Lider Forum Kampanie 2024 Podsumowanie

Maciej Ptaszyński

Maciej Ptaszyński
Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu

Kolejna edycja konkursu Lider Forum Kampanie, której mam zaszczyt być jurorem, dowodzi, jak atrakcyjne mogą być kampanie produktów mleczarskich. Produkty te, stale obecne na naszych stołach, kojarzone jako tradycyjne, zostały zaprezentowane konsumentom w niezwykle kreatywny sposób, co jest zauważalne we wszystkich kampaniach biorących udział w konkursie. Twórcze podejście pozwala na dotarcie do każdego odbiorcy, zwłaszcza tego ceniącego sobie nowości, dla którego produkt tradycyjny mógłby nie być pierwszym wyborem. Tegoroczna edycja dowodzi, że branża mleczarska świetnie potrafi dostosowywać się do zmieniających się preferencji konsumentów. 

Szczególne gratulacje należą się zespołom, które z powodzeniem skierowały swoje kampanie do młodszych odbiorców. Jest to wymagająca grupa, ponieważ młodzież preferuje autentyczność, interaktywność oraz rozrywkę, a jednocześnie ma wysokie oczekiwania wobec treści, które do niej trafiają. Kampanie promujące produkty mleczarskie za pomocą kreatywnych wideo w mediach społecznościowych są świetnym przykładem na to, jak skutecznie wykorzystać trendy, aby zainteresować młodzież. Umiejętność przyciągnięcia uwagi młodszych konsumentów jest godna podziwu.

Doceniam również różnorodność zastosowanych pomysłów oraz strategii. Jedne kampanie postawiły na edukację i informowanie konsumentów o korzyściach płynących z produktów mleczarskich, co jest bardzo wartościowym podejściem, zwłaszcza w dobie coraz większej świadomości żywieniowej. Inne z kolei skupiły się na emocjach i budowaniu więzi. Takie podejście potrafi wzbudzić zaufanie i przyciągnąć odbiorców, którzy cenią sobie autentyczność i chcą znać historię stojącą za produktem, na którego zakup się decydują.

Z naszej perspektywy konkursy kampanii produktów markowych przynoszą niezwykle cenne spostrzeżenia. Małe osiedlowe sklepy są bowiem kluczowym kanałem dystrybucyjnym dla kategorii. Od lat szacuje się, że 95% sprzedaży tego rodzaju artykułów odbywa się w sklepach małoformatowych. Rodzinne i zdecentralizowane sklepy tworzą największy, zlokalizowany najbliżej konsumentów i bardzo często przez nich odwiedzany kanał dystrybucyjny.

 

Agnieszka MaliszewskaAgnieszka Maliszewska
Sekretarz i Dyrektor Polskiej Izby Mleka, Wiceprzewodnicząca COGECA

Lider Forum Kampanie to konkurs na najlepsze, najbardziej oryginalne kampanie firm mleczarskich na polskim rynku. W 2024 r. zrealizowaliśmy 5. edycję konkursu.

W rywalizacji uczestniczyły kampanie trwające w okresie od stycznia do 10 października 2024 r. Zgłoszenia przyjmowaliśmy do końca wskazanego terminu. Szczyt nadsyłania zgłoszeń odnotowaliśmy we wrześniu i październiku. Aby wszyscy zainteresowani mieli szansę zgłosić realizowane projekty, przypominaliśmy regularnie o konkursie w dwumiesięczniku Forum Mleczarskie Handel oraz w grupowych mailingach kierowanych do wszystkich firm mleczarskich w kraju.

Rok 2024 był dla branży nabiałowej szczególny: rynek podniósł się z samego dna kryzysu i wszedł w fazę odrodzenia, co przyniosło ulgę zarówno rolnikom – dostawcom mleka jak i przetwórcom krajowym. W tym jakże szczególnym roku otrzymaliśmy 10 zgłoszeń z firm: Hochland Polska, Mlekpol (SM), Grupy Mlekovita i Grupy Polmlek. Jury pracowało indywidualnie od połowy października na bazie oryginalnych materiałów udostępnionych przez uczestników konkursu. Były to arkusze informacji szczegółowej, prezentacje, filmy, wizualizacje itp. Dziękujemy za tak profesjonalne przygotowanie materiałów. Bez wątpienia tak fachowe przygotowanie materiałów dla Jury ułatwiło wybór najlepszej kampanii mleczarskiej.

W dniu 3 grudnia informację o werdykcie Jury przedstawiliśmy całej branży mleczarskiej drogą mailową. Zwycięzców przedstawiamy obok.