Produkty fermentowane: Skąpani w maślance

Joanna Górska
Forum Mleczarskie Handel 6/2022 (114)

Opakowania – chwyt marketingowy

Najstarszym typem opakowań w kategorii są woreczki foliowe i kubki z platynkami (od 360 do 400 ml). Rynek odchodzi jednak od tego rodzaju opakowań ze względu na niską funkcjonalność i niebezpieczeństwo wylania się produktu z uszkodzonego zamknięcia. 

Najpopularniejszymi opakowaniami są butelki PET w wersji 1 l lub 350-400 ml. W przypadku butelek 1 l i niektórych 400 ml komunikacja odbywa się poprzez etykietę – owijkę. Należy zauważyć, że tego typu owijki z roku na rok znacząco poprawiają komunikację (Włoszczowa OSM, Robico ZUH, Grupa Polmlek) i atrakcyjność produktu. 

Opakowania kartonowe maślanek rozwijają w dwóch kierunkach. Standardem jest barwna, apetyczna grafika. Drugą opcją jest postawienie na trend ekologiczny z zastosowaniem szarych kartonów z bardziej ascetyczną grafiką. Na rynku pojawiają się też opakowania z materiałów z recyklingu.

W przypadku butelki PET coraz częstszą formą opakowania jest folia typu sleeve. Ten typ opakowania nadaje produktowi nowoczesny wygląd i większą paletę możliwości zwrócenia na siebie uwagi poprzez poprawę designu i wizualności (Grupa Mlekovita, Garwolin OSM). Alternatywą dla tego typu opakowań są butelki z kartonu z nakrętką z możliwością nadruku kolorowego (Mlekpol SM). 

Obserwując rynek, wydaje się, że w przypadku maślanek wszedł on w fazę szerszego rozwoju opakowań kartonowych. Opakowania takie znajdują się m.in. w ofercie spółdzielni Koło (OSM), Mlekpol (SM), Grupy Polmlek. 

opakowania maślanek

Potencjał kategorii 

Maślanki to ciekawy segment o relatywnie dużym potencjale. Po pierwsze może stanowić naturalną alternatywę między napojami fermentowanymi. Ma przeogromny potencjał w dietetyce oraz profilaktyce osteoporozy, chorób układu nerwowego, naczyniowo-sercowego. Jest produktem spożywczym o wielorakim zastosowaniu w kulinariach. 

produkcja maślanki

Według raportu BigMarket Research „2018-2023 Global buttermilk consumption market” globalna produkcja maślanki systematycznie wzrasta – w 2011 r. produkcja maślanki stanowiła 1429 tys. ton, w 2016 r. wzrosła do 1684 tys. ton. Wg raportu Knoema w 2019 r. w Europie produkowano 34 494 tony maślanki, a największymi graczami byli Francuzi, Niemcy i Polacy. Obecnie głównymi producentami maślanki są kraje UE i USA. Europa ma ponad 50% produkcji światowej, a USA 13%. W przeciągu następnych 5 lat przewiduje się roczny wzrost wartości rynku o 1,5% rok do roku, co powinno zamknąć się kwotą 920 mln USD do 2023 r. (w stosunku do poziomu 840 mln USD w 2017 r.). 

sprzedaż maślanki

wilgatek cmrMagdalena Wilgatek

Business Development Manager CMR

Maślanka bogata w lecytynę, białka i sole mineralne to kategoria produktowa, po którą najczęściej wybieramy się do dyskontu lub małego sklepu. Dyskonty odpowiadają za 38% liczby transakcji w tej kategorii, zaś sklepy małoformatowe do 300 m2 za 36% liczby transakcji. Zdecydowanie rzadziej po maślankę udamy się do super- czy hipermarketu. 

Maślanka to kategoria ściśle skorelowana z pogodą. Najwięcej produktów w tej kategorii sprzedaje się w okresie od maja do września. Blisko 58% sprzedanych opakowań maślanki to produkt zapakowany w litrowy karton. Klienci małych sklepów najczęściej wybierają produkty Mlekpol – ponad 53% transakcji w ostatnim roku w tej kategorii produktowej to produkty Mlekpolu. 

Średnio co trzecia sprzedana w małym sklepie maślanka to maślanka Mrągowska wariant litrowy w kartonie naturalny z SM Mlekpol. Maślankę znajdziemy średnio w 7 małych sklepach na 10, a w sezonie letnim dostępność ta wzrasta nawet do 8 na 10 sklepów małoformatowych. 

Cena opakowania maślanki w ostatnim roku (MAT 08.2022 vs MAT 08.2021) wzrosła o około 14%.

Oferta 

maślanka mlekovita
© fm

Na rynku polskim maślanki produkowane są przez głównych graczy. Maślanki naturalne znajdują się w portfolio każdego większego przetwórcy mleka. W swojej ofercie mają je najwięksi producenci, m.in. Garwolin (OSM), Mlekpol (SM), Grupa Mlekovita, Koło (OSM), Grupa Polmlek, Włoszczowa (OSM), a także mniejsi producenci: Bychawa (OSM), Czarnków (OSM), Jogo (ŁSM) oraz Robico (ZUH). 

Maślanki smakowe znajdziemy w portfolio spółdzielni Mlekpol (SM), Grupy Mlekovita, Krasnystaw (OSM), Koło (OSM), Czarnków (OSM), Garwolin (OSM). Producenci maślanek ściśle analizują trendy i oczekiwania. Dlatego nie zaskakuje, że na rynku zaczynają pojawiać się także produkty ekologiczne (Grupa Polmlek).

 

producenci maślanek na rynku polskim

Strona 2 z 2