Sery topione: Topiony zawrót głowy

dr hab. inż. Marlena Piekut, Politechnika Warszawska
Forum Mleczarskie Handel 1/2022 (109)

Szeroki wachlarz serów topionych posiada Sertop. Sery topione nie zawierają konserwantów, glutenu, są wolne od GMO i zawierają znaczącą ilość wapnia. Producent poleca sery topione do kanapek i jako bazę do przygotowania wielu potraw. Firma Sertop oferuje sery topione:

  • w plastrach 130 g – Złoty Ementaler, Gouda, Cheddar,
  • w kostkach 100 g – Złoty Ementaler, Tylżycki, z szynką, z pomidorami, z salami, z łososiem, z czosnkiem, Gouda, Cheddar, z pieczarkami, ze szczypiorkiem i cebulą, z borowikami, z papryką, ze słonecznikiem, z wędzonym kurczakiem,
  • w krążkach 140 g – Gouda, Złoty Ementaler, Tylżycki, ze szczypiorkiem i cebulą, z borowikami
  • krążki 140 g: Mix: Mój…Jedyny: Złoty Ementaler, z wędzonym kurczakiem, ze szczypiorkiem i cebulą, ze słonecznikiem,
  • krążki 140 g: Mix Twój…Ulubiony: Tylżycki, z papryką, ze szczypiorkiem i cebulą, z pieczarkami,
  • krążki 140 g: Nasz…Wyśmienity: Złoty Ementaler, Tylżycki, ze szczypiorkiem i cebulą, z szynką,
  • krążki 140 g: Wasz…Luksusowy: z borowikami, Złoty Ementaler, ze szczypiorkiem i cebulą, z salami,
  • w bloczkach „Jak dawniej” 100 g – Camembert, Edam, Gouda wędzona,
  • w bloczkach 100 g – śmietankowy, śmietankowy z kolorowym pieprzem, śmietankowy ziołowy z czosnkiem.

tabela 2

Sertop oferuje też produkty seropodobne, które stanowią alternatywę dla serów topionych. Są idealne dla osób ceniących sobie ekonomiczne zakupy. Nie zawierają konserwantów, są wolne od glutenu i GMO. W ofercie firmy znajdują się:

  • topione w kostkach 100 g: Wiosenny, swój z szynką, Mazurski, grzybowy, pikantny, z serem Edam,
  • kostka topiona 100 g: Kanapkowa, łagodna, z papryką, z pieczarkami, z szynką, ze szczypiorkiem i cebulą,
  • krążki 140 g w wariantach: z serem Edam, Wiosenny, Mazurski, Swój z szynką, Mazurski, z serem Edam, Mix: Mazurski, wiosenny, grzybowy, pikantny,
  • topiony Kremowy w formie kiełbasek 100 g.

W wariancie dla gastronomii Sertop oferuje ser topiony w wiaderkach 5 kg oraz ser topiony do krojenia w formie serdelka 5 kg.

bedkowskaAneta Będkowska

Marketing Manager w Sertop

Tegoroczna struktura sprzeda­ży serków topionych w Sertop uległa niewielkim zmianom. W okresie pandemii w naszym portfolio pojawiły się sery topione w plastrach 130 g, które poszerzyły nasz dotychczasowy asortyment 100 g kostek tzw. tele­wizorków oraz 140 g krążków z trójkątnymi porcjami serków topionych do zjedzenia „na raz”. Nasze obser­wacje pokazują, że serki w formie plastrów doskonale sprawdziły się zarówno w grupie docelowej rodzin, jak i osób żyjących „w biegu”, które w racjonalny sposób, bez marnowania żywności mogą wykorzy­stać ten produkt w domowej kuchni lub potraktować go jako przekąskę w szkole lub w pracy, zwłaszcza, że występuje on w trzech, najpopularniejszych wśród konsumentów smakach: Goudy, Cheddara i kultowe­go Złotego Ementalera.

Jal (ZPU) proponuje sery topione produkowane z serów dojrzewających i masła, bez dodatku mleka w proszku, serwatki i stabilizatorów. Dzięki tak skomponowanej recepturze, według deklaracji producenta, sery cechują się klasycznym smakiem i właściwą konsystencją. Są smarowne, a jednocześnie nie przywierają do opakowania. Dodatkowo, opakowanie serów jest funkcjonalne – posiada specjalny pasek do łatwego i estetycznego otwierania.

sery topione
© fm

Sery w kostkach dostępne są w sześciu smakach: Gouda, Edamski, z szynką, z pieczarkami, z papryką i ze szczypiorkiem. Sery w bloczku dostępne są w pięciu smakach: naturalnym, z szynką, z pieczarkami, z papryką i ze szczypiorkiem. Jal (ZPU) oferuje też ser topiony kremowy w formie kiełbaski oraz Filone – krem serowy topiony. Krem dostępny jest w pięciu opcjach smakowych – naturalny, z szynką, ze szczypiorkiem, z papryką i z pieczarkami.

Na polskim rynku obecne są także sery topione w tubie, które Jal (ZPU) proponuje w trzech smakach: kremowy, ze szczypiorkiem oraz z szynką. Laminatowa tuba zapewnia łatwe użycie sera oraz bezpieczne przechowywanie po otwarciu. Otwór tuby w kształcie gwiazdki pozwala tworzyć atrakcyjne zdobienia kanapek i innych przekąsek.

Kowalew-Dobrzyca (OSM) proponuje ser topiony w kostkach Gouda, o smaku sera Gouda, o smaku sera Tylżyckiego, o smaku sera Edamskiego, o smaku sera Ementaler, z pieczarkami, z papryką, z pomidorami, z szynką, ze szczypiorkiem. Z kolei w formie kostek dostępne są sery topione – o smaku sera Gouda, o smaku sera Tylżyckiego, o smaku sera Edamskiego oraz w formie kiełbasek – topiony kremowy z szynką, ze szczypiorkiem oraz o smaku sera Gouda.

Grupa Polmlek oferuje sery w plastrach w opakowaniach 130 g: Gouda oraz z szynką.

TMT proponuje sery topione w krążkach: śmietankowe, z szynką, z papryką, z ziołami oraz mix, sery topione w kostkach Gouda, ze szczypiorkiem, kremowy, z papryką, z pieczarkami, z szynką z ziołami, Gouda, wędzony, kremowy, Podlaski. W ofercie TMT dostępne są też produkty topione seropodobne: topiony kremowy, topiony z ziołami, topiony z szynką, topiony z papryką, topiony mix.

Opakowanie serów topionych

Sery topione można nabyć w formie kostek, krążków z trójkątami, kiełbasek, w kubeczkach, w formie plasterkowej w folii. Kostki i bloczki to forma bardziej atrakcyjna cenowo, a zatem odpowiednia dla gospodarstw domowych o skromniejszym budżecie. Wygodne otwieranie to podstawa dzisiejszych trendów konsumenckich. Wygodną formą są plastry i plastikowe kubki, które łatwo zamknąć. Niektórzy producenci kuszą się nawet na bardziej wymyślne formy opakowań np. tubki, przez które można wycisnąć serek w formie gwiazdki, co daje dodatkowe efekty na kanapce. Produkt taki oferuje Jal (ZPU).

ser topiony hochland
© fm

Możemy wyróżnić trzy kategorie korzyści wynikających z użytkowania opakowania: użytkowe, semiotyczne i hedonistyczne (Bloch, 2011). Rola użytkowa jest skupiona wokół funkcjonalności opakowania oraz komfortu jego użytkowania. Opakowanie powinno być praktyczne, proste w obsłudze i łatwe do zutylizowania. Ważna jest też jego ergonomia, czyli odpowiednie dopasowanie opakowania do produktu i potrzeb konsumentów. Semiotyczne elementy opakowania pozwalają zastąpić sprzedawcę. Opakowanie spełnia funkcję komunikacyjną: informuje o zawartości, składzie, pochodzeniu, producencie itp. Na podstawie tych komunikatów nabywca zdobywa informacje o produkcie oraz wyrabia sobie opinię na temat producenta, kreując w świadomości konkretny wizerunek danej marki. Natomiast zwracając uwagę na estetykę opakowania, najbardziej istotne dla nabywcy są korzyści hedonistyczne. Istnieje przekonanie, iż nabywcy kupują emocje, dlatego produkt ma głównie sprawiać przyjemność. Pierwszy impuls to obcowanie z opakowaniem, które podobnie jak produkt, ma działać na zmysł wzroku, dotyku, a nawet węchu i słuchu (Butkeviciene, Stavinskiene, Rutelione, 2008). Opakowanie zatem to ważne narzędzie wpływające na sprzedaż. Poza oryginalną formą równie istotna jest jakość opakowania. Niejednokrotnie konsumenci rezygnują z ponownego zakupu produktu tylko dlatego, iż opakowanie nie spełniło ich oczekiwań: nie było możliwości ponownego zamknięcia, przy otwarciu konsument ubrudził ręce itp. Duży nacisk kładzie się także na eliminację niepożądanych właściwości tworzyw, z których wykonane są opakowania – w przypadku papieru producenci zwracają uwagę na rozerwalność i niską barierowość, w przypadku tworzyw sztucznych – brak biodegradowalności. Istotnym aspektem nowoczesnych opakowań jest ich uszlachetnianie. Poprawie ulegają walory estetyczne, a także wytrzymałość na działanie czynników zewnętrznych (Dziatkiewicz 2019).

tabela 2

Literatura
  1. Bloch, P.H. (2011). Product Design and Marketing: Reflections After Fifteen Years. Journal of Product Innovation Management, 28(3), 378-380.
  2. Butkeviciene, V., Stavinskiene, J., Rutelione, A. (2008). Impact of Consumer Package Communication on Consumer Decision Making Process. Engineering Economics, 1, 57-65.
  3. Dziadkiewicz, A. (2019). Znaczenie designu opakowania w procesie podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów. Przedsiębiorczość-Edukacja, 15(2), 125-138.
Strona 2 z 2