Kefiry: Nie tylko w sezonie

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Handel 3/2009 (34)

Kefiry idealnie wpasowują się w trend zdrowego odżywiania, mody na żywność o dodatkowych korzyściach dla zdrowia. To już nie tylko produkty świetnie gaszące pragnienie w okresie letnim. W tym segmencie tkwi ogromny potencjał, w związku z rozwojem rynku żywności funkcjonalnej.

Produkcja kefiru jest zbliżona do procesu wytwarzania innych napojów mlecznych fermentowanych. Podobnie jak jogurt, możemy go otrzymywać z wykorzystaniem metody termostatowej lub zbiornikowej, które różnią się momentem zaszczepienia mleka. W zależności od czasu dojrzewania kefiru, otrzymujemy produkt mniej lub bardziej kwaskowaty. Dla urozmaicenia oferty, można zastosować dodatki smakowe, takie jak m.in. owoce i warzywa.

Rozwój nowych produktów i skali produkcji niesie za sobą konieczność inwestycji, a do tego niezbędne są zmiany w kierunku konsolidacji. Jednak aktualna sytuacja gospodarcza nie sprzyja inwestycjom na rynku mleczarskim. Sytuację może poprawić wsparcie finansowe, które Polska otrzyma z Unii Europejskiej na konsolidację branży na lata 2010-2012. Pewnym rozwiązaniem jest wejście na giełdę i przeznaczanie zysków na inwestycje, tak jak to uczyniła firma Milkpol. Niestety z możliwości tej mogą skorzystać tylko nieliczne mleczarnie.


Poruszenie na rynku napojów mlecznych wywołuje wejście nowego gracza – niemieckiej firmy Müller. Docierają sygnały o planowanych przez producentów obniżkach cen, jako próbie walki z nowym konkurentem.

Udział kefirów smakowych lub lekkich jest na razie kilkuprocentowy, jednak możliwości rozwoju są w tym obszarze ogromne. Podpatrując rynek jogurtów można wskazać takie potencjalne kierunki rozwoju oferty, jak produkty wzbogacone w witaminy i składniki mineralne (np. wapń), prebiotyki, błonnik, kwasy tłuszczowe omega-3, składniki bioaktywne: aloes, żeń-szeń, melisa, kofeina, guarana. Obecnie rynek kefirów jest reprezentowany, poza smakiem naturalnym, przez produkty probiotyczne (Mlekpol SM wyroby Milko z bakteriami Lactobacillus casei), lekkie (Bakoma, Lactalis Polska) oraz z dodatkami owocowymi i warzywnymi (Mlekovita GK, Lactalis Polska, Mlekpol SM). Docierające sygnały o prognozowanym wkrótce rozwoju rynku produktów mlecznych funkcjonalnych to szansa również dla segmentu kefirów na rozwój innowacji w ramach tego obszaru.

Strona 1 z 5