Twarogi: Polskie twarogi w erze fitspiration i fit influencerów

dr hab. inż. Marlena Piekut, prof. PW, Politechnika Warszawska
Forum Mleczarskie Handel 2/2023 (116)

W ręku influencerów i na Instagramie

W dzisiejszych czasach ludzie są stale narażeni na przeładowanie reklamami niezdrowej żywności zarówno w środowisku fizycznym, jak i internetowym. W ciągu ostatniej dekady udostępnianie treści wideo online na YouTube i innych mediach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, stało się coraz popularniejsze. Obserwowanie innych osób na platformach internetowych stało się codzienną czynnością milionów ludzi na całym świecie. Reklamodawcy żywności, w tym głównie tej mniej wartościowej, rozpoczęli współpracę z popularnymi „osobami mającymi wpływ na społeczność”, aby dotrzeć do swoich obserwujących poprzez promowanie żywności za pośrednictwem mediów społecznościowych. 

twarogi wiaderkaJak zauważają F. Folkvord, E. Roes i K. Bevelander (2020), gwałtowny rozwój mediów społecznościowych dał początek mikrocelebrytom takim jak blogerzy i vlogerzy. Te nowe typy celebrytów – „influencerzy społeczni” – zyskały sławę dzięki własnej marce. Self-branding to nowa strategia, w ramach której użytkownicy mediów społecznościowych wykorzystują swoje działania w nich do angażowania się w strategiczną autoprezentację w celu przyciągnięcia uwagi dużej liczby młodych obserwujących. Nowy trend online, który ma inspirować widzów do zdrowszego stylu życia, nazywa się „fitspiration” (tj. połączenie fitnessu i inspiracji). Ogólnie rzecz biorąc, fitspiration stymuluje zdrowie i dobre samopoczucie poprzez promowanie właściwego odżywiania, wykonywania ćwiczeń i dbania o siebie. Filozofia siły i wzmocnienia jest silnie podkreślana przez obrazy udostępniane online. Ponieważ fitspiration zostało uznane za zdrową alternatywę dla internetowego trendu znanego jako „thinspiration” (tj. połączenie szczupłości i inspiracji), jest bardzo popularne wśród młodych ludzi i często wykorzystywane do wywierania wpływu, głównie na młode kobiety. Instagram jest bardzo popularną platformą, na której można udostępniać zdjęcia fitspiration, promując jednocześnie zdrowe produkty jako fit influencer.

almette bez laktozyInfluencerzy są postrzegani jako specjaliści w swojej społeczności, a dopasowanie między nimi a promowanym produktem może zapewnić wysoki poziom zaufania wśród ich widzów i obserwujących. Rekomendacje produktów przez influencerów są postrzegane jako bardziej wiarygodne i autentyczne niż zwykłe (komercyjne) komunikaty celebrytów czy reklamodawców, ponieważ widzowie są bardziej skłonni uwierzyć, że otrzymają rzetelną poradę lub prawdziwą opinię na temat określonych marek lub produktów. Pod tym względem influencer marketing może być postrzegany jako nowa interaktywna forma elektronicznej reklamy szeptanej. Sugeruje się, że doświadczenia z wpływowymi osobami społecznymi wykorzystują bardziej procesy interpersonalne ze względu na otwartość, częstotliwość i wzajemny charakter poparcia celebrytów niż tradycyjne formy marketingu. Badania wykazały, że interakcje paraspołeczne wzmacniają poczucie więzi i lojalności wobec reklamowanego produktu oraz chęć konsumpcji produktów danej marki. Platformy społecznościowe stymulują dwukierunkową komunikację między influencerem a widzami, wzmacniając relacje paraspołeczne. Relacje paraspołeczne to relacje psychologiczne, których doświadczają użytkownicy mediów między nimi a osobistościami mediów (np. celebrytami lub postaciami fikcyjnymi). Widzowie identyfikują się i czują więź ze swoimi ulubionymi osobowościami medialnymi pomimo ograniczonych i odległych interakcji z nimi. W niektórych przypadkach widzowie dostrzegają nawet ciepłe przyjaźnie z osobistościami mediów, kiedy lepiej poznają influencera. W przypadku reklamy na Instagramie influencerzy społeczni często pozwalają swoim widzom być częścią ich życia osobistego, dzieląc się osobistymi i intymnymi historiami. Wzmacnia to proces zaangażowania i identyfikacji z influencerem. Na przykład miejsce zamieszkania, które jest często pokazywane we vlogach, może jeszcze bardziej zwiększyć identyfikację i więź z influencerem społecznościowym (Folkvord, Roes, Bevelander 2020).

sierpc twarógPonadto widzowie często nie rozpoznają reklamy w sponsorowanych przekazach społecznościowych w porównaniu z tradycyjnymi formami reklamy, co zmniejsza prawdopodobieństwo, że będą aktywnie wykorzystywać swój sceptycyzm wobec influencera. A nawet jeśli widzowie rozpoznają reklamy w sponsorowanych wiadomościach w mediach społecznościowych, to wartości, postawy i spostrzeżenia podzielane z influencerem społecznościowym tworzą połączenie lub więź między nimi, co prowadzi do bardziej pozytywnego nastawienia do produktu i zwiększenia intencji zakupów. 

polmlek twarógWarto więc wykorzystać ten nowy rozwijający się kierunek promocji produktów do reklamy serów twarogowych. Dla influencerów społecznościowych (fit) kluczowe jest nawiązanie silnej więzi ze swoimi obserwatorami, aby skutecznie wykorzystywać swój przekaz, na przykład promując zdrowe sery twarogowe. Nowe i innowacyjne metody promowania spożycia serów twarogowych wydają się być właściwym krokiem zarówno do poprawy sposobu odżywiania się ludzi, jak i zwiększenia przychodów ze sprzedaży serów twarogowych. Interwencje zdrowotne mogłyby zyskać na wykorzystaniu influencerów społecznych, biorąc pod uwagę ich duży wpływ na ważną grupę docelową.

jacek wyrzykiewiczJacek Wyrzykiewicz

PR & Marketing Services Manager w Hochland Polska

Rynek serów w Polsce ma dobrą perspektywę na rozwój. W 2022 roku wzrósł o niemal 17% (wartość, Nielsen, MAT SEP 2022 vs. MAT SEP 2021). Różni się to w zależności od segmentu, ale optymistyczny jest fakt, że praktycznie wszystkie kategorie rosną, a rynek serów kremowych twarogowych aż o 15,7%. Almette to od lat lider wśród serów o wyjątkowo puszystej konsystencji. Rozszerzanie oferty o nowe warianty pozwala marce na dotarcie do różnych grup odbiorców. Gama Almette, która początkowo obejmowała klasyczne serki na bazie krowiego mleka, z czasem została rozszerzona o bardzo lubiane przez konsumentów smaki w wersji bez laktozy. Teraz ofertę Almette uzupełniają dwa serki na bazie 100% mleka koziego. Sery kozie są produktem coraz częściej i chętniej wybieranym przez konsumentów. Po pierwsze doceniają oni wyjątkowy smak serów przygotowanych na bazie mleka koziego, a po drugie mają coraz większą świadomość dotyczącą jego odżywczych wartości. Mleko kozie jest bogatym źródłem m.in. białka, wapnia, cynku, żelaza, potasu i fosforu, a także witamin A, C, D, E, czy B12. Dzięki temu ma pozytywny wpływ na zdrowie. Ponadto mleko kozie jest łatwiejsze do strawienia przez osoby z nietolerancjami pokarmowymi. Nowe puszyste serki twarogowe z koziego mleka w ulubionych smakach – śmietankowym oraz ze szczypiorkiem – powstają na bazie oryginalnej receptury i wyselekcjonowanych, w 100% naturalnych składników. Docenią je wszyscy, dla których znaczenie ma zdrowa dieta i urozmaicone menu. Wyrazisty smak koziego sera doskonale pasuje zarówno do kanapek, jak i najbardziej wyszukanych dań. W ubiegłym roku premierę miały serki wiejskie Almette. To trzy niespotykane do tej pory na rynku warianty smakowe. Kształtne ziarenka zanurzone są w różnych „śmietankach”: z dodatkiem sera ricotta o charakterystycznej słodkawej nucie, z dodatkiem jedynego w swoim rodzaju śmietankowego serka Almette lub z dodatkiem lekko kwaśnego naturalnego jogurtu typu islandzkiego skyr z wysoką zawartością białka i 0% tłuszczu. Kilka tygodni od wejścia na rynek serki wiejskie Almette zostały uznane Złotą Innowacją FMCG 2022 roku w kategorii Smak, a my szczególnie dumni jesteśmy z szybko rosnącej dystrybucji i udziałów rynkowych nowej linii. W roku 2023 Hochland będzie kontynuował swoją strategię wzrostu, opierając się na sile swoich marek i optymalnej ofercie rynkowej wspieranej nowościami.

Strona 2 z 4