Kefiry: Nie tylko w sezonie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Konsystencja kefiru sprawia, że ze względu na niewygodę użycia, kubki są zastępowane butelkami i kartonami. Najwygodniejsze są zamknięcia typu nakrętka. Taki system występuje w kartonach wykorzystywanych przez firmy Mlekovita (GK) i Mlekpol (SM), butelkach PET stosowanych przez wielu producentów oraz butelkach typu sleeve – Krasnystaw (OSM), Bakoma oraz Lactalis Polska (kefir 1,5% 400 g oraz Kefir 0% 900 g). Szczelne zamknięcie ma nie tylko wymiar estetyczny. To korzyść dla klienta indywidualnego, ale przede wszystkim duża zaleta podczas transportu i dystrybucji.

Pomimo wielkiego rozdrobnienia produkcji coraz łatwiej połapać się w ofercie, dzięki lepszej rozpoznawalności marek. Najczęściej marka jest równocześnie nazwą producenta: Jana (ŚSM), Kalisz (OSM), Włoszczowa (OSM), Danone, Bakoma). Bardziej kreatywni projektują odrębne nazwy marek dla linii produktów (Bieluch, Milko, Paczka od Krowy, Freskovita) lub wymyślają nazwę pokrewną od regionu produkcji (Garwoliński, Mławski, Gostyński, Grodzki).

Najczęściej oferowane są opakowania 400 g, choć konsumenci mogą wybierać z szerszej palety opakowań (od 200 g do 1 kg).

Przeważającą część w strukturze segmentu zajmują kefiry naturalne o standardowej zawartości tłuszczu. Zauważa się oporność zarówno konsumentów jak i producentów w eksperymentowaniu z dodatkami smakowymi. Kefiry owocowe występują głównie o smakach truskawkowym i leśnym (Grodzisk Mazowiecki OSM, Jana ŚSM, Lactalis Polska), ale także w unikalnym smaku żurawinowym (marka Jovi Lactalis Polska) i wiśniowym (marka Freskovita Mlekovita GK). Kefiry warzywne produkowane są głównie z dodatkiem ogórka i kopru (m. in. Jana (ŚSM), marka Freskovita Mlekovita GK).

Dla dbających o szczupłą sylwetkę producenci przygotowali ofertę kefirów niskotłuszczowych (Lactalis Polska, Piątnica OSM, Bakoma).

Tomasz Krajanowski

Dyrektor ds. Handlu w Ostrołęka (SML)

Kefir jest jednym z produktów nabiałowych, które są mało przetworzone, a jednocześnie poddane procesowi fermentacji, co powoduje, że białka zawarte w nim są łatwo przyswajalne. Produkt ten ma wiele atutów, chociażby rześkość – co w ciepłe dni daje konsumentowi ukojenie, naturalność – uciekamy się do natury, a mikroflora bakteryjna działa korzystnie na układ trawienny człowieka itd.

Kefir stał się produktem ogólnodostępnym i całorocznym, co powoduje, że sięga po niego coraz więcej konsumentów. Zwracamy również uwagę na aspekt świadomości konsumenta, który kieruje się zdrowotnością produktu.

Kefir Milandia Fresh produkowany w Spółdzielni Mleczarskiej Ostrołęka jest bardzo kremowy i delikatny. Wraz z dłuższym terminem przechowywania wyostrza się jego smak. Produkt ten jest kontynuacją rozbudowy marki Milandia o wysokojakościowe produkty. Marka Milandia oznaczona jest dodatkowo słowem „fresh”, co świadczy o tym, że produkt jest aktywny mikrobiologicznie.

Szaty graficzne kefirów mówią o jego świeżości, dlatego też są podobne i tradycyjne, tak jak rodzaje opakowania (kubek, butelka). Kefir Milandia Fresh wyróżnia się spośród innych ze względu chociażby na zastosowanie niebieskiego koloru oraz czytelnego brandu Milandia.

Strona 3 z 5