Jogurty owocowe: Mleczno-owocowa odporność

dr hab. inż. Marlena Piekut, Politechnika Warszawska
Forum Mleczarskie Handel 1/2022 (109)

Jogurty dla osób ze szczególnymi wymaganiami

Jogurty praktycznie nie szkodzą osobom z nietolerancją laktozy, gdyż probiotyki w nich zawarte ułatwiają trawienie laktozy. Jednak dla osób obawiających się laktozy w jogurtach producenci zaoferowali linię produktów bez laktozy. W ofercie jogurtów owocowych bez laktozy Grupa Mlekovita proponuje Jogurt Polski bez laktozy truskawka i gruszka w kubkach 150 g oraz jogurty pitne w smakach truskawkowym, waniliowym, pomarańcza z melisą oraz owoce leśne w butelkach 250 g. 

Kolejną grupą produktów dla konsumentów ze specjalnymi wymaganiami są jogurty dietetyczne. Mlekpol (SM) proponuje Jogurty Augustowskie 0% tłuszczu w kubkach 350 g w smakach: truskawkowy, wiśniowy, jagodowy oraz brzoskwiniowy. Olma Polska pod marką Silueta w kubkach 150 g oferuje jogurty owocowe light z zerową zawartością tłuszczu w smakach: ananas, morela i truskawka. Lactalis Polska poleca jogurty Jovi bez cukrów w butelkach 230 g w smakach: banan, brzoskwinia, malina, truskawka. Jogurty pozbawione tłuszczu i bogate w białko oferuje Jagr (PHU). Jogurty proteinowe Pro-Go, według deklaracji producenta, powstają w wyniku naturalnej fermentacji, uzupełniają dietę osoby aktywnej, wspierają wzrost i budowę masy mięśniowej. Dzięki swojej kremowej, gęstej konsystencji mogą być spożywane samodzielnie, z dodatkiem płatków zbożowych lub bakalii. Dostępne są w wersji bananowej, truskawkowo-porzeczkowej i jagodowej w kubkach 150 g. Rosnąca świadomość wśród konsumentów dotycząca konsumpcji zdrowych, beztłuszczowych produktów będzie wspierać popyt na niskotłuszczowe jogurty. Preferowane będą jogurty o smaku owocowym przynoszące korzyści zdrowotne. 

jogo duet jogurtDla konsumentów poszukujących ekologicznych produktów Bakoma proponuje linię jogurtów bio. Jogurty Bakoma Bio powstają ze składników posiadających certyfikat bio, co gwarantuje, iż zostały przygotowane z produktów które uprawiano bez użycia nawozów sztucznych i pestycydów oraz owoców, które nie były genetycznie modyfikowane. W jogurtach Bakoma Bio dostępne są trzy składniki: jogurt, owoce i cukier trzcinowy. Bakoma Bio dostępne są w następujących smakach i wariantach, tj. łyżeczkowe: truskawka, wiśnia, morela, jagoda, owoce leśne, śliwka, banan.

Molkerei Söbbeke pod marką Söbbeke proponuje jogurty kremowe bio, m.in. w smakach: mango-wanilia, brzoskwinia-marakuja, malina-granat, jagodowy, mango oraz jogurty naturalny bio: brzoskiwnia-marakuja, z truskawkami. Andechser Molkerei Scheitz proponuje pod marką Andechser jogurt malinowy.

wilgatek.jpgMagdalena Wilgatek

Business Development Manager w CMR

Jogurty owocowe/łyżeczkowe i jogurty pitne to kategoria, która w sklepach małoformatowych do 300 m2 w okresie od stycznia do października tego roku odnoto­wała spadek sprzedaży wolume­nowej w porównaniu do analogicz­nego okres rok wcześniej o około 3%. Aż 70% udziałów wartościowych w małych sklepach w kategorii jogurtów owocowych należy do firm Danone oraz Zott, z czego prawie 55% należy do marek Zott Jogobella oraz Danone Fantasia. W pierwszych 10 miesiącach tego roku najpo­pularniejszym wariantem w małych sklepach była Jogo­bella (Zott) Special w kubku 150 g o smakach maliny, po­ziomki, brzoskwini lub czereśni. Wśród jogurtów pitnych klienci małych sklepów najczęściej wkładali do koszyka jogurt pitny Danone Gratka do Picia o smaku truskaw­kowym w butelce PET 170 g. Średnia cena, jaką kon­sument musi zapłacić za jogurt łyżeczkowy, to ok. 2 zł, zaś za jogurt pitny ok. 2,80 zł. Podczas zakupu klienci wkładają do koszyka średnio dwa jogurty owocowe.

Prognozy dla rynku

Przewiduje się, że globalny rynek jogurtów zarejestruje CAGR na poziomie 4,5% w okresie prognozy (2020-2025). Popyt na jogurty jest napędzany dostępnością wielu smaków i rosnącą sympatią konsumentów do egzotycznych miksów. Skłania to producentów do opracowywania produktów o innowacyjnych smakach, aby zaspokoić potrzeby coraz bardziej wymagających konsumentów. Wybuch epidemii COVID-19 miał krótkoterminowy pozytywny wpływ na detaliczny rynek jogurtów, a długoterminowy wpływ polega na dalszym uwzględnianiu troski o zdrowie. Funkcjonalne korzyści zdrowotne jogurtu, będącego probiotykiem, również pomogły rynkowi. Konsumenci starali się przestrzegać lepszej diety i koncentrować się na zdrowiu jelit w okresie pandemii. Odnotowano również wzrost sprzedaży online.

wykres 1.jpg

Jogurt pitny jest w stanie idealnie spełnić trzy kluczowe wymagania konsumentów dotyczące produktów: zdrowie, mobilność i wygodę. Jako praktyczna alternatywa dla jogurtów gęstych, napoje jogurtowe są dostarczane w opakowaniach kartonowych wielokrotnego zamykania lub wyposażone w wygodną słomkę do picia, dzięki czemu są idealną przekąską dla osób w ruchu, zastępują śniadanie, są zdrowym posiłkiem między posiłkami, stanowią wartościową przekąskę. Dodatkowo, wraz z rosnącym na całym świecie trendem weganizmu, przewiduje się, że popyt na produkty jogurtowe niemleczne będzie rósł w szybszym tempie. Zauważono, że w okresie pandemii niemleczne/wegańskie produkty jogurtowe zyskały na znaczeniu.

jogurt polmlekMleko i kultury bakterii to podstawowe składniki jogurtów, kolejnymi są owoce. Niepokojący jest jednak dodatek cukru, który znajduje się niejednokrotnie na drugim miejscu w wykazie składników na opakowaniach. Dodatek cukru wpływa na kaloryczność jogurtów, a także obniża ich funkcje zdrowotne.

 

tabela 1.jpg tabela 2.jpg

Strona 2 z 2