Twaróg półtłusty pozostaje najpopularniejszy
– Twarogi, które produkujemy, powstają w zgodzie z tradycyjną technologią i mają niezmienną recepturę, która pozwoliła nam uzyskać certyfikat „Jakość Tradycja” – powiedziała Forum Mleczarskiemu Joanna Zawisza dyrektor produkcji / główny technolog Kosów Lacki (OSM). – Twarogi w naszej spółdzielni produkowane są ręcznie, co wyróżnia je spośród wszystkich dostępnych na rynku. Doświadczeni twarożkarze, którym wiedza przekazywana jest z pokolenia na pokolenie, wkładają ogromny wysiłek, by gotowy wyrób cieszył podniebienia naszych konsumentów.
– Otwarte wanny i wylewanie gęstwy grawitacyjnie na przygotowane wcześniej stoły wyłożone lnianymi chustami dają produkt o niepowtarzalnym smaku. Delikatny, kremowy, aksamitny, tak samo dobry dla każdej grupy wiekowej, by dostarczyć do organizmu składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Pełnowartościowe białko wspiera budowę i regenerację mięśni, wapń jest kluczowym minerałem dla mocnych kości i zębów.
– Największym zainteresowaniem cieszą się twarogi półtłuste. Zwarta, delikatna konsystencja pozwala na wykorzystanie ich w gastronomii i przeznaczenie do bezpośredniego spożycia z dodatkiem sezonowym. Na wiosnę – wytrawnie, na słono, z dodatkiem rzodkiewki i szczypiorku, latem – z sezonowymi owocami na słodko, natomiast zimą jako farsz np. do naleśników czy pierogów. Świadomość konsumentów z roku na rok jest coraz większa. Zawartość tłuszczu ma znaczenie w szczególności dla osób, które dbają o pełnowartościowe białko i minimalną zawartość tłuszczu w swojej diecie – one wybierają twaróg chudy. Doskonałym produktem jest ser sałatkowy Sorento z cennych białek serwatkowych, które zawierają wszystkie niezbędne aminokwasy wymagane w diecie człowieka. Są bardzo łatwo trawione i całkowicie przyswajalne – dodała nasza rozmówczyni.
– W Polsce twaróg jest jednym z najpopularniejszych produktów mleczarskich wybieranych przez konsumentów. Preferencje mogą różnić się w grupach wiekowych, regionach i różnych porach roku. Najbardziej popularne są jednak twarogi naturalne bez dodatku konserwantów, które można wykorzystać na wiele sposobów. Popyt na twarogi, tak jak i inne produkty, uzależniony jest od sezonowości. Tendencję wzrostową zauważamy w sezonie świątecznym – w handlu detalicznym na twaróg mielony w osłonce, a w kanale HoReCa na opakowania po 5 kg twarogu mielonego i twaróg w tafli. Na przestrzeni lat możemy obserwować zmiany opakowania – od tradycyjnych takich jak pergamin, po nowoczesne, które odpowiadają potrzebom konsumentów. Najpopularniejszą formą pakowania jest jednak pakowanie próżniowe w folię barierową, która wydłuża świeżość i trwałość gotowego wyrobu. Dużym wyzwaniem dla producentów opakowań jest zmiana w kierunku biotechnologii i zmniejszenia śladu węglowego – podsumowała Joanna Zawisza dyrektor produkcji / główny technolog Kosów Lacki (OSM).