Opakowania: Zdrowie symbolizowane opakowaniem
Ikony firmy Elopak
iCone to najbardziej wizjonerska idea stworzona w firmie Elopak i niestety wciąż poszukująca tych, którzy ją docenią. Projekt ten łączy w sobie dwa opakowania: górna część przypomina kartonik Pure-Pak Curve, dolna zaÊ przypomina butelkę. Ten projekt zawiera udoskonaloną nakrętkę Elo Cap XE i przeznaczony jest dla firm, które zamierzają wypuścić na rynek napoje mleczne z wartością dodaną. Kto sięgnie w Polsce po ten wyjątkowy projekt, wciąż nie wiadomo. Przedstawiciele firmy Elopak, zapytani na ostatnich targach Mleko-Expo, wciąż nie zdradzają, kto w Polsce przejawia zainteresowanie tym projektem. To narzędzie do promowania najlepszych marek – nazwane w firmie Elopak narzędziem wagi ciężkiej – wciąż czeka na tego, kto zaskoczy nim rynek.

Projektem, który mocno uplasował się na rynkach europejskich (także w Polsce) jest Diamond Pure-Pak Curve. T´ udoskonaloną wersję modelu Pure-Pak Curve, z powodzeniem wykorzystujà m.in. Mlekpol (SM) i Koło (OSM) (wersja mini 250 ml). Ulepszenie takiego opakowania polega na zastosowaniu sprawdzonej nakrętki Elo Cap XE i powiększonego otworu wlewnego, dzięki czemu można ten produkt zastosować do pakowania wszystkich napojów mlecznych zawierających duże kawałki owoców. Łatwość otwierania doceniają zwłaszcza kobiety oraz dzieci, które bez trudu otwierają to opakowanie. Mocną stroną tego systemu jest również falista, pionowa krzywa w postaci paska (Curve). Umieszczona na boku była początkowo prawdziwym wyzwaniem dla inżynierów z firmy Elopak oraz budziła mieszane uczucia wśród konkurentów.
Diamond Curve wykorzystuje się w całej Europie do pakowania produktów funkcjonalnych. W Rosji firma Russkoje Mołoko stosuje je do pakowania kefirów funkcjonalnych, w Niemczech i Austrii: spółdzielnia w Bad Ragaz, Meggle, Alpenmilch Salzburg oraz Schwarzwalder Bioland; odpowiednio do: jogurtów odtłuszczonych, jogurtów pitnych oraz mleka pełnego bio. Opakowania Diamond Curve sà także stosowane do walki o rynek przez drinki sojowe light wzbogacane wapniem i witaminami firmy Alprosoja. Na Bliskim Wschodzie wielkim sukcesem było wprowadzenie w 2006 roku mleka i tradycyjnego napoju laban przez mleczarnię Almarai z Arabii Saudyjskiej, właśnie w takim opakowaniu.
Waga ciężka – Tetra Pak gra o wszystko
Oferta firm opakowaniowych dla mleczarni w Europie (w tym w Polsce) jest na tyle szeroka, że każdy niezależnie od budżetu jest w stanie wybrać coś dla siebie. Jednakże najbardziej innowacyjne systemy, nawet w wypadku firmy Tetra Pak, z trudem torują sobie drogę do polskich zakładów mleczarskich. Forum Mleczarskie Biznes uważa, że tylko stosowanie najbardziej funkcjonalnych projektów przyczynia się do osiągnięcia sukcesu na konkurencyjnym rynku. Przykładem takiej trudnej drogi jest opakowanie Tetra Prisma Aseptic, które zostało docenione przez największe zakłady mleczarskie w całej Europie, niezależnie od ich lepszej czy wręcz złej sytuacji finansowej. Przykładem może być niedawny bankrut, czyli firma Parmalat, która wypuściła kilka niezwykle ciekawych produktów. Pierwszym z nich jest mleko z kwasami omega-3, drugim PhysiCal z dodatkiem wapnia, a trzecim mleko Jeunesee z dodatkiem koenzymu Q10, który spowalnia procesy starzenia się (kategoria Beauty Foods szeroko opisywana przez Forum Mleczarskie Biznes 2/2008).
Równie mocno wykorzystuje opakowania Tetra Prisma Aseptic mleczarnia hiszpańska Grupo Leche Pascual. W ten sposób pakowane jest mleko UHT Pascual Essentials – wzbogacone w proteiny, wapń, żelazo, witaminy A, B9, D3 i E oraz kwas foliowy. Również portugalska mleczarnia Lactogal zaufała takiemu opakowaniu, które pełniąc funkcję dźwigni sprzedaży z powodzeniem przyczyniło się do sukcesu mleka UHT Soja Mimosa, zawierającego izoflawony sojowe (antymenopauzowe) oraz wit. D.
Jako nośnik produktów funkcjonalnych Prisma sprawdza się także w firmie Emmi, która zastosowała takie opakowanie do mleka UHT smakowego z błonnikiem, zawierającego wit. B1, B2, B6, E i składniki mineralne.
W obszarze śródziemnomorskim o zaletach opakowań Prisma przekonała się turecka mleczarnia Pinar Sut (napoje mleczne UHT wzbogacone w prebiotyk: błonnik (inulinę i oligofruktozę), witaminy A, D3, E oraz wapń i sód. Na Bałkanach, w Chorwacji walory opakowań Prisma doceniła mleczarnia Vindija, która pakuje mleko UHT marki z bregov Efekt wzbogacane wapniem, wit. C, E, B6, B12, kwasem foliowym i fitosterolami.
W Polsce, wśród firm mleczarskich z opakowań Prisma korzysta jedynie mleczarnia Gostyń (SM), która jest absolutnym liderem rynku mleka zagęszczonego.
Udanym projektem (który zdecydowanie lepiej się przyjmuje) jest Tetra Top – wizja połączenia kartonu z butelką (karton zwieńczony szyją z tworzywa sztucznego). W Europie rzadziej wykorzystuje się go do opakowania produktów funkcjonalnych, częściej zaÊ do tradycyjnych. Na rynku fińskim firma Valio wprowadziła serię napojów probiotycznych, w tym: Valio Evolus (dla ludzi cierpiących na nadciśnienie krwi z bioaktywnymi peptydami oraz wapniem i potasem, które pomagają regulować ciśnienie krwi); Valio Gefilus – z dodatkiem bakterii LGG pomagających zachowywać równowagę mikroflory jelitowej; Valio Benecol – dla osób troszczących się o poziom cholesterolu. Za Łabą docenił je gigant mleczarski Nordmilch, który do pakowania maślanek i wyrobów łączących sok, mleko i serwatkę przeznaczył właśnie Tetra Top.

W Polsce opakowania Tetra Top przyjęły się powszechnie wśród największych firm mleczarskich: Mlekpol (SM), Mlekovita (GK), Łowicz (OSM), Kościan (OSM), Ostrołęka (SML). Mlekovita (GK) wykorzystuje masowo butelki Tetra Top do wspomagania sprzedaży mleka Polskie, jogurtów, maślanek, kefirów oraz chłodnika pod marką-parasolem Freskovita. Również Mlekpol (SM) stosuje butelki Tetra Top do pakowania mleka pasteryzowanego, jogurtów pitnych (o charakterze probiotycznym) wzbogaconych w L. casei, a także kefirów i maślanek, pod marką-parasolem Milko. Szczególną rolę odgrywa Tetra Top w stopniowym poszerzaniu rynku przez bardzo innowacyjne mleko ESL Milandia (Ostrołęka SML). Niezwykłą ofertę opracował także zespół marketingu i sprzedaży w mleczarni Kościan (OSM). Wyroby marki Tradycja Wielkopolska oraz funkcjonalne jogurty Free (Kościan OSM) mogą być przykładem dla polskich i zagranicznych mleczarni jeśli chodzi o szatę graficzną.
