Produkty Light: Trend light uwodzi Europę

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2009 (06)

Bez cukru i bez słodzików

W przypadku cukru problemem występującym podczas próby obniżenia kaloryczności, jest zapełnienie tzw. bulk mass, czyli objętości produktu. Cukier odpowiada także za kolor, smak, wilgotność, teksturę i termin przydatności do spożycia – jest bowiem (jak by na niego nie patrzeć) konserwantem żywności. Dlatego też w przypadku stosowania słodzików mamy do czynienia z wieloma problemami, a nie tylko z dodatkiem substancji podbijającej słodki smak będą także budujących masę produktu. Choć słodziki są wielokrotnie droższe od cukru, to jednak używa się ich w małych ilościach i dają one zbliżone poczucie słodyczy. Dziś często stosuje się miksy słodzików, aby uzyskać najbardziej odpowiedni w poszczególnych regionach świata słodki smak. Według raportu Euromonitor International w 2008 r. zużyto na świecie w przemyśle spożywczym blisko 77 183 tony substancji podbijających smak włączając w to zarówno cukier jak i słodziki oraz 70 336 474 tony cukru i słodzików budujących masę. Najbardziej popularną substancją słodzącą wzmacniającą słodycz była sacharyna oraz aspartam; w przypadku substancji budujących masę – sorbitol.


Ciekawe podejście do tematyki produktów dietetyczych przyjęła firma Zott w Niemczech, budując w swoim portfolio całą kategorię produktów dietetycznych skierowanych do diabetyków. Produkty słodzone są fruktozą, aspartamem i acesulfamem K. Pod marką linii produktów dietetycznych znajdują się m.in Gourmet Diet Yoghurt 1,3% tłuszczu i 8% węglowodanów, Zott Jogolé Diet 0,1% tłuszczu (49 kcal w 100 g produktu) i 8% węglowodanów. Kolejnym produktem firmy Zott jest Creamy Yoghurt Diet Season o zawartości 2,5% tłuszczu i 8% węglowodanów.

W najbliższych latach czeka nas nie tylko wojna na cukier i słodziki, ale także na produkty bez cukru i bez słodzików.

Przykładem linii produktów firmy Parmalat, które łączą w sobie nie tylko niską kaloryczność wynikąjacą z 0% zawartości tłuszczu, 0% cukru oraz 0% cholesterolu jest linia jogurtów do picia i jedzenia Fabulite, będących alternatywą zdrowej przekąski, zarówno do jedzenia jak i do picia (Fabulite Eating Drinking Yoghurt). Kolejnym przykładem jest jest marka jogurtów Shape firmy Dairyland. Produkt zawiera 40 kcal i jest słodzony słodzikiem Splenda.

Jak widać oferta produktów light o obniżonej kaloryczności jest dość obszerna i przedstawione portfolio to tylko przykładowy wycinek rynku. Istnieje tu bowiem ogromny potencjał dla wielu ciekawych produktów. Potrzebny jest jednak pomysł, dobrze prowadzony marketing i edukacja klienta.

Strona 5 z 5