotki bądź stojaki kaskadowe.

Bilonownice – podkładki z tworzywa sztucznego lub szkła – z reklamą – służące do wydawania reszty. Występują o różnych kształtach i wielkościach, z możliwością umieszczenia wewnątrz oprócz standardowej reklamy również drobnych próbek produktów.

Makiety powiększonego produktu, to powiększone proporcjonalnie kopie oryginalnych produktów, opakowań stanowiące niezwykle aktrakcyjne wizualnie materiały POSM.

Standy są mniejszą wersją graficzną wszelkiego rodzaju podajników lub makiet wizerunkowych stawianych na ladzie. Standy mogą mieć rolę typowo wizerunkową lub mogą łączyć elementy wizerunkowe i funkcjonalne (podajnik ulotek lub produktów).

Materiały POSM na półkę

Wobblery (zwane czasami kiwakami lub dyndaczami) to forma reklamy ruchomej przytwierdzanej do półki. Najczęściej stosowane mocowanie do półki sklepowej to plastikowe ramiączko lub specjalna sprężynka dystansująca powierzchnię reklamową od półki. Wobbler jest zatem rodzajem wysięgnika z taśmą samoprzylepną na obu końcach, do których przyczepiony jest element graficzny charakterystyczny dla danej marki lub promocji. Wobblery mogą być jedno- lub kilkupłaszczyznowe. Wykonywane są najczęściej z folii wysoko przezroczystej. Długość ramienia i grubość użytej folii dobiera się do założeń klienta, uwzględniając ciężar i wielkość wieszanej reklamy. Kiwaki są o rozmaitych kształtach i wielkościach, grubościach i kolorach.

Stopper to typ reklamy produktu umieszczonego na półce sklepowej prostopadle do tej półki, ma za zadanie informowanie – „stopowanie” uwagi klienta – o tym, co znajduje się na danej półce zanim klient do niej dotrze. Pod tą nazwą spotyka się także dwustronny kaseton z możliwością zainstalowania podświetlenia na diody LED. Dodatkowe podświetlenie wzmacnia przekaz marketingowy promowanych produktów. Stopper jest bardzo dobrze widoczny i silnie koncentruje uwagę klientów na naszych produktach.

Shelf-liner / Shelf-talker to listwa reklamowa informująca o produktach znajdujących się na półce sklepowej, na której jest ta listwa zamocowana. Może być połączona jednocześnie ze stopperem.

Liner poziomy, to poziome taśmy wielopółkowe, informujące o produktach umieszczonych na kilku półkach lub całym segmencie regałowym. Łączą w sobie zalety linera oraz stoppera.

Topper – specjalnie zaprojektowana nakładka na górną półkę, stand lub inną konstrukcję. Tego typu rozwiązanie umożliwia sprawne zagospodarowanie dodatkowej przestrzeni nad półką sprawiając wrażenie dominacji nad konkurencją i wzmocnienie przekazu wizerunkowego danej marki.

Materiały POSM na sufit

Flagietki – to zawieszone na sznureczku małe lub większe flagietki do podwieszenia np. pod sufitem. Materiał doskonale spisuje się podczas akcji promocyjnych sklepach (wersja papierowa) lub akcji reklamowo-promocyjnych na zewnątrz; flagietki wykonane są wtedy z tkaniny bannerowej lub flagowej.

Hanger, czyli zawieszka sufitowa to wiszący materiał reklamowy z logo i/lub reklamą produktu w sklepach. Może mieć różne formy, począwszy od prostych plakatów, a skończywszy na planszach i tablicach reklamowych.

Zawieszki do pionowego zawieszania produktów – specjalne zawieszki do przymocowania np. na końcu regału sklepowego, dzięki bardzo wygodnym zapięciom do zawieszenia produktów – blistrom lub kartonikom z euro-dziurkami.

Strona 2 z 3