
Serki do smarowania dominują w kozim segmencie

– Sery kozie w okresie pierwszych pięciu miesięcy bieżącego roku znalazły się w koszyku nieco ponad 6% polskich gospodarstw domowych – powiedział Forum Mleczarskiemu Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov Poland. – W tym czasie każde z kupujących gospodarstw wydało na zakup kategorii prawie 28 zł i kupiło bez mała 0,5 kg sera z mleka koziego. Średnia cena serów kozich to ponad 60 zł/kg – okazuje się więc zdecydowanie wyższa niż średnia cena dla całej kategorii serów, która wynosi nieco ponad 22 zł (wszystkie rodzaje serów i serków, tzn. sery twarde, białe, pleśniowe, twarogi, serki do smarowania pieczywa).

– Sery kozie stanowią jedynie ok. 0,2% wolumenu i 0,4% wartości zakupów całej kategorii serów – zwrócił uwagę nasz rozmówca.
– W segmencie serów kozich najważniejszym rodzajem produktów są serki do smarowania pieczywa, w drugiej zaś kolejności – sery białe. Serki kozie do smarowania stanowią bez mała połowę wolumenu i wartości zakupów segmentu. Sery kozie białe pokrywają ok. 1/3 zakupów serów kozich dokonywanych przez polskie gospodarstwa domowe – dodał Grzegorz Mech.
– Pierwsze pięć miesięcy bieżącego roku okazało się niekorzystne dla segmentu serów kozich w porównaniu do ogólnej kategorii serów. Odnotowano spadek zarówno wolumenu, jak i wartości zakupów w tym segmencie, a także nieznaczny spadek liczby nabywców. Średnia cena serów kozich w analizowanym okresie była wyraźnie wyższa niż średnia cena dla całej kategorii serów. Dodatkowo ceny produktów z mleka koziego rosły szybciej niż przeciętne ceny w kategorii. Analiza średnich cen potwierdza, że sery kozie należą do grupy produktów droższych.
– Ważną i dobrą informacją dla producentów jest fakt, że segment serów kozich jest zdecydowanie zdominowany przez produkty markowe. Marki własne stanowią w zakupach kategorii jedynie nieco ponad 20% rynku – podkreślił Grzegorz Mech, Business Development Manager w YouGov Poland.

