Bio: Więcej niż moda

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Szanse i zagrożenia rynku bio

Jak zauważają analitycy z Nielsen wzrost na największym rynku bio, jakim są Niemcy dokonał się dzięki dyskonterom, którzy odważnie postawili na produkty bio. Dziś trudno znaleźć w Europie Zachodniej sieć handlową, która by nie posiadała w ofercie produktów bio. Ten impet (zwłaszcza na rynkach, tj. brytyjski czy hiszpański) zostanie wyhamowany wskutek kryzysu, który najbardziej tam daje się we znaki. Statystyki TNS OBOP z rynku brytyjskiego, do których dotarło Forum Mleczarskie Handel pokazują jednak, że najbardziej cierpią nie produkty mleczarskie, ale inne kategorie produktowe, tj. chleb, mięso, owoce i warzywa. Potwierdzają to przedstawiciele sieci Tesco i Sainsbury’s. Zatem, jeśli nawet gospodarstwa domowe ograniczą zakupy, to należy pamiętać, że wskaźnik penetracji rynku przez gospodarstwa domowe (zakup produktów bio w ostatnich 12 miesiącach) będzie wynosił wciąż około 70%. Fakt, że wyroby mleczarskie bronią się przed spadkiem pozwala ich producentom myśleć optymistycznie o przyszłości swojego biznesu.

Oferta w Polsce

Produkty bio są obecne coraz szerzej w polskich hipermarketach. Wyodrębnione półki z produktami mlecznymi bio pozwalają znaleźć w ogromnej masie zwykłych produktów właśnie te, które są poszukiwane. Na otwarcie się handlowców na nowy segment rynku wpływa obserwacja sklepów ich zachodnich kolegów oraz mozolna praca polskich importerów.

Pierwszymi firmami, które postawiły na produkty bio na polskim rynku były: Pami (oferta serów podpuszczkowych na wagę i plasterkowanych gouda, Alpejski, Emmentaler, masła, serów feta i twarożków do smarowania pieczywa); EuroSer (sery bio Bayernland gouda i Edam w plastrach).

Jiri Berger

Prezes w Olma Polska

Polski rynek mlecznych produktów bio rozwija się bardzo mocno. Bardzo dynamicznie rozwija się branża mleczna w Czechach, gdzie konsumenci są bardziej uświadomieni ekologicznie. Nowoczesny klient bowiem docenia jakość produktu i jest gotów zapłacić za „zdrowie”. W związku z tym, iż ceny wszystkich ekologicznych wyrobów są nieco wyższe niż konwencjonalnych, nie każdy klient jest gotowy na taki wydatek. Na pewno o wzroście na tym rynku w Polsce zadecyduje wzrost świadomości ekologicznej polskich konsumentów, którzy dopiero wtedy będą w stanie docenić jakość produktów ekologicznych. Najmodniejszym produktem z serii bio są drinki jogurtowe, jogurty naturalne, owocowe i mleko. To właśnie te produkty mają szansę na rozwój w najbliższym okresie. Pomimo kryzysu gospodarczego, z którym mamy obecnie do czynienia, warto utrzymywać produkty bio na półce sklepowej, gdyż nie ma zbyt wielkiego znaczenia, w jakim okresie klient zostanie z nimi zaznajomiony. Wzbudzanie świadomości ekologicznej w konsumentach to długotrwały proces, na który kryzys gospodarczy większego wpływu nie ma. Oczywiście ceny takich produktów nie będą zachęcały konsumentów do zakupu droższej ekologicznej żywności w sytuacji ograniczonych dochodów. Jednak świadomość istnienia danej marki na półce nie pozwoli klientowi o niej zapomnieć. Niebawem na polski rynek firma Olma wprowadzi biojogurty dla dzieci (o dwóch smakach), a także ekologiczne sery w plastrach oraz w blokach, o czterech smakach. Z własnych obserwacji na rynku możemy zaznaczyć, że produktami bio zainteresowane były do tej pory tylko duże sieci handlowe, tradycyjny rynek hurtowy jeszcze nie „przyjął” tych produktów.

Produkty bio oferuje także Candia Polska, w której portfolio znajduje się certyfikowane mleko bio (0,75 l). Mleko Candia bio pochodzi z francuskich farm ekologicznych. Logo AB poświadcza, że mleko bio ma certyfikat organicznego pochodzenia (nr certyfikatu: 156223T). Mleko Candia BIO respektuje wszelkie reguły odnoszące się do modelu produkcji organicznej. Dla optymalnej ochrony mleka BIO Candia wybrała całkowicie biodegradowalny karton 0,75 l.

Z zupełnie innej strony do polskiego rynku podeszła firma Olma Polska, przedstawiciel czeskiej mleczarni Olma. W swojej ofercie na polski rynek ma ona: mleko bio 3,5%, napoje jogurtowe i jogurty Via Natur (smak naturalny, truskawka dostępne w kubku i butelce PET, brusznica-czarna porzeczka w butelce PET), malina-ostrężyna, jogurt mix z błonnikiem (w kubeczku). Całość oferty dopełnia biokefir.

Strona 3 z 3