Produkty Light: Trend light uwodzi Europę

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Biznes 3/2009 (06)

Przykładem produktów o obniżonej zawartości tłuszczu są także wyroby niemieckiej firmy Dr.Oetker, która do swojego portfolio na rodzimym rynku wprowadziła jogurty marki Onken Joghurt Mild Diät 0,1% tłuszczu. Z kolei w Wielkiej Brytanii firma Dr.Oetker wprowadziła jogurt Onken Natural Fat Free 0,1% tłuszczu z dodatkiem aktywnych kultur bakteryjnych.

Odpowiedzią niemieckiego rynku na produkty niskotłuszczowej są wyroby firmy Royal FrieslandCampina, która wprowadziła markę Optiwell a pod nią jogurty, desery puddingowe (malinowe i zbożowe) oraz mleko. Wszystkie produkty zawierają 0,1% tłuszczu. Z kolei szwajcarska mleczarnia Emmi wypuściła na rynek oryginalne jogurty Swiss Yogurt w słoiczkach, o zawartości 2,5% tłuszczu. Firma Müller chwali się linią jogurtów Natura 1% o zawartości tłuszczu oraz maślankami. Parmalat posiada zaś w swoim portfolio szeroką ofertę produktów o obniżonej zawartości tłuszczu (pod marką Smooth); zarówno w opakowaniach 175 g jak i 1 l. Jogurty zawierają kultury żywych bakterii, naturalny owocowy wsad, bez dodatku sztucznych barwników. Kolejnym produktem tej firmy jest marka YogoFun, która oferuje odtłuszczone jogurty zarówno w kartonikach Tetra Pak 350 g jak i 250 g butelkach PET. Pod marką Yoplait produkowany jest zaś jogurt Light Thick & Creamy o zawartości 0% tłuszczu i 0% cholesterolu. Produkt jest wzbogacony w wit. D. Amerykańska marka Land O’ Lakes w swoim portfolio ma linie jogurtów w wersjach Lowfat, Light Fat Free i owocowe. Marka Mountain oferuje jogurt Classic Lowfat High 1% tłuszczu i o zwiększonej zawartości wapnia (30% RDA). Podobnie dużą zawartość wapnia (35%) ma produkt Dairyland Plus Calcium Extra 1% tłuszczu.

Większość z nas stale jest na diecie i poszukuje produktów o mniejszej zawartości cukru, tłuszczu lub soli. Mało kto z nas wie, że pochodzący od greckiego słowa diaitia termin „dieta” oznacza nie tylko sposób odżywania się, ale także sposób życia. Często stosujemy różne diety, a zapominamy o aktywności fizycznej oraz higienicznym stylu życia.

Ciekawym produktem jak na niemiecki rynek jest także kefir firmy Müller pod marką Kalinka o zawartości 1,5% tłuszczu. Innym produktem jest serwatka w poręcznych butelkach Fitness Molke tej samej firmy, o zawartości 0,1% tłuszczu.

Tematyka niskotłuszczowych produktów weszła także do sektora produktów bio. Przykładem jest amerykański producent Dairy House, który w swojej ofercie posiada jogurty organiczne o niskiej zawartości tłuszczu (marka Dairy House Organic Low Fat Live Yoghurt) oraz linię Horizon, pod którą produkuje mleko bio o zredukowanej ilości tłuszczu, niskiej zawartości tłuszczu oraz o obniżonej zawartości tłuszczu, z kwasami DHA omega 3.

Light w świecie serów

Najbardziej newralgicznymi kierunkami działań, z którymi mierzy się branża mleczarska są te zmierzające do wyeliminowania tłuszczu lub jego części z wybranych produktów oraz problemy z uzyskaniem odpowiedniej jakości organoleptycznej serów (ze szczególnym naciskiem na teksturę, smak i zapach). Kolejnym trendem choć nie tylko w mleczarstwie jest silna presja do tworzenia niskokalorycznych produktów z udziałem coraz to nowszych sztucznych słodzików oraz dodatków które poprawiają smak.

Mleczarnie badają możliwości zaoferowania serów light, począwszy od twarogowych a na podpuszczkowych skończywszy. W miarę upływu lat rynek serków typu cottage cheese podzielono na produkty o zawartości 3,25-4%, 2% (o zredukowanej ilości tłuszczu), 1% niskim poziomie tłuszczu (low-fat) i produkty odtłuszczone (fat-free). Przykładem odtłuszczonych cottage cheese są produkty pod markami Dean Foods, Land O’ Lakes, Alta Dena, Meadow Brook oraz firmy Kraft Foods pod marką Breakstone’s. Serki wiejskie produkowane przez Dairyland są zaś dostępne w wersjach Fat Free, 1% Light, 2%. Przykładem firmy działającej w obszarze żywności light, w zakresie serów miękkich podpuszczkowych jest Grupa Lactalis, która pod marką Galbani wprowadziła ser Mozzarella Santa Lucia Light 9% tłuszczu. Z kolei Bongrain wprowadziła na rynek markę Milkana, a w niej serki do smarowania light pod marką Milkana Balance o obniżonej do 14% zawartości tłuszczu, a tak˝e Milkana Cremig Leicht do smarowania oraz ser typu gouda 9% tłuszczu. W ofercie znajdują sie także serki topione light 9% tłuszczu (naturalny z ziołami i z pieprzem) oraz świeże serki Milchcreme 8% tłuszczu. Firma Emmi w swoim oddziale w Wielkiej Brytanii produkuje sery pod marką miniCol – o obniżonej zawartości tłuszczu i cholesterolu. Niemiecki oddział Grupy Lactalis wprowadził ser z porostem pleśni President Carré Gourmet Leicht (12% tłuszczu). Ciekawym przykładem jest firma Weihenstephan, która w swojej ofercie ma ser z porostem pleśni Camembert o zawartości 13% tłuszczu oraz lokalny gatunek sera Romadur o zawartości 9% tłuszczu.

Strona 4 z 5