Produkty wysokobiałkowe: Siła, odporność i moc białka

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2024 (126)

Jaka jest wartość biologiczna białek mleka

ser topiony protein wysokobiałkowych chili z bazyliąZ roku na rok rośnie popularność białek mleka. Jest to związane z ich właściwościami odżywczymi i funkcjonalnym. Białka serwatkowe charakteryzują się wysoką zawartością aminokwasów siarkowych, tj. cysteiny i metioniny. Są one prekursorami glutationu. Glutation stymuluje pracę układu immunologicznego i w ten sposób umożliwia skuteczną walkę z chorobami i uaktywnia proces samoleczenia. Glutation wykazuje działanie detoksykacyjne i odpowiada za prawidłową pracę wątroby, a także pobudza działanie innych przeciwutleniaczy, np. witamin E i C.

Na dobroczynne znaczenie białek mleka mają wpływ także uwalniane z nich peptydy, które wykazują szereg właściwości bioaktywnych, tj. działanie przeciwnadciśnieniowe. Peptydy aktywują także układ immunologiczny poprzez stymulację makrofagów, aktywację limfocytów B oraz uszkadzanie błony komórkowej bakterii Gram-ujemnych. Z mleka można również wyizolować peptydy o aktywności opioidowej, które oddziałują z receptorami odpowiedzialnymi za emocje, wywołują efekt uspokojenia i niwelują lęk. 

Tomasz SzmytTomasz Szmyt

Dyrektor Sprzedaży i Marketingu, Sertop

Obecnie młodsze pokolenia wykazują rosnące zainteresowanie zdrowym odżywianiem oraz aktywnym stylem życia, co prowadzi do zauważalnych zmian na półkach sklepowych, szczególnie w kategorii nabiału. Firmy działające w sektorze FMCG starają się dostosować do tych trendów, wprowadzając na rynek coraz bardziej wyspecjalizowane produkty, w tym bogate w białko.

Analizując ewolucję oferty żywnościowej w sklepach w ostatnich latach, można dostrzec, że nabiał odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu produktów o wysokiej zawartości białka. Nasza firma zamierza uczestniczyć w tym rozwoju, oferując znakomite połączenie wartości odżywczych i smaku w naszych serach topionych o wysokiej zawartości białka. W 2023 roku wprowadziliśmy na rynek serek topiony wysokobiałkowy w krążku 140 g w wersji dwusmakowej, a w kwietniu bieżącego roku wzbogaciliśmy naszą ofertę o nowe produkty w formie bloczków 90 g oraz plastrów 130 g. Możemy z dumą stwierdzić, że od momentu debiutu w tej kategorii realizujemy nasze cele sprzedażowe, a w wielu przypadkach nawet je przekraczamy.

Nie zapominajmy również o starszych konsumentach, którzy coraz częściej poszukują produktów wspierających ich kondycję. Rośnie zainteresowanie sportem nie tylko wśród młodych ludzi, ale również seniorów, co widać w rosnącej liczbie uczestników biegów ulicznych, maratonów oraz wędrówek górskich. Wzrost popularności siłowni i dbania o zdrowie sprawia, że osoby w różnym wieku coraz chętniej sięgają po produkty bogate w białko.

Uważam, że handlowcy również dostrzegają te zmiany i rosnące zainteresowanie wysokoproteinowymi produktami w różnych kanałach dystrybucji. Kupcy są świadomi trendów i rozwijającej się oferty konkurencji, co zwiększa ich zainteresowanie tą kategorią.

Z drugiej strony, kwestia poszukiwania nowoczesnych produktów przez konsumentów wygląda nieco inaczej. Rzadziej trafiają na nie w tradycyjnych kanałach sprzedaży, znacznie częściej decydują się na zakupy w nowoczesnych marketach. Zaskakująco, jest to korzystna sytuacja dla sprzedawców z sektora tradycyjnego, którzy poprzez różne działania marketingowe mogą przyciągnąć młodsze pokolenia klientów, skłonnych zapłacić więcej za produkt spełniający dodatkowe wymagania, takie jak wyższa zawartość białka.

Rozwój trendu 

Kiedy analizuje się sytuację rynkową oraz wydarzenia geopolityczne i geozdrowotne na świecie, należy podkreślić, że pandemia COVID-19 miała pozytywny wpływ na rynek odżywek dla sportowców. W 2021 r. był on wyceniany na ponad 40 mld USD, z szacowaną roczną stopą wzrostu na poziomie 8,5% do 2030 r. Rynek ten jest obecnie zdominowany przez Stany Zjednoczone, które w 2021 r. posiadały 45% udziału. Oczekuje się, że Europa wykaże znaczny wzrost w nadchodzących latach, a Francja, Niemcy i Wielka Brytania będą głównymi motorami tego wzrostu. Nie należy też zapominać o krajach Azji i Pacyfiku. 

skyr łaciate proteinJak wspomnieliśmy, trend produktów wysokobiałkowych w przemyśle mleczarskim wszędzie nabiera tempa. Jest to wynikiem zmiany preferencji konsumentów w kierunku żywności zdrowszej i bogatszej w składniki odżywcze, powiązanej z ekspozycją na aktywność fizyczną.

łaciaty kefir protein+

Trend ten jest związany z edukacją oraz rosnącą świadomością korzyści płynących ze stosowania białka. Do korzyści tych zaliczamy m.in. zdolności do budowania mięśni, usprawnienia procesu odchudzania, wspierania odporności, poprawy wyglądu i ogólnego stanu zdrowia. Do podstawowych zalet produktów wysokobiałkowych zalicza się m.in. podaż kompletnego białka zawierającego wszystkie 9 niezbędnych aminokwasów, co przekłada się na wspomaganie wzrostu i regenerację mięśni, poczucie sytości, wspomaganie funkcjonowania ciała, dostarczenie wapnia i fosforu dla zdrowych kości oraz substancji bioaktywnych wspomagających zdrowie układu odpornościowego. 

Produkty te mogą być korzystne również w diecie seniorów borykających się z sarkopenią, problemem postępującej utraty masy i siły mięśniowej, co znacząco wpływa na ograniczenie zdolności do wykonywania codziennych czynności i obniżenie jakości życia. Jak wskazują geriatrzy i dietetycy, zastosowanie u tej grupy wiekowej suplementacji białkiem wpływa korzystnie na zachowanie i funkcjonalność masy mięśniowej, usprawnia rehabilitację po hospitalizacji oraz wspomaga zapobieganie i leczenie tej jednostki chorobowej. W przypadku napojów atutem jest płynna forma, która ułatwia połykanie i jest odpowiedzią na zasychanie w ustach, niemożność gryzienia (brak uzębienia) oraz niski apetyt. 

Inną grupą docelową konsumentów produktów wysokoproteinowych mogą być osoby z nadwagą oraz młodzież. Badania Haidari i in. wykazały, że spożywanie wysokobiałkowych produktów mleczarskich może być pomocne w dietoterapii otyłości. Różnica w trawieniu białek serwatkowych i kazeinowych może ułatwić stymulację hormonów żołądkowych, które opóźniają pracę żołądka i dają uczucie sytości. Jednocześnie zmniejsza się rozpad cząstek pokarmowych oraz ich uwalnianie w jelicie cienkim.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi, że aktywność ruchowa i prawidłowe żywienie mogą utrzymać organizm w zdrowiu i przyczynić się do dobrego samopoczucia. Dlatego też coraz częściej swoją uwagę kierują ku produktom wysokobiałkowym jako relatywnie naturalnemu źródłu białka. Nic więc dziwnego, że lista wysokobiałkowych produktów mleczarskich się poszerza. Obok wyrobów tradycyjnych, tj. ser żółty, sery świeże, jogurt grecki, skyr czy twaróg znajdziemy też produkty funkcjonalne wysokobiałkowe takie jak koktajle, napoje fermentowane i sery wzbogacone w białko oraz proteinowe batony. 

 Jacek WyrzykiewiczJacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager, Hochland Polska

Od kilku lat produkty odpowiadające na potrzeby diet specjalnych, np. na potrzeby konsumentów poszukujących produktów wysokobiałkowych, cieszą się w Polsce i na świecie rosnącym zainteresowaniem konsumentów. My również odpowiadamy na to zapotrzebowanie i tworzymy oferty produktowe tailor-made. Potencjał produktów wysokobiałkowych zainspirował nas do wprowadzenia na rynek serków wiejskich Almette w wariancie z naturalnym skyrem. To wyróżniający się na rynku koncept, który zaskakuje nowoczesną interpretacją klasycznego serka wiejskiego. Linia obejmuje także inne wersje smakowe o różnorodnych konsystencjach: z delikatnym serem ricotta, a także z serkiem śmietankowym. Skyr jest zyskującą coraz większą popularność przekąską, która w smaku przypomina jogurt naturalny. Ten wyrób ceniony jest przez sportowców, ponieważ w jego niewielkiej ilości można znaleźć dużą dawkę białka. Skyr warto spożywać w celu budowania odporności i wspomagania mikroflory jelitowej, a także w przypadku łagodzenia infekcji wirusowych. Jest bogatym źródłem m.in. białka, wapnia, cynku, żelaza, potasu i fosforu, a także witamin A, C, D, E czy B12. Serki wiejskie są wolumenowo drugą największą kategorią rynku sera w Polsce oraz największym „białym” segmentem. Polska jest najbardziej cottage’owym krajem na świecie – jemy rocznie prawie 65 tysięcy ton serków wiejskich, w dodatku – co roku coraz więcej. Serki wiejskie są podstawą codziennej diety Polaków – doceniamy to, że są naturalne, lekkie i zdrowe, do tego łatwo i szybko można się nimi najeść. Widzimy wiele okazji, zarówno w domu, jak i poza nim, aby sięgnąć po serek wiejski – właściwie przez cały dzień. Polacy jedzą serki wiejskie zarówno na śniadanie, jak i drugie śniadanie, lunch, kolację czy przekąskę między głównymi posiłkami. W tak dużej, rosnącej i lubianej kategorii nie mogło zabraknąć jednej z najbardziej znanych i lubianych marek serowych, czyli Almette.

Strona 3 z 5