Rynek mleczarski we Włoszech: Włoskie specialité

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2009 (04)

Granarolo jest własnością Granlatte Consortium. Posiada 11 zakładów (2 zakłady wytwarzające jogurty i 1 wytwarzający świeże sery). Zatrudnia 1600 pracowników. Ma swoją siedzibę w Bolonii. Jest liderem rynku jogurtów, śmietany i drugim pod względem wielkości produkcji graczem na rynku mleka UHT we Włoszech. Oprócz tego jest liderem rynku produktów mlecznych bio. Posiada cztery sztandarowe marki: Granarolo, Yomo, Peniticchio oraz Prima Natura bio.

W portfolio firmy znajdują się sery świeże (mozzarella, mascarpone, ricotta, stracchino, robiola), sery sezonowe (Parmigiano Reggiano, Grana Padano, Provolone, Scamorza, Gorgonzola, Taleggio, Pecorino, Sfiziosino, Paginette and Formaggini), jogurty, desery mleczne, śmietanę, masło.

W ostatnich latach Granarolo uczestniczyła w procesie konsolidacji włoskiego sektora mleczarskiego. W 2004 roku kupiła lidera rynku jogurtów firmę Yomo Group. Po przeprowadzonych przejęciach firma wprowadziła plan reorganizacji, który zakładał rewizję dotychczasowego portfolio i koncentrację na wytwarzaniu mleka i jogurtów. W połowie sierpnia 2008 roku firma zdecydowała się sprzedać zakład Caseificio Merlo i zamknąć zakłady w Sermoneta i Acqui Terme, wytwarzające sery dla marki Merlo i Pettinicchio.

Z punktu widzenia włoskiego rynku ważną firmą jest także Padania Alimenti. Mleczarnia ta jest narodowym liderem rynku świeżej śmietany, jest także jednym z najważniejszych graczy na rynku mleka świeżego i mikrofiltrowanego.

Szczególną pozycję na rynku włoskim i za granicą ma firma Parmareggio (lider produkcji sera parmezan) oraz Zanetti, który jest największym producentem sera Grana Padano i największym eksporterem na chłonny rynek amerykański.

Spośród firm zagranicznych, które przykładają wielką wagę do rynku włoskiego jest szwajcarska mleczarnia Emmi, która w lipcu 2006 roku przejęła kluczowego dla rynku północnych Włoch producenta jogurtów Trentinalatte zatrudniającego 160 pracowników i posiadającego bardzo nowoczesną infrastrukturę produkcyjną. Dodajmy, że Włochy są kluczowym zagranicznym rynkiem zbytu dla Emmi, zwłaszcza dla serów typu szwajcarskiego (głównie emmentalera), a ostatnio dla produktów świeżych.

Inną firmą, która mocno usadowiła się na rynku włoskim jest Groupe Lactalis. Ekspansja na rynku włoskim rozpoczęła się w chwili przejęcia od Nestlé firmy Locatelli – trzeciego pod względem wielkości sprzedaży producenta mozzarelli świeżej we Włoszech oraz mascarpone i ricotty. Drugim posunięciem był zakup we wrześniu 2003 firmy Invernizzi od koncernu Kraft Foods. Invernizzi był nr 2 w segmencie mozzarelli świeżej. Najważniejszym zagraniem było wykupienie firmy Galbani (marka Santa Lucia i Bel Passe) – czołowego producenta mozzarelli, ricotty i mascarpone w kwietniu 2006 roku. Oprócz tego Groupe Lactalis przejęło od Fromagerie Bel trzy zakłady mleczarskie w Lombardii (marka Cademartori). Po realizacji tych przejęć (w przypadku Galbani potrzebna była zgoda Komisji Europejskiej) Groupe Lactalis zajął kluczową obok Parmalat pozycję na mleczarskim rynku we Włoszech.

Strona 2 z 2