Rynek mleczarski we Włoszech: Włoskie specialité

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2009 (04)

Italia to jeden z tych krajów, gdzie emocje i marka znaczą najwięcej. Także w wyrobach mleczarskich.

Włoski rynek produktów żywnościowych przeżywa w ostatnich latach stagnację. Organizacja Federalimentare podała w połowie 2008 roku, iż wartość obrotów włoskiego przemysłu spożywczego wyniosła w 2007 roku 113 mld euro (z czego 13% przypada na artykuły mleczarskie). Oznacza to wzrost sprzedaży wszystkich artykułów o 0,8%. Tak nieznaczny ruch w górę tłumaczy się we Włoszech wzrostem cen u producentów o 9,8%, co wynika ze wzrostu kosztów działania przedsiębiorstw, co przekłada się słabnący popyt. Ceny dóbr konsumpcyjnych wzrosły bowiem w 2007 roku o 5%, co spowodowało cofnięcie popytu o 1,5%.

Zdaniem szefa Federalimentare, Gian Domenico Auricchio eksport żywności rośnie w tempie 3,5% ilościowo, ale co najważniejsze w tempie 7% wartościowo do poziomu 18 mld euro (dane za 2007 rok). Najważniejszym rynkiem zbytu dla włoskiej żywności są USA oraz Wielka Brytania, ale wśród rynków najbardziej obiecujących ze względu na dynamikę sprzedaży jest Polska i Rosja (wzrost sprzedaży o 38,6% oraz 17,6%).

Do największych producentów nabiału we Włoszech zalicza się firmy Parmalat i Granarolo. Parmalat jest koncernem spożywczym operującym na Półwyspie Apenińskim i daleko poza nim. W jego portfolio znajdują się wyroby mleczarskie (mleko pasteryzowane, UHT, mleko skondensowane, mleko w proszku, mleko smakowe, śmietana i śmietanka, jogurty, probiotyki, desery, sery, masło i margaryna), lody, napoje owocowe i napoje na bazie herbaty oraz soi. Filarem strategii Parmalat jest zajmowanie pierwszej pozycji na rynku wyrobów funkcjonalnych. Obecnie firma operuje na 13 rynkach, w tym we Włoszech (1,15 mld euro obrotów w 2007 roku), Kanadzie (1,4 mld euro), Australii (0,4 mld euro), Afryce (0,35 mld euro). Obroty całej Grupy sięgają 3,86 mld euro (2007 rok). Parmalat posiada łącznie 31 marek, w tym takie globalne marki jak: Parmalat i Santál, marki międzynarodowe: Zymil, Fibresse, Physical, Jeunesse, Omega3, First Growth, Smart Growth, Ice Break/Rush. Firma stawia na najnowsze technologie: ESL i napoje funkcjonalne.

Parmalat zbankrutował w 2003 mając 14 mld euro długów oraz dodatkowych miliardów strat wynikłych z malwersacji finansowych. Ostatecznie firmie udało się ułożyć z częścią wierzycieli. Wobec części instytucji finansowych Parmalat wytoczył również dziesiątki spraw sądowych. Wszystko to pozwoliło ocalić firmę. Los założyciela i szefa Parmalat Calisto Tanziego oskarżanego o liczne – mówiąc delikatnie – nieprawidłowości został przesądzony 18 grudnia 2008 roku. Sąd w Mediolanie pogrążył skazał go na 10 lat więzienia za rynkowe machinacje.

Dzięki wyjściu z tej opresji obronną ręką włoski gigant nadal jest kluczowym graczem we Włoszech, a plotki o możliwych przejęciach z jego strony elektryzują włoską branżę spożywczą. W styczniu br. prasa włoska szeroko komentowała niepotwierdzoną informację, iż Parmalat zamierza przejąć za 340 mln $ zakłady mleczarskie należące do największego producenta dóbr spożywczych na kontynencie australijskim, firmy Goodman Fielder. Smaczku tej informacji dodawał fakt, że Goodman Fielder jest czołowym dostawcą na rynek nowozelandzki. Innym smaczkiem było to, że Parmalatowi nie powiodła się wcześniej próba kupienia firmy Dairy Farmers.

Strona 1 z 2