Napoje na serce: Nie tylko Benecol

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 2/2009 (05)

Produktem ściśle konkurencyjnym do Benecolu jest Flora pro.activ firmy Unilever. Skuteczność Flory pro.activ potwierdziło ponad 40 badań klinicznych, a w Polsce rekomenduje ją Polskie Towarzystwo Badań nad Miażdżycą. Na rynku europejskim na szczególną uwagę zasługuje aktywność firmy Unilever od 2004 roku, kiedy w Wielkiej Brytanii, linia produktów redukujących poziom cholesterolu została poszerzona o jogurty i mleko.

Po tym jak w 2004 roku we Francji pojawił się jogurt pitny firmy Vedial pod marką St Hubert Ilô, do rywalizacji o rosnący rynek przystąpiła firma Danone z jogurtem Danacol. Od 2008 roku produkt ten obecny jest także w Polsce. Danacol redukuje poziom „złego” cholesterolu i wstrzeliwuje się w silny trend dbałości o serce.

Sterole dodawane do Danacolu otrzymywane są z 2 rodzajów oleju roślinnego. Firma Danone pozyskuje sterole od uznanego producenta, sama bowiem nie zajmuje się ich wytwarzaniem.

CoroWise firmy Cargill to nowy dodatek do produktów mleczarskich, który można aplikować do jogurtów pitnych z owocem pomengranatu, czarnej porzeczki, jogurtów naturalnych, a także mleka, serów itp. CoroWise pozwala obniżyć poziom cholesterolu frakcji LDL od 8% do 15%, bez efektów ubocznych. CoroWise firmy Cargill jest dostępny za oceanem w mleku Kroger Active Lifestyle, w placówkach handlowych Kroger i Kroger Marketplace w całych USA, a także w mleku odtłuszczonym Giant Eagle (marka detalisty w stanach Pensylwania, Ohio, West Virginia, Maryland) oraz serze niskotłuszczowym Lifetime (cheddar, mozzarella, jalapeno Jack).

Spośród innych firm, które wprowadziły do swojego portfolio produkty obniżające poziom cholesterolu należy wymienić: włoskiego potentata Granarolo (jogurty), włoską mleczarnię Fiave, austriackiego potentata NOM (mleko), angielską firmę Robert Wiseman Dairies (napoje na bazie mleka) i hiszpańską mleczarnię Lacteas Garcia Baquero (sery).

Detaliści nie śpią licząc na Reducol

Reducol, jako związek chemiczny złożony ze stanoli i steroli (beta-sitosterol, campesterol, sitostanol, i campestanol) znajduje się w ofercie firmy Forbes Medi-Tech od 1999 roku. Może on obniżać poziom cholesterolu nawet o 24% i został przebadany w ponad 100 badaniach, ale firmy mleczarskie przez długi czas nie były gotowe do wdrożenia wytwarzania produktów funkcjonalnych tego typu. Dlatego dziś najbardziej znanymi firmami oferującymi Reducol są wielkie sieci handlowe. Do najbardziej znanych należy Tesco, największy detalista w Wielkiej Brytanii, który w 2005 roku wypuścił mleko z dodatkiem Reducolu pod marką własną. Następnymi produktami w ofercie zostały margaryna, jogurty i napoje jogurtowe, a następnie także ser Heartfelt Plus Natural.

Także fiński detalista Kesko zdecydował się na współpracę w ramach jogurtów marki Pirkka. W produkty zawierające Reducol zainwestowały również sieci Wal-Mart i Asda (sery Heartfelt Plus) i Albert-Heijn (czerwiec 2006 r.), największy detalista w Holandii. Do końca 2006 roku produkty z Reducolem wdrożyła Grupa Carrefour, a następnie Grupa Auchan. Od stycznia 2007 roku produkty wzbogacone w Reducol dostępne są w sieci Modelo Continente w Portugalii. Wśród nich znalazły się jogurty, mleko i smarowidła, wszystkie oferowane pod private label. Produkty obniżające poziom cholesterolu wprowadziła także w 2005 roku firma Jeronimo Martins dla produktów w sieci Pingo Doce.

Pierwszym dużym wytwórcą nabiału, który zdecydował się dodać Reducol do swoich wyrobów była firma Fiave, włoski producent serów i napojów mlecznych premium. Jogurt Fiave był pierwszym markowym produktem zawierającym Reducol, dostępnym od marca 2008 r. w największych marketach we Włoszech. W drugiej połowie 2008 roku firma Forbes Medi-Tech weszła na rynek południowoamerykański.

Obniżenie stężenia cholesterolu LDL do ustalonych poziomów docelowych to nieodzowny warunek profilaktyki tej choroby. Sterole i stanole roślinne dodawane do produktów żywnościowych ułatwiają osiągnięcie docelowych poziomów cholesterolu w surowicy. Optymalna dawka to 2-3 g dziennie. Taka dawka umożliwia obniżenie cholesterolu w surowicy co najmniej o 10% w ciągu 3 tygodni. Sterole i stanole działają w przewodzie pokarmowym, hamując wchłanianie cholesterolu. Nie wchodzą w interakcje ze statynami lub fibratami, lecz efekt hipolipemiczny stanoli i leków sumuje się, co zwiększa skuteczność terapii. W świetle wyników dotychczasowych badań terapia fitosterolami okazała się bezpiecznym sposobem zwalczania hipercholesterolemii.

Prof. dr hab. n. med. Wiktor B. Szostak
Zakład Profilaktyki Chorób Żywieniowozależnych z Poradnią Chorób Metabolicznych Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie, Medycyna i Życie

Konkurent na horyzoncie

Jako że segment mleczarskich produktów antycholesterolowych rośnie, na rynku światowym obserwuje się, że firmy wytwarzające mlecznopodobne wyroby z soi, (tj. napoje i sery) również korzystają z nowego trendu. Produkty te są popularne w zachodniej Europie dzięki marce Alprosoja, która właśnie została przejęta przez amerykańskiego giganta, firmę Dean Foods. Produkty sojowe oferują dodatkowe korzyści, tj. możliwość spożywania przez osoby nietolerujące laktozy. W krajach zachodnich dynamika wzrostu sprzedaży mlecznopodobnych wyrobów sojowych sięga 20% rocznie.

Strona 2 z 2