Jogurty owocowe: Mleczno-owocowa odporność
Jogurt jest powszechnie spożywany na całym świecie, przy czym najwyższe spożycie zarejestrowano w Europie. Jest on wytwarzany w procesie fermentacji mleka za pomocą dwóch bakterii wytwarzających kwas mlekowy, Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus (L. bulgaricus) i Streptococcus thermophilus (S. thermophilus). Według większości konsumentów jogurt ogólnie zalicza się do szerszej grupy fermentowanych produktów mlecznych zawierających dowolne Lactobacillus (takie jak L. casei, L. paracasei, L. rhamnosus, L. acidophilus) lub gatunki Bifidobacterium (głównie B animalis subsp. lactis). Z badań epidemiologicznych wynika, że spożywanie jogurtu wiąże się ze zmniejszonym przyrostem masy ciała i zachorowalnością na cukrzycę typu 2. Badania naukowe wykazały, że spożywanie jogurtu zmniejsza tkankę tłuszczową i insulinooporność u osób otyłych.
Jogurty stanowią jedną z grup fermentowanych produktów mleczarskich. Podstawę ich stanowią mleko i żywe szczepy bakterii jogurtowych – głównie Streptococcus thermophilus oraz Lactobacillus delbrueckii subspecies bulgaricus. Jogurty to wartościowe odżywczo produkty żywnościowe, są źródłem witamin i minerałów niezbędnych do funkcjonowania organizmu. Wykazują też działanie profilaktyczne w terapii chorób układu pokarmowego. Produkty fermentowane wpływają też na zwiększenie przyswajalności białek, tłuszczów oraz witamin. Wywołują również słabszą reakcję alergiczną w porównaniu z mlekiem, co jest ich zaletą w szczególności dla osób borykających się z alergią na produkty mleczarskie. Jogurty wzmacniają układ immunologiczny, a także dobroczynnie wpływają na mikroflorę przewodu pokarmowego poprzez hamowanie wzrostu szkodliwych mikroorganizmów gnilnych i chorobotwórczych. Ze względu na zawartość wapnia jogurty pełnią rolę prewencyjną oraz leczniczą w walce z osteoporozą.
Jogurty owocowe
Jogurty owocowe (smakowe) wybierane są przede wszystkim ze względu na ich walory sensoryczne. Na rynku obecna jest duża ilość produktów tego typu pochodzących od wielu producentów. Konsument może wybierać w smakach i wielkości opakowań. Producenci oferują jogurty począwszy od tradycyjnych smaków, takich jak np. truskawkowy, wiśniowy, po coraz bardziej wyszukane, na przykład z owocami egzotycznymi.
Z prawnego punktu widzenia substancje dodatkowe w żywności określa Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r. oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 listopada 2010 r. w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych. Zgodnie z ustawą substancję dodatkową stanowi „substancja, która nie jest zwyczajowo odrębnie spożywana jako żywność, niebędąca typowym składnikiem żywności, niezależnie od tego, czy posiada wartość odżywczą, czy nie, której celowe użycie technologiczne w procesie produkcji, przetwarzania, przygotowywania, pakowania, przewozu i przechowywania żywności spowoduje lub może spowodować, że substancja ta stanie się bezpośrednio lub pośrednio składnikiem środka spożywczego albo półproduktów będących jego komponentami”.
Grzegorz Mech
Business Development Manager, Consumer Panels & Services GfK Polonia
Kategoria jogurtów owocowych w pierwszej połowie 2021 r. została „kupiona” przez prawie 80% polskich gospodarstw domowych. Kategoria znalazła się w koszyku w tym okresie 8 razy, a gospodarstwo wydało nieco ponad 4 PLN na jednorazowy zakup. Całkowita wartość zakupów kategorii dokonanych przez gospodarstwa domowe i przyniesionych do domu wyniosła ponad 671 mln PLN. Przeciętnie gospodarstwo wydało na kategorię prawie 31,5 PLN i zakupiło prawie 3,2 l jogurtu owocowego.
Ok. 1/4 zakupów (wartościowo) stanowiły jogurty kremowe. Patrząc z kolei na typ jogurtu widzimy, że tylko ok. 3% zakupów to jogurty owocowe typu greckiego.
Imponująco w kategorii jogurtów owocowych przedstawia się gama oferowanych smaków. Poza tradycyjnymi smakami tj. truskawka, jagoda i brzoskwinia znajdziemy „nasze” czereśnie, porzeczki, pieczone jabłko czy żurawinę, a także egzotyczną limonkę, marakuję, kokos i cytrynę. Patrząc na udziały poszczególnych smaków jogurtów w zakupach gospodarstw domowych widać wyraźnie, że dominują tradycyjne „polskie” smaki. Prym dzierży truskawka z udziałem ponad 20% w ujęciu wolumenowym. Zaraz za nią plasują się czarna jagoda i brzoskwinia. Wydaje się zatem, że jako konsumenci preferujemy produkty „monosmakowe”.
Za 80% wolumenu zakupów kategorii jogurtów owocowych odpowiada 15 najpopularniejszych smaków.
W kontekście zakupów jogurtów owocowych, w kategorii „plant based dairy” warto zwrócić uwagę na kokosowe napoje owocowe, stanowiące ponad 4% zakupów kategorii w ujęciu wartościowym i sojowe napoje owocowe z udziałem wartościowym ponad 1,3%.
Podsumowując, kategoria jogurtów owocowych utrzymuje stabilną, wysoką pozycję w zakupach polskich gospodarstw domowych. Raczej trudno tu oczekiwać rewolucji i drastycznych zmian w zakupach i konsumpcji w najbliższym czasie, choć na pewno gama oferowanych produktów będzie coraz szersza. Należy spodziewać się rozwoju oferty produktów nieodzwierzęcych – ten trend w kategoriach nabiałowych obserwujemy od dłuższego czasu i raczej będzie on kontynuowany.
Rynek jogurtów owocowych
Rynek zdominowany jest przez trzech graczy: Zott Polska, Bakoma i Danone. W segmencie miksów w grupie jogurtów pitnych mocną pozycję wypracowała firma Lactalis Polska.
W portfolio firmy Bakoma dostępne są jogurty Premium (w kubkach 140 g) w kilku wariantach smakowych: z truskawkami, z wiśniami i czereśniami, z jagodami, z brzoskwinią i marakują, z owocami leśnymi. Z kolei jogurty 7 Zbóż to kompozycja pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, ryżu, gryki i prosa. Nie zawierają one konserwantów, barwników i aromatów. Składnikami tych produktów są jogurt, owoce, zboża i cukier trzcinowy, pakowane są w kubki 140 g lub 300 g. W ofercie firmy Bakoma polecane są też jogurty przeznaczone dla mężczyzn: jogurt wysokoproteinowy Men, który dzięki wysokiej zawartości białka przyczynia się do wzrostu masy mięśniowej i pomaga w jej utrzymaniu. Jogurty dla mężczyzn oferowane są w kubkach 200 g, w wariantach: owoce leśne, truskawka, mango. Rozwinięciem linii wysokobiałkowych dla mężczyzn są Men Shake proteinowy w butelkach 380 g. Dowodem dobrego wyczucia chwili są jogurty Bakoma Odporność, oferowane w następujących wariantach: pigwa-ananas-imbir oraz malina-żurawina.
Grupa Mlekovita to jeden z wiodących producentów jogurtów owocowych w Polsce. W ofercie firmy znajdują się łyżeczkowe i pitne jogurty owocowe. Z żywieniowego punktu widzenia godnymi polecenia są jogurty z owsianką oferowane w dwóch wariantach smakowych: truskawkowy i bananowy, w kubkach 180 g. Obok jogurtów z owsianką Grupa Mlekovita proponuje wiele wariantów smakowych jogurtów o smaku owocowym i z kawałkami owoców. W ofercie firmy znajduje się również szeroki wachlarz jogurtów pitnych, a wśród nich jogurty bez dodatku cukrów, jogurty bez laktozy.
Jogurty pitne dostępne są w 250 g butelkach. Warto wspomnieć o linii jogurtów Dar Pure, które stanowią poszerzenie linii produktów funkcjonalnych o tzw. prostym składzie. Zawierają tylko 3 składniki: jogurt, owoce i owies. Wyjątkowych walorów smakowych nadaje aż 39% zawartość owoców. To produkt bez laktozy i bez dodatku cukrów. Produkowane wyłącznie z najlepszej jakości składników, oferowane w wygodnej butelce w optymalnej porcji 250 g w szacie graficznej, która komunikuje naturalność i funkcjonalność produktu. Jogurty te polecane są na zdrowe śniadanie, kolację czy szybką przekąskę. Z kolei jogurty owocowe w kubkach dostępne są w porcjach od 100 g do 350 g.
Grupa Mlekovita proponuje też linię produktów w szczególności skierowaną do mniejszych smakoszy, z nazwą HoHo, w 100 g opakowaniach jogurt brzoskwinia z marakują, owoce leśne oraz truskawka, a z nazwą MiaMu w kubkach 125 g jogurty: truskawkowy, jagoda z biszkoptami oraz nektarynka-pomarańcza.
W ofercie Mlekpol (SM) znajdują się pitne jogurty pod marką Milko w butelkach 0,33 l o smakach tj. truskawkowy, morelowy, wiśniowy, czerwona pomarańcza, z linii Milko Fun: truskawka z kiwi, melon z poziomkami, malina z granatem oraz z linii Milko Acti Vege: czarna porzeczka-burak, jarmuż-kiwi, marchew-mango. Mlekpol (SM) proponuje też klasyczne jogurty łyżeczkowe pod marką Augustowski, które dostępne są też w wersji light oraz jogurty z linii Łaciate bez laktozy a także jogurty Rolmlecz.
Lactalis Polska posiada szeroki wybór jogurtów pitnych (butelka 350 g) pod marką Jovi Duet: kokos-migdał, melon-truskawka, truskawka-kiwi, malina-czerwona porzeczka, jagoda-wiśnia, banan-truskawka, jabłko-gruszka, jabłko-cynamon, egzotyczna pomarańcza-cytryna oraz egzotyczna marakuja-papaja. Firma oferuje też jogurty bez dodatku cukru, w butelkach 230 g. Czarnków (OSM) proponuje jogurt truskawkowy do picia w kubkach 150 g. Danone oferuje jogurty owocowe Ale Pitny w kubkach 300 g. Garwolin (OSM) poleca jogurty owocowe w kubkach 150 g i 400 g w smakach truskawkowy, wiśniowy, gruszkowy, z marakują. Jogurty owocowe oferuje też Łowicz (OSM). W ofercie firmy dostępne są pitne jogurty LaVita w butelkach 400 g w kilku wariantach smakowych: jabłkowy z burakiem ćwikłowym oraz zbożami, marchwiowo-pomarańczowy ze zbożami oraz wieloowocowy ze zbożami. W portfolio firmy dostępne są też jogurty z mascarpone, w kubkach 130 g.