Maślanki: Niedoceniony (jeszcze) produkt
Rynek maślanki w Polsce
Sprzedaż maślanki w Polsce jest powszechna, a produkt – dostępny w większości sklepów spożywczych. Maślanka występuje w różnych wariantach smakowych i opakowaniach, włącznie z wygodnymi opakowaniami on-the-go. Rynek maślanki w Polsce kształtuje wiele czynników.
Ważna dla polskiego rynku maślanki jest rosnąca świadomość zdrowotna wśród konsumentów. Z jednej strony wzrost wiedzy na temat żywienia i wartości odżywczej produktów powinien napędzać popyt na tę kategorię jako produkt mleczny o niskiej zawartości tłuszczu. Z drugiej strony maślanki podlegają próbom rozszerzania kategorii, co nie zawsze prowadzi do oferowania korzystnego odżywczo produktu. Zbyt duża ilość dodanego cukru w wersjach owocowych powoduje, że sukces może być zagrożony. Próba gonienia za konkurencją poprzez wytwarzanie słodkich wersji smakowych z dodanym cukrem jest ryzykowna. Zdaniem konsumentów zwłaszcza naturalna maślanka wykazuje oczekiwane właściwości probiotyczne i korzyści zdrowotne.
Obecnie polski rynek maślanki korzysta z dynamiki popytu na produkty mleczne, które są postrzegane jako dobre dla zdrowia. Maślanka jest używana jako opcjonalny produkt mleczarski do picia, jak również baza do różnorodnych dań domowych oraz produktów spożywczych przygotowywanych przez przemysł. Maślanka jest wykorzystywana w piekarnictwie, gotowaniu i produktach mlecznych ze względu na swój unikalny smak i właściwości odżywcze. Wzrost zainteresowania konsumentów zdrową i funkcjonalną żywnością sprzyja rozwojowi rynku. Słabością polskiego rynku maślanki jest niewystarczająca wiedza konsumentów o właściwościach produktu.
Najpopularniejszym produktem z kategorii jest maślanka naturalna, która stanowi podstawę asortymentu. Oprócz tego produkowane są także wersje owocowe lub deserowe (np. truskawka, owoce leśne, mango z dodatkami). Do bardziej wyszukanych smaków należą straciatella, słony karmel, marakuja oraz pomarańcza z limonką. Obecnie maślanki pakowane są w butelki PET o gramaturze od 0,4 do 1 l oraz w kartony z nakrętkami o gramaturze od 0,5 do 1 l. Coraz mniejsza liczba producentów oferuje maślankę w kubkach oraz folii. Najbardziej znanymi producentami są m.in. Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek, Łowicz (OSM), Koło (OSM), Krasnystaw (OSM) oraz Włoszczowa (OSM).

Literatura:
- https://www.rimping.com/blog/7346/buttermilk-history-uses
- https://www.6wresearch.com/industry-report/poland-buttermilk-market-outlook
- https://bornwokekids.com/blogs/news/buttermilk-from-ancient-origins-to-modern-delights-and-its-historical-significance-in-black-culture?srsltid=AfmBOorcyck9ctmypDNaFg42ASGG5H0 ghfmNtaFfEbvSc9MWlgqAdTWo
- https://www.tridge.com/intelligences/buttermilk
- https://www.reportlinker.com/dataset/3fb88ea8994d73b56da3f13fb78977bf77737a45
- https://www.6wresearch.com/industry-report/poland-buttermilk-market-outlookhttps://przepisy-aleksandry.blogspot.com/2012/03/barok-obfitosc-otyosc-i-obzarstwo.html
- https://sup-rim.pl/images/pdf/URK_AF.pdf.



