Opakowania: Zdrowie symbolizowane opakowaniem

Janusz Górski
Forum Mleczarskie Biznes 1/2009 (04)

Evan Klintner

Dyrektor Generalny Tetra Pak w Polsce

Obecnie światowa gospodarka szczególnie sprzyja innowacjom umożliwiającym redukcję kosztów operacyjnych naszych klientów. Obserwujemy zwiększone zainteresowanie zautomatyzowanymi systemami, które integrują procesy przetwarzania i pakowania w zakładach przetwórczych. Systemy te stają się też coraz bardziej zintegrowane z systemami informatycznymi wspomagającymi zarządzanie zasobami przedsiębiorstw (ERP) takimi jak np. SAP R/3.

Zauważamy również duże zainteresowanie innowacyjnymi rozwiązaniami, które obniżają koszty produkcji, takim jak nasza wysokowydajna linia A3 iLine, wprowadzona w zeszłym roku. Dla zapewnienia pełnej integracji, wszystkie maszyny na liniach produkcyjnych i pakujących powinny się ze sobą komunikować, tak jak to ma miejsce w przypadku linii A3 iLine, która została zaprojektowana w oparciu o system informatyczny Line Controller 30 (LC30) firmy Tetra Pak, który pełni funkcję „mózgu” całego systemu. Takie rozwiązanie pozwala na większą elastyczność produkcji i zwiększa wydajność o ok. 15-25%, w porównaniu z innymi liniami produkcyjnymi.

Oprócz niższych kosztów produkcji, współczesne systemy zapewniają większe bezpieczeństwo niż ich starsze wersje oraz łatwiejsze monitorowanie ruchu produktu, dzięki czemu są odpowiednio dostosowane do coraz ostrzejszych przepisów dotyczących bezpieczeństwa konsumenta.

Nie mniej ważną sprawą jest możliwość wyróżnienia się produktów na rynku i zapewnienia konsumentom większej wygody ich użytkowania. Konsumpcja mleka w Polsce jest wciąż niska w porównaniu z pozostałymi krajami Europy, dlatego też nowe inicjatywy z zakresu marketingu i dystrybucji są bardzo potrzebne, by dotrzeć do wszystkich grup wiekowych oraz społecznych na terenie całego kraju. Nowe systemy Tetra Pak oferują zróżnicowane rozmiary oraz zamknięcia kartonów, większą moc produkcyjną a także większą elastyczność, dzięki czemu możliwa jest szybsza reakcja na zmieniające się wymagania konsumentów. Tego typu usprawnienia pozwalają lepiej wyróżnić markę i umożliwiają dotarcie do wszystkich grup konsumentów.

W ostatnich latach wprowadziliśmy m.in. opakowanie Tetra Prisma Aseptic do pakowania skondensowanego mleka oraz Tetra Brik Aseptic Square dla śmietanki. Wkrótce przedstawimy w Polsce nowy kształt aseptycznych opakowań i zamknięć dla mleka. Kolejny nowy kształt opakowania planujemy przedstawić pod koniec 2009 r.

W Niemczech finalizujemy obecnie opracowanie nowego, innowacyjnego kształtu kartonu przystosowanego, zarówno do dystrybucji produktów w warunkach chłodniczych, jak i bez konieczności ich chłodzenia. Opracowujemy również nowe rodzaje zamknięć, które pozwolą na obniżenie kosztów oraz zapewnią większą wygodę użytkowania dla konsumenta.

Uwalnianie formy: metoda combiShape

Najbardziej chyba ekstrawaganckim, ale przy tym niezwykle elastycznym rozwiązaniem dla produktów płynnych jest combiShape firmy SIG Combibloc. Koncepcja combiShape umożliwia elastyczne operowanie kształtem podstawy kartonu. Podstawą mogą być rozmaite wielokąty, a nawet owal – raj dla marketingowców o otwartym umyśle, zmora dla prezesów, którzy zadają sobie pytanie: jak im wybić to z głowy?

Grubość zastosowanego w kartonikach do płynnej żywności aluminium wynosi 0,0065 mm, zaś kartonu 0,4 mm. Wystarcza to, aby zagwarantować płynnej żywności zachowanie wartości odżywczych i uchronić ją przed niekorzystnymi zmianami organoleptycznymi.

W systemie combiShape boki, podstawa i wieczko łączone są w całość dopiero w maszynie rozlewniczej. Dodatkowo dużą wygodę zapewnia zakrętka shapeTwist o powiększonej średnicy. Pozwala ona na otwarcie kartonowego opakowania jednym ruchem obrotowym. Przy pierwszym otwarciu klin przebija perforowany wstępnie karton. Ten, niestosowany jeszcze w Polsce system został przedstawiony na targach Anuga FoodTec już w 2003 r.; najbliższy pokaz w III 2009 r. Tymczasem na innowacyjnym rynku hiszpańskim system ten wprowadziła już podczas debiutu jedna z największych mleczarni hiszpańskich – Corporacion Alimentaria Penasanta (CAPSA) (szerzej opisana w Forum Mleczarskim Biznes 3/2008). To niezwykłe opakowanie miało wówczas służyć uplasowaniu się na rynku innowacyjnego mleka wspomagającego odchudzanie. Produkt NATURLínea, sprzedawany pod patronatem Central Lechera Asturiana, zawierał Tonalin CLA (naturalny składnik czynny hamujący tworzenie się tkanki tłuszczowej oraz wspomagający przemianę tłuszczu w energię). Produkt dostępny był także w wersjach z sokiem z mango i ananasem (linia Frutas del Sol). W 2005 roku ta sama mleczarnia wprowadziła na rynek mleko UHT z aloesem NATURJalea, posługując się sprawdzonym wcześniej systemem combiShape. CAPSA jest (co trzeba zaznaczyć) liderem w segmencie produktów mlecznych i śmietany, zajmuje jednocześnie drugie miejsce wśród producentów na rynku masła i trzecie na rynku jogurtów.

Strona 2 z 4