Kefiry: Nie tylko w sezonie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Niewielka skala produkcji

Kefiry to zazwyczaj tylko dodatek do codziennej produkcji w mleczarniach. Nie dają takich zysków, jak inne produkty mleczne, są dość problematyczne w dystrybucji, z uwagi na krótki okres przydatności i wrażliwość w transporcie. W efekcie tylko większe spółdzielnie o lepiej rozwiniętym łańcuchu logistycznym pozwalają sobie na ogólnopolską sprzedaż. Pozostałe ograniczają się do rynku lokalnego. Taka sytuacja odzwierciedla również ubogość asortymentu i niechętne nastawienie do rozwoju innowacji.

Sprzedaż większych mleczarni koncentruje się głównie w sieciach, te generują znaczny procent zysków ze sprzedaży. Małe spółdzielnie zdane na transport bezpośredni dostarczają swoje produkty do mniejszych sklepów z kanału tradycyjnego.

Ryszard Pizior

Kierownik Działu Handlu i Marketingu w Włoszczowa (OSM)

Siłą napędzającą rozwój rynku kefirów jest wzrost świadomości społeczeństwa w zakresie ich prozdrowotnych cech. Oddziaływają one bowiem bardzo korzystnie na układ pokarmowy m.in. poprzez hamowanie rozwoju bakterii chorobotwórczych, wspomaganie przyswajania białka jak również na układ krążenia – obniżają ciśnienie tętnicze krwi oraz poziom cholesterolu.

Z uwagi na to iż konsumenci doceniają w kefirach właśnie ich zalety prozdrowotne oraz naturalność, tempo rozwoju kefirów smakowych jest stosunkowo niewielkie.

W kategorii kefirów dominuje opakowanie 400 g. OSM Włoszczowa oferuje swój kefir w butelce oraz kubku o poj. 400 g jak również w dużym opakowaniu 11 kg dedykowanym dla gastronomii.

Obserwowane zmiany w segmencie kefirów:

  • odświeżanie kategorii poprzez zastosowanie nowoczesnych opakowań (głównie zakręcanych butelek PET)
  • lepsza rozpoznawalność marek (najczęściej to marki-parasole producenta)
  • zróżnicowanie wielkości opakowań (mniejszych – jednorazowych i większych – rodzinnych)
  • wprowadzenie kefirów smakowych
  • duży potencjał rozwoju.

Andrzej Zalewski

Dyrektor ds. Marketingu w Bakoma

Największy wzrost sprzedaży kefirów obserwujemy w sezonie wiosenno-letnim. Konsumenci coraz częściej sięgają po kefir, głównie dlatego że wolą produkty mało przetworzone, tradycyjne. Coraz więcej osób docenia naturalne wartości smakowe i odżywcze jogurtów i kefirów naturalnych (niską zawartość tłuszczu oraz zerową zawartość cukru) co ma istotne znaczenie w dobie występowania chorób cywilizacyjnych (tj. otyłość, cukrzyca); obecność żywych kultur bakterii: L. acidophilus, Bifidobacterium, które pomagają w procesie przemiany materii; obecność dobrze przyswajalnego białka, które stymuluje rozwój organizmu; wysoką zawartość wapnia – budulec mocnych kości. Zdrowy styl życia staje się coraz modniejszy, a świadomość konsumentów w zakresie prawidłowego odżywiania się jest z dnia na dzień coraz większa. Dodatkowo, kefiry naturalne zawsze były obecne w naszej rodzimej tradycji kulinarnej – przyrządzano na nich zupy, chłodniki, ciasta i desery. Dzisiaj moda na naturalną, zdrową, polską kuchnię powraca. W odpowiedzi na ten wciąż rozwijający się trend, firma Bakoma wprowadziła na rynek dwa nowe produkty: Kefir Chłodnik z ogórkiem, burakami, czosnkiem, koperkiem i szczypiorkiem oraz Kefir z ogórkiem i koperkiem. Oprócz tego w maju firma Bakoma wprowadziła promocję produktową na kefiry naturalne. Do każdego opakowania kefiru naturalnego w kubku 230 g dodajemy 20 g produktu gratis, a do kefiru naturalnego w kubku 380 g – 40 g. Produkty promocyjne będą dostępne w sklepach, aż do wyczerpania zapasów (koniec promocji jest planowany na koniec sierpnia). Więcej informacji na temat promocji i oferty produktowej firmy Bakoma uzyskają Państwo na stronie www.bakoma.pl.

Strona 2 z 5