Produkty wysokobiałkowe: Siła, odporność i moc białka
Piotr Jankowski
Dyrektor Wydziału Handlu, Mlekpol (SM)
Ostatnio zauważamy, że wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa grupa odbiorców produktów wysokobiałkowych znacznie się poszerza i nie ogranicza już tylko do sportowców czy osób dbających o formę fizyczną. Tworzą ją także młodzież, pracownicy fizyczni i umysłowi, a nawet seniorzy. Okazuje się bowiem, że wyroby proteinowe doskonale odpowiadają na potrzebę spożycia w ciągu dnia szybkiego, wartościowego posiłku, który zapewni uczucie sytości na dłużej.
W marcu 2024 r. na polskim rynku zadebiutowała linia Łaciate Protein+. Obecnie tworzą ją cztery fermentowane wyroby pitne: jogurty – naturalny, truskawkowy i mango – oraz kefir naturalny, a także mleko UHT w wersji klasycznej i bez laktozy. Wkrótce zaskoczymy naszych Klientów kolejnymi produktami z linii Łaciate Protein+. Część z naszych niespodzianek, powiem szczerze, może być naprawdę zaskakująca.
Wprowadzeniu linii Łaciate Protein+ towarzyszyła szeroko zasięgowa kampania marketingowa pod hasłem: „Dołatuj się!”. Z jednej strony podkreślaliśmy w niej korzyści z sięgania po wyroby proteinowe (więcej mocy, więcej siły, więcej smaku!), z drugiej zaś – wskazaliśmy na szeroką grupę konsumentów, którzy mogą włączać je do codziennej diety. Porcja jogurtu marki Łaciaty Protein+ dostarcza nawet do 29 g białka – jednego z podstawowych składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty bogate w proteiny zapewniają szybszą regenerację po wysiłku, ale są też sposobem na uzupełnienie diety czy pomysłem na zdrowy posiłek w pracy lub w podróży. Dzięki wygodnemu opakowaniu z zakrętką wpisują się w kategorię produktów on-the-go. Mleko proteinowe to natomiast świetna wysokobiałkowa baza dla owsianki, płatków, koktajlu czy placków. Z powodzeniem można je dodać również do kawy. Biorąc pod uwagę ciepłe przyjęcie linii Łaciate Protein+ przez konsumentów i zainteresowanie ze strony detalistów i sieci handlowych, uważamy, że trend na produkty funkcjonalne ma potencjał do dalszego wzrostu. W związku z tym oferta Mlekpolu będzie nadal ewoluowała właśnie w tym kierunku.
Czy białka roślinne mogą stanowić zagrożenie?
Największą konkurencją dla białek mleczarskich są białka roślinne. Wyraźnie widać, że równolegle do białek zwierzęcych rośnie zainteresowanie białkami pochodzenia roślinnego. Tego typu oczekiwania konsumentów skłaniają producentów wyrobów mleczarskich do poszukiwania produktów hybrydowych, które łączą białka mleka i roślinne. Produktami tymi interesują się osoby poszukujące nowych smaków i doświadczeń kulinarnych.
Polski rynek
Gdy przegląda się krajowe półki sklepowe, wyraźnie widać, że produkty wysokobiałkowe są coraz łatwiejsze do zdobycia. Liderami w ich produkcji są polskie firmy Bakoma, Piątnica (OSM), Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek oraz Spomlek (SM). Wytwarzają je także Sertop i Bieluch (SM). Na rynku znajdziemy także produkty importowane marek Arla, Ehrmann, Valio i Zott.
W naszym kraju dostępne są m.in. mleko wysokoproteinowe (Mlekpol SM, Grupa Polmlek, Grupa Mlekovita), skyr (Piątnica OSM, Bakoma, Grupa Mlekovita), jogurty wysokobiałkowe (Bakoma, Grupa Mlekovita, Mlekpol SM), szejki i napoje proteinowe (Bakoma, Grupa Mlekovita, Müller, Ehrmann, Piątnica OSM, Valio, Zott). W ofercie firm możemy także znaleźć batony białkowe w czekoladzie (Bakoma, Grupa Mlekovita oraz różnego typu sery: kremowe (Arla Foods), sery wysokobiałkowe podpuszczkowe (Grupa Mlekovita, Spomlek SM), sery salatkowo-kanapkowe (Grupa Mlekovita), serki homogenizowane (Grupa Mlekovita), wiejskie (Grupa Mlekovita) oraz ser topiony (Sertop). Ważną częścią rynku są proszki z koncentratów białek serwatkowych (m.in. Grupa Mlekovita, Grupa Polmlek, Spomlek SM).

Literatura
- https://pl.chr–hansen.com/pl/aktualnosci/2024/01/trend–w–kierunku–wysokobialkowych–odzywczych–i–zrownowazonych–produktow–mlecznych
- https://optymalnewybory.pl/wiedza–produkty–bogate–w–bialko/
- https://www.spozywczetechnologie.pl/mleko/produkcja/1018/wysokoproteinowe–mleczne–napoje–niefermentowane
- inż. Kinga Lenkiewicz, dr inż. Maria Czerniewicz, Produkty mleczne: zawartość białka
- https://www.lactalisingredients.com/news/blog/dairy–protein–market–key–figures–and–trends/
- https://www.glanbianutritionals.com/en/nutri–knowledge–center/insights/dairy–trends–coming
- https://vespertool.com/blog/top–7–us–dairy–market–trends–2024/



