1. Aktualności
  2. Polska
Polska

Coraz mniejszy popyt na twarogi w małych sklepach

Źródło: Forum Mleczarskie
Autor: Janusz Górski
© cmr

– Sery twarogowe to kategoria, która zdecydowanie najlepiej sprzedaje się w dyskontach – w okresie październik 2021 r. – wrzesień 2022 r. generowały one prawie 53% wartości sprzedaży całej kategorii. Sklepy małoformatowe odpowiadają za niemal 1/5 wartości sprzedaży serów twarogowych – w powyższym okresie było to dokładnie 18% – powiedział Forum Mleczarskiemu Handel Nikodem Pankowiak, Analityk Danych Sprzedażowych, CMR.

– Sery twarogowe możemy podzielić na naturalne oraz do pieczenia. To te pierwsze mają kluczowy wpływ na wartość sprzedaży całej kategorii – w sklepach małoformatowych przez większość miesięcy sery twarogowe naturalne odpowiadają za ok. 90% wartości sprzedaży całej kategorii. Dysproporcje zmieniają się jednak w okolicach Wielkanocy i Bożego Narodzenia – wtedy wolumen i wartość sprzedaży serów twarogowych do pieczenia rośnie o kilkaset procent. Dla przykładu, w grudniu 2022 r. ich wolumen sprzedaży w sklepach małego formatu był o ponad 360% większy niż w listopadzie – podkreślił analityk CMR.

– Warto jednak zauważyć, iż w skali całego 2022 r. roku wolumen sprzedaży serów twarogowych w sklepach małoformatowych do 300 m2 spadł o niemal 7% w porównaniu do roku 2021. W tym samym czasie o prawie 14% wzrosła ich wartość sprzedaży, co jest spowodowane oczywiście rosnącą inflacją i idącymi w górę cenami. W porównaniu do roku 2021 r. średnia cena za opakowanie sera twarogowego naturalnego wzrosła w 2022 r. o 22% i wyniosła 4,97 zł, natomiast średnia cena za opakowanie sera twarogowego do pieczenia skoczyła w górę o 25% i wyniosła 10,58 zł – wyliczył CMR.

– Sery twarogowe naturalne w 2022 r. mogliśmy znaleźć w 3 na 4 placówki handlu małoformatowego. Względem 2021 r. nieznacznie spadła dostępność serów twarogowych do pieczenia, które dziś można znaleźć w 1 na 5 sklepów tego typu. Nie zmieniła się za to szerokość asortymentu – klienci sklepów małoformatowych mogą wybierać średnio spośród 4-5 wariantów naturalnych serów twarogowych i 1-2 wariantów serów twarogowych do pieczenia – dodał Nikodem Pankowiak.

– Sery twarogowe to kategoria bardzo rozdrobniona, w której znaczną rolę odgrywają także producenci regionalni. W sumie aż 20 firm zanotowało w 2022 r. w sklepach małoformatowych minimum 1% udziałów w wartości sprzedaży kategorii. Liderem pozostaje OSM Piątnica z wynikiem 29%, a podium uzupełniają SM Mlekpol (9%) i OSM Włoszczowa (6%). Wśród serów twarogowych naturalnych na paragonach klientów sklepów małoformatowych najczęściej pojawiał się Twaróg wiejski półtłusty w opakowaniu 250 g od OSM Piątnica – ten produkt można było znaleźć na co szóstym paragonie. Z kolei kupujący sery twarogowe do pieczenia najchętniej wybierali Twaróg śmietankowy do wypieków marki President (producent: Lactalis) w pudełku 1 kg – wskazał Analityk Danych Sprzedażowych, CMR.

Ostatnie wiadomości o firmie

Warte przeczytania