Serwis www.forummleczarskie.pl wykorzystuje ciasteczka (ang. cookies) w celu gromadzenia informacji, które pozwalają lepiej adaptować stronę do potrzeb i preferencji Czytelników oraz budować statystyki dotyczące oglądalności. Cookies można wyłączyć w każdej chwili w ustawieniach przeglądarki internetowej. Brak takiej zmiany oznacza możliwość zapisu w pamięci urządzenia. Więcej informacji znajdą Państwo w Polityce prywatności. Zamknij

Forum Mleczarskie Handel 5/2017 (84)

Urszula Chojnacka

Stoisko nabiałowe:

Nabiałowe stoiska z klimatem nowoczesności

Produkty nabiałowe to w pewnym sensie sprzedażowy samograj. Jednak nawet kategoria, której wielu przedstawicieli może pochwalić się najdłuższymi wśród artykułów spożywczych tradycjami wytwarzania i sprzedaży potrzebuje wsparcia w dobie silnej walki konkurencyjnej o uwagę konsumenta. Jedną z możliwości jest odpowiednie wyposażenie stoisk nabiałowych – począwszy od regałów i witryn eksponujących w bezpieczny, ciekawy, a jednocześnie przejrzysty sposób prezentowane wyroby, poprzez dodatki do nich, a na elementach ułatwiających obsługę klienta – wagach lub krajalnicach – skończywszy. Wybór wyposażenia w tym przypadku jest istotniejszy, że mowa o produktach wymagających, zarówno pod względem warunków przechowywania, jak i „obchodzenia” się z nimi.

Dobór urządzeń chłodniczych – które oczywiście nie są jedynymi elementami stoiska nabiałowego, ale stanowią o jego być albo nie być – jest kluczową częścią kompletowania wyposażenia. Odpowiedni wybór oznacza nie tylko dobry kompromis w zakresie wykorzystania powierzchni placówki i stoiska, ale również gwarantuje bezpieczeństwo produktu w połączeniu z jakością, trwałością, energooszczędnością i atrakcyjnym designem mebli, w których jest on umieszczony. Finalnie to wszystko może przyczynić się do sukcesu sprzedażowego.

Dostępne na rynku rozwiązania w zakresie tworzenia stoisk nabiałowych dają dziś duże pole do popisu, nie tylko z uwagi na szeroki wybór dostępnych wariantów, ale również ze względu na to, że wiele z nich pozwala detaliście na sporą swobodę w zakresie prezentowania ekspozycji i – co najważniejsze – możliwości konfiguracji, np. dzięki opcji łączenia w ciągi. Przykładem może być oferowana przez firmę Mawi koło Bochni lada chłodnicza WCH. Występuje w wielu odmianach, pozwala na różne warianty konfiguracji – pojedyncze lub w ciągach – i znajduje zastosowanie m.in. w sprzedaży takich produktów, jak sery twarde lub twarogi. Firma wyposaża sklepy także we wszelkiego rodzaju regały chłodnicze do sprzedaży i konfekcjonowanych wyrobów nabiałowych – zamykane (w wersji z drzwiami przesuwnymi albo uchylnymi) lub otwarte. Wśród ciekawych propozycji rynkowych są także regały chłodnicze Vario firmy Igloo, których funkcjonalność zapewniają energooszczędne, redukujące zużycie energii o połowę wentylatory powietrza, przyjazny środowisku, naturalny czynnik chłodniczy R744, system dynamicznego chłodzenia, wysokowydajna podwójna kurtyna powietrzna oraz przeszklone boki i system regulacji półek, co zapewnia dobrą widoczność produktów dla klienta. Z kolei przystosowana do łączenia w ciągi chłodnicze lada chłodnicza Dorado firmy Kalimpex, wyposażona w elektroniczne sterowanie temperaturą i odszranianiem, wyróżnia się oryginalnym kształtem boków oraz podświetleniem cokołu, co pozytywnie wpływa na ostateczny efekt wizualny i estetyczny. Górna półka aluminiowa umożliwia dodatkowo ekspozycję towaru, który nie potrzebuje chłodzenia – tu pojawia się duże pole do popisu dla detalisty w zakresie umieszczenia w tym miejscu produktów komplementarnych do nabiału przechowywanego w samej ladzie. Wbudowany agregat chłodniczy, statyczny układ chłodzenia oraz duża powierzchnia ekspozycji towaru to cechy, które sprawiają, że lada Dorado jest często wybierana do wielkopowierzchniowych obiektów sklepowych.

Bardzo szeroką ofertą może pochwalić się krakowska firma ABM, która proponuje zarówno lady, witryny i szafy chłodnicze, jak i wyspy chłodnicze, w tym warianty mroźnicze gondolowe. Z obserwacji przedstawicieli ABM wynika, że wybór wyposażenia w największym stopniu determinuje powierzchnia sklepu i możliwości budżetowe, ale coraz częściej odbiorcy są skłonni zapłacić wyższą cenę za pewność zakupu porządnego sprzętu. Zauważalnym trendem jest także rosnąca popularność lad chłodniczych z prostą szybą i z dużą powierzchnią ekspozycyjną. O wyborze często decyduje również rodzaj produktu, który ma być przechowywany – w ladach chłodniczych najczęściej eksponowane są np. sery, a w regałach wyroby typu jogurt lub śmietana. W tego typu urządzeniach bardzo przydatnym elementem jest elektroniczny regulator temperatury z automatycznym rozmrażaniem. Jako dodatkowa forma ekspozycji dobrze mogą sprawdzić się wyspy ekspozycyjne z miniregałami (np. Petro Select firmy Igloo).


Rozwój technologii i nasilająca się konkurencja wśród producentów oraz dostawców tego rodzaju wyposażenia sprawiają, że korzystają na tym detaliści. Coś, co jeszcze jakiś czas temu było traktowane w kategoriach luksusu, dziś coraz częściej staje się standardem – np. oferowanie regałów chłodniczych wyposażonych w energooszczędne agregaty czy witryn chłodniczych z automatycznym odparowywaniem skroplin, blatami ze stali nierdzewnej bądź z przysłonami nocnymi (np. z pleksi), a także wybór między urządzeniami z chłodzeniem grawitacyjnym (statycznym), w którym cieplejsze, a więc rzadsze warstwy powietrza gromadzą się w górnej części urządzenia, zaś chłodniejsze opadają w dół, a chłodzeniem wymuszonym (dynamicznym), gwarantującym szybkie schłodzenie świeżo umieszczonych produktów i równomierne rozprowadzanie niskiej temperatury po wnętrzu urządzenia. Ważne, by do produkcji zarówno półek, jak i obudowy mebli chłodniczych wykorzystany był materiał odporny na uszkodzenia i wytrzymały na duże obciążenia.

Życie sprzedawcy na stoisku nabiałowym znacznie ułatwić mogą np. przesuwne półki: na wagę lub na krajalnicę albo tzw. półki wydawcze instalowane u góry witryny chłodniczej, dzięki czemu nie ma ryzyka, że położony na górze odważony produkt zsunie się. Takie usprawniające pracę sprzedawcy oraz poprawiające komfort obsługi klienta elementy ma w portfolio m.in. spółka ZPD CEBEA z Bochni. Nie do pogardzenia są również nowoczesne akcesoria oferowane do szaf chłodniczych, jak filtry przeciwpyłowe wielokrotnego użytku albo bezprzewodowe rejestratory temperatury w formie USB (oferuje je np. lubelska spółka Rapa).

Funkcjonalność mebli i sprzętu oraz bezpieczeństwo produktu, który ma z nimi styczność to kluczowe sprawy w przypadku tak wrażliwego towaru, jak produkty nabiałowe, jednak producenci nie zapominają także o kwestiach dotyczących estetyki, oferując coraz częściej urządzenia z ozdobnymi paskami albo z podświetlaną plafonierą w kilku wariantach kolorystycznych (np. regały chłodnicze Mawi). Elementem estetyki może być także zaprojektowanie wnętrza sklepu w sposób ekonomiczny, dobrze wykorzystujący powierzchnię, a jednocześnie atrakcyjny wizualnie dla odbiorcy. Przykładowo, gdy stoisko nabiałowe zlokalizowane jest w rogu, idealnym wyborem są narożne witryny chłodnicze, które dostarcza m.in. spółka Cold z Bochni.

Przywiązywanie wagi do estetyki i przemyślanej ekspozycji może przełożyć się na wymierne efekty sprzedażowe, a jedną z niebagatelnych ról w tym względzie pełni oświetlenie, w jakim prezentowane są produkty. Przykładowo, w ladach, gdzie eksponowane są sery, oświetlenie powinno mieć ciepłą, białą barwę. W przypadku stoisk nabiałowych świetnie sprawdza się oświetlenie LED, które nie emituje ciepła, co nie tylko jest istotne z uwagi na konieczność utrzymania odpowiedniej temperatury w takich miejscach, ale również przekłada się na mniejsze zużycie energii. Niebagatelną rolę mogą też odegrać dodatki ułożone w pobliżu produktów, dobrze komponujące się z takim oświetleniem np. kiść winogron czy butelka wina mogą skutecznie zachęcić klienta nie tylko do zatrzymania wzroku na produkcie, ale i do jego zakupu.

Żadne stoisko nabiałowe z obsługą nie może obyć się bez takich akcesoriów jak waga lub krajalnica. W przypadku tych pierwszych wśród potentatów rynkowych w zakresie dostarczania wag elektronicznych dla placówek handlowych są firmy Elzab i Novitus, które proponują szeroki asortyment, pozwalający dobrze dobrać produkt w zależności od potrzeb. Wśród cenionych przez handlowców, bo ułatwiających obsługę, urządzeń są wagi z wysięgnikiem, na którym zamontowany jest wyświetlacz prezentujący dane dotyczące ważonego produktu, w tym jego ciężar. Do tego typu urządzeń należą np. wagi Dibal W-025T i Dibal M-525T A firmy Novitus, jak również Elzab Prima K, która świetnie sprawdza się zarówno jako urządzenie wolno stojące, jak i podłączone do kasy rejestrującej lub komputera. Możliwość wytwarzania pozycji paragonowych podczas współpracy z podłączoną kasą Elzab sprawia, że taki rodzaj wag jest wskazany szczególnie w placówkach, gdzie priorytetowa jest szybkość obsługi klienta.

Jeden z najnowszych trendów w zakresie ergonomii i projektowania wag dla handlu jest umieszczanie klawiatury wagi na wysięgniku. Z taką ofertą rynkową wyszła m.in. firma Novitus, proponując wagę Dibal M-525DB, której dodatkowym walorem jest to, że mechanizm drukarki umieszczony został w wysuwanej szufladzie pod szalką urządzenia, co ułatwia jego konserwację oraz wymianę papieru.


W przypadku krajalnic, im większy sklep, tym ważniejsze, by krajalnica używana na stoisku nabiałowym była w stanie znosić większe obciążenia i długą pracę. Gwarantują to np. krajalnice TGC 250 i TGC 300 firmy Elzab, których zaletą jest m.in. wbudowana ostrzałka. Gdy mowa o krajalnicach stosowanych do krojenia sera, warto zadbać, by wszystkie jej elementy stykające się z produktem miały pokrycie teflonowe. Tu wyróżnia się oferta firmy Ma-Ga – w przypadku urządzeń tego polskiego producenta teflonem pokryty jest nie tylko nóż, ale również jego pokrywa i osłona. Ciekawym produktem w tej grupie urządzeń jest również automatyczna krajalnica Bizerba VS 12D, która zapewnia połączenie wysokiej wydajności z apetyczną prezentacją krojonego produktu – urządzenie umożliwia układanie plastrów serów w wielu formach, a dodatkowo zapis sposobu ich układania. Zaletą tego modelu jest również możliwość wyboru między trybem pracy ręcznej i automatycznej.

copyright
Nathusius Investments Sp. z o.o © 2008-2019
02-920 Warszawa
ul. Powsińska 23/6
tel: 22 642 43 12, fax: 22 642 36 25